اخبار
 1401/03/31  تاریخ خبر
افزایش ۵۰ درصدی حمل‌ونقل بین ایران و ترکمنستان
‌با بازنگري در تعرفه‌هاي حمل‌ونقل و انجام توافقات ميان دو کشور مي‌توان ميزان تردد ميان دو کشور را افزايش داد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به افزايش 50 درصدي حمل‌ونقل بين ايران و ترکمنستان با توجه به توافقات قبلي ميان دو کشور، گفت: ‌با بازنگري در تعرفه‌هاي حمل‌ونقل و انجام توافقات ميان دو کشور مي‌توان ميزان تردد ميان دو کشور را افزايش داد.

به گزارش تين نيوز به نقل از وزارت راه و شهرسازي، «رستم قاسمي» در ديدار با «مامتخان چاکي‌يف» مديرکل آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات وابسته به کابينه وزراي ترکمنستان و هيات همراه که امروز در محل وزارت راه و شهرسازي برگزار شد،  خاطرنشان کرد:  بر اساس آمارها پس از توافقات قبلي، ميزان حمل‌ونقل ايران و ترکمنستان 50 درصد افرايش يافته است و اين رقم مي‌تواند با توافقات ميان دو طرف جهشي و افزايشي شود.

وي افزود:  افزايش اين رقم نيازمند اقداماتي در همه حوزه‌هاي حمل‌ونقل است که دو طرف بر آن توافق کنند و بازنگري در تعرفه‌هاي حمل‌ونقل زميني مي‌تواند منجر به افزايش ميزان حمل‌ونقل،  تردد و ترانزيت شود.

قاسمي تاکيد کرد:  ايران هيچ‌گونه محدوديتي براي حمل‌ونقل از طريق ترکمنستان با کشورهاي همسايه نداشته و امکان ترانزيت ترکيبي همه‌جانبه با کشور ترکمنستان وجود دارد.

قاسمي با اعلام اينکه آمادگي برگزاري کميسيون مشترک حمل‌ونقل ايران و ترکمنستان را در عشق‌آباد يا تهران داريم، گفت: ايران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و حتي ترکيه در شرايط خوبي قرار داشته و مي‌توان ترانزيت ترکيبي و همه جانبه برقرار کرد.

وزير راه و شهرسازي با اعلام آمادگي ايران براي مذاکره در همه زمينه‌هاي حمل‌ونقلي و برطرف کردن موانع موجود تاکيد کرد: نبايد به افزايش 50 درصدي سال قبل قانع بود و با توجه به شرايط منطقه بايد از فرصت افزايش حمل‌ونقل بين کشورها استفاده کرد.

وي ادامه داد: با توجه موقعيت جغرافيايي دو کشور امکان راهيابي به کشورهاي درياهاي جنوبي مثل خليج‌فارس، درياي عمان، بنادر جنوبي تا کشورهاي شمالي و روسيه وجود دارد و اعضاي کريدور جنوب به شمال که کشورهاي متحد با يکديگر هستند مي‌توانند با افزايش نقش ترانزيتي خود ميلياردها دلار در سال از منابع کشورها را تامين کنيم.

قاسمي تاکيد کرد: بايد عمليات اجرايي 10 ميليون تن ترانزيت در سال را ميان دو کشور آغاز کنيم و به اين ترتيب قطعاً کشورهاي ديگر هم به ما مي‌پيوندد.

هيچ محدوديتي در زمينه حمل‌ونقل بين دو کشور وجود ندارد

مامتخان چاکي‌يف مديرکل آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات وابسته نيز در اين ديدار با تاکيد بر اينکه در زمينه حمل‌ونقل بين دو کشور هيچ محدوديتي وجود ندارد، گفت: در آينده نزديک امکان برقراري تردد از ساير مرزها نيز وجود دارد.

وي گفت: افزايش تردد ريلي در مرز سرخس به بالاي 200 واگن پيش از اين مورد توافق قرار گرفته است و آمادگي تردد از مرزهاي ديگر هم به‌صورت گام به گام وجود دارد.

مديرکل آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات ترکمنستان ضمن تاکيد بر موقعيت جغرافيايي و ظرفيت‌هاي بالاي حمل‌ونقل ميان ايران و ترکمنستان، گفت: هيچ محدوديتي در زمينه حمل‌ونقل از سوي ما وجود نداشته و در زمينه تردد جاده‌اي و کاميوني نيز برخي اقدامات آغاز شده است.

منبع: تين نيوز

 1401/03/25  تاریخ خبر
برگزاری نشست بررسی طرح جامع سامانه حمل ونقل در انجمن ایران

نشست بررسي طرح جامع سامانه حمل و نقل بين المللي روزيکشنبه مورخ 22 خرداد ماه سال جاري با حضور جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره انجمن،افسانه فخري و قاسم حبيب پور از اعضاي هيئت مديره ، جواد ترکمن رئيس بخش جاده اي، جواد هدايتي مدير کل دفتر ترانزيت و حمل ونقل بين المللي ، جعفر جميلي معاون دفتر ترانزيت و چند تن از اعضاي سازمان راهداري در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد.
رئيس هيئت مديره انجمن در ابتداي نشست اظهار داشتند: ما با سيستيماتيک شدن امور مساله اي نداريم اما متاسفانه ما با تعدد سامانه هاي حمل ونقل بين المللي مواجه هستيم که اين امر منجر به ايستايي ناوگان حمل ونقل در مرزها مي شود. به عنوان مثال در رابطه با کارنه تير يک سيستم بين المللي به نام TIR EPD و در مقابل سامانه EPL  که توسط گمرک طراحي شده موجود است که اين دو سامانه تفاوت بسياري با يکديگر دارند. تمامي اطلاعات درسامانه TIR EPD از  جمله   نوع محموله ، کاميون، وزن ، فرستنده ، گيرنده وبارنامه وجود دارد و به صورت آفلاين براي تمامي کشورهاي عضو سازمان ايرو قابل مشاهده است اما با ورود کاميون به  مرزايران بايد اطلاعاتي وارد سيستم شود که مربوط به ترخيص و اظهار کالا است که امرباعث ايجاد مشکلات عديده اي براي ناوگان حمل و نقل مي شود . وقتي ما عضو کنوانسيون تير هستيم و در مجلس شورا ي اسلامي مصوب و ابلاغ شده حمل ونقل بين المللي بايد براساس آن عمل کند اما در حال حاضر چنين نيست و روال موجود موجب ضرر زيادي به اقتصاد کشور مي شود . بايد سامانه ها همانند ساير کشورها به گونه اي طراحي شوند که موجب تسهيل امور تجاري کشور گردد.

در ادامه مديرکل دفتر ترانزيت ضمن ابراز قدرداني از انجمن ايران در خصوص برگزاري اين نشست بيان کردند : سامانه طرح جامع حمل ونقل بين المللي در جهت تبادل اطلاعات بين دستگاههاي مختلف در جهت تسهيل امور ترانزيت است اگر اين سيستم به خوبي طراحي شود   قطعا در عمل باعث تسهيل و يکپارچگي تجارت در کشور خواهد شد. به همين دليل سازمان بر آن است   با مشارکت تشکل هاي صنفي که کاربر اين سيستم خواهند بود به صورت تعاملي نقاط قوت و ضعف اين سيستم را  مورد بررسي قرار دهند.
در ادامه نشست نکات جامع وکاربردي از سوي رئيس، اعضاي هيئت مديره و رئيس بخش جاده اي در رابطه با سامانه بيان و مقرر شد که سامانه با توجه به نکات مطرح شده مورد بازنگري قرار گيرد.

 1401/01/23  تاریخ خبر
زمان کم است ؛ فرصت های ترانزیتی را از دست ندهیم
 1401/01/23  تاریخ خبر
توقف کامیونهای حمل و نقل بین المللی در مرزهای جاده ای کشور

مسئولان محترم اجرائي دولت جمهوري اسلامي ايران،سازمان هاي نظارتي کشور.
با درود، باستحضار ميرساند، طي مصوبه هيات دولت وقت در سال 1397 در رابطه با ورود کالا به کشور که  بر اساس بند (يک) آن ورود کالا به کشور بدون مجوز ثبت سفارش ممنوع اعلام گرديده، و گمرک ايران بر اين اساس طي بخشنامه اي مراتب را  بکليه گمرکات اجرائي ابلاغ نموده است، طي بيش از چهار سال با توجه به مکاتبات و جلسات متعدد با مسئولين محترم وزارت صمت، وزارت راه و مسکن و شهر سازي، اتاق بازرگاني، سازمان راهداري و حمل ونقل و..... از جانب اين انجمن انجام پذيرفته متاسفانه تا کنون جهت اصلاح اين مصوبه اقدامي در رفع اين مشکل بوجود نيامده و متاسفانه سازمانهاي مسئول و ناظر به حمل و نقل بين المللي، شورايعالي هماهنگي ترابري کشور، بيش از دوسال گذشته ، راي به عدم ارتباط مجوز ثبت سفارش کالا  به حمل و نقل بين المللي را مصوب نمودو در اسفند ماه 1400 اداره تدوين مقررات صادرات و واردات وزارت صمت طي نامه اي به مدير کل محترم واردات گمرک ايران درخواست مجوز ثبت سفارش را در مرز عبوري منتفي اعلام نمودند ولي همچنان گمرک محترم ايران با ادعاي اعتراض بعمل آمده توسط سازمان هاي نظارتي عليرغم ابلاغ آن به گمرکات اجرائي مفاد بخشنامه را کان لم يکن نمودند. حال کدام سازمان نظارتي بدون توجه به مشکلات اجرائي اين مصوبه بدون بررسي، حداقل از دست اندرکاران اين حرفه مورد درخواست را صلاح ندانسته اند، ما که اطلاع نداريم..!!
سئوال ما اين است ؟؟
-  که باتوجه با قوانين گمرکي، کليه محمولات وارده به کشور با هر يک از روش هاي حمل ميبايستي به گمرک تحويل گردد. آيا محل ورود محمولات به کشور * مرز عبوري است* يا* درب خروج* گمرک مقصد کالا ؟؟؟؟
-آيا مرزهاي جاده اي کشور محل عبورهستند، يا محل ورود کالا به کشور؟؟
-اگر محموله اي در زمان عبور از مرز مجوز ثبت سفارش نداشت، در انبار مرز که فاقد هرگونه امکانات ميباشد تخليه گردد و يا در انبار گمرک مقصد نهائي نگهداري شود، تفاوتي خواهد داشت؟؟
توضيح اينکه بعد از تخليه در مرز و با صدور مجوز ثبت سفارش و اجراي اين دستور العمل هزينه هاي سربار اين محموله اعم از تخليه، بارگيري،  ترانزيت و حمل مجدد به گمرک مقصد هزينه مضاعف به کشور تحميل نمي نمايد؟
-در اين ميان مسئوليت متصدي حمل بر اساس کنوانسيون هاي بين المللي که ايران هم عضويت آن ها را پذيرفته و بر اساس آن بارنامه حمل از يک مبدا خارجي به مقصد گمرکات داخلي صادر نموده است چه خواهد بود؟؟
-علاوه بر اين خواسته ناروا که مسئوليت رفع آن بقول گمرک ايران سازمانهاي نظارتي کشور مي باشند، در تاريخ 16/01/1401  بخشنامه ديگري از سامانه تجارت خارجي وزارت صمت از طريق گمرک به گمرکات اجرائي ابلاغ گرديده که ثبت سفارش هاي صادره بايستي داراي تخصيص ارز قبل از اظهار نيز باشند، ( گل بود و به سبزه نيزآراسته شد) اين در حالي است که از صدور اين دستورالعمل جديد ? روز قبل به کاميونهاي بين المللي بين راه، ،نيز تسري پيدا نموده که در مرز متوقف ميباشند..!!
در حاليکه درخواست اينگونه اسناد که براي اظهار و ترخيص کالا لازم است هيچگونه ارتباطي به حمل و نقل ندارند، و چرا با اين ندانم کاري ها سرمايه هاي کشور را به هدر ميدهيم،؟ و هيچ يک از مسئولين کشور، اين ظلم وستم را به حمل و نقل بين المللي ايران روا ميدارند؟؟
چه کسي جواب گو است حد اقل به ما معرفي کنيد شايد آنها به فرياد ما برسند.!!
بخشنامه هاي جديد بشرح زير است.
اي فرياد رس:

سيستمي شدن مجوزهاي ارزي وزارت صمت براي تمام بازرگانان
قابل توجه کاربران محترم سامانه جامع تجارت ؛
به اطلاع مي‌‌رساند از امروز (سه‌شنبه مورخ 16/01/1401   ) شرط سقف واردات ، براي پرونده‌هاي ثبت‌سفارش با حالت «واردات بدون سابقه تا 500 هزار دلار» يا «هيج‌کدام» به صورت سيستمي کنترل مي‌شود.
کنترل سيستمي سقف واردات تنها براي پرونده‌هاي ثبت‌سفارشي که نوع عمليات ارزي آنها بانکي و سازمان مجوزدهنده ارزي آن‌ها از سازمان‌هاي زير مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، انجام مي‌گردد.
بنابراين با عنايت به سيستمي شدن کنترل سابقه واردات از تاريخ  10/10/1400، مجوز‌هاي ارزي پرونده‌هاي ثبت‌سفارش با شرايط بالا نيازي به بررسي کارشناسي سازمان‌هاي صمت استاني نداشته و توسط سيستم به صورت خودکار صادر مي‌گردد.
بدين منظور از امروز (سه‌شنبه مورخ 16/01/1401  ) در استعلام ضوابط پرونده‌هاي با شرايط فوق، مجوزدهنده جديدي با عنوان «مجوز سيستمي وزارت صنعت، معدن و تجارت - تخصيص ارز» اجباري مي‌شود.


الزام دريافت تخصيص ارز پيش از اظهار کالا به گمرک براي اولويت‌هاي کالايي 23، 24 و 25
قابل توجه واردکنندگان محترم
به اطلاع مي‌رساند پيرو هماهنگي به عمل آمده با گمرک جمهوري اسلامي ايران، از تاريخ 15/01/1401  ، ثبت سفارش‌هاي داراي اولويت‌ 23، 24 و 25 که عمليات ارزي آنها بانکي است، صرفا در صورتي که داراي تخصيص ارز تاييد شده از بانک مرکزي باشند، به گمرک ارسال مي‌گردد. لذا خواهشمند است پيش از مراجعه به گمرک نسبت به دريافت تاييديه تخصيص ارز از بانک مرکزي اقدام بفرماييد.
درصورت نياز، گروه کالايي پرونده در قسمت جزئيات پرونده ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت قابل مشاهده است.
لازم به ذکر است مشموليت تدريجي ساير اولويت‌هايي کالايي نيز متعاقبا اطلاع‌رساني خواهد شد.


با عرض پوزش از سروران گرام
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي  شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران
جواد سمساريلر

 1401/01/16  تاریخ خبر
جنگ اوکراین چه فرصت‌هایی برای ترانزیت ریلی ایران ایجاد کرد؟

کارشناسان صنعت ترانزيت مي‌گويند جنگ روسيه و اوکراين و تحريم‌هاي اروپا عليه اين کشور مي تواند فرصتي براي ترانزيت ريلي کالاهاي چيني به اروپا از خاک ايران باشد.

چندي پيش برخي پايگاه‌هاي خبري اروپايي از توقف تردد قطارهاي مسافري سن پترزبورگ-هلسينکي و همچنين توقف فعاليت‌هاي حمل و نقل ريلي روسيه-فنلاند از 7 فروردين امسال خبر داده بودند.
به گفته رسانه‌هاي غربي، مقامات فنلاند در روز جمعه 5 فروردين اعلام کردند: «در راستاي تحريم‌هاي کشورهاي غربي عليه روسيه به دليل حمله به اوکراين، از روز دوشنبه 28 مارس (8 فروردين) به منظور رعايت تحريم‌هاي اعمال شده عليه مسکو، خط راه آهن ميان روسيه و فنلاند متوقف خواهد شد.»

اين در حالي است که امروز پايگاه خبري rail freight (حمل و نقل ريلي) اعلام کرد: حمل و نقل ريلي فنلاند-روسيه از سر گرفته مي‌شود.

بر اساس اعلام اين پايگاه خبري تخصصي حوزه حمل و نقل ريلي در دنيا، گروه وي‌آر (شرکت دولتي ترابري ريلي فنلاندي) از آمادگي خود براي از سرگيري تردد قطارها ميان فنلاند و روسيه از 30 مارس 2022 (10 ارديبهشت 1401) خبر داده است.

وزير راه: کالاهاي فنلاندي را با ريل به بندر شهيد رجايي ترانزيت کرديم

پيش از اين نيز در سال گذشته يک رام قطار باري ترانزيتي ميان فنلاند و ايران از طريق اتصال به راه آهن روسيه تردد و سپس از شبکه ريلي جمهوري آذربايجان وارد ايستگاه آستاراي ايران شد؛ پس از آن با کاميون به ايستگاه راه آهن رشت منتقل و نهايتاً با ريل به بندر شهيد رجايي براي انتقال به هند جابه جا شد.

رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي 18 آبان سال گذشته در همايش قير و آسفالت در اين خصوص گفته بود: قطار کانتينري حامل کالاهاي فنلاند را از مسير ايران عبور داده‌ايم که 21 روز طول کشيد. اگر به طور عادي از دريا عبور مي‌کرد، سه ماه زمان مي‌برد.

با اين حال مشخص نيست با توجه به توقف تردد ريلي ميان روسيه و فنلاند، ترانزيت ريلي کالاهاي فنلاندي از خاک ايران ادامه يابد يا متوقف مي‌شود؟

مديرعامل راه آهن: روزي 17 قطار چين از خاک روسيه به اروپا مي‌رفت که جنگ اوکراين آن را متوقف کرد

حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهور در بازديدي که تعطيلات نوروز امسال از پايانه مرزي ريلي سرخس به همراه رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي و سيد ميعاد صالحي مديرعامل راه آهن داشت بر ضرورت توسعه ترانزيت ريلي شرق به غرب از خاک ايران تأکيد کرد.

رئيس جمهور در اين بازديد با بيان اينکه توسعه ترانزيت ريلي واقعاً جاي تشکر دارد، تاکيد کرد: روابطي که با کشور ترکمنستان برقرار کرديم زمينه‌هاي بسيار خوبي را براي توسعه تجارت و ترانزيت و همکاري‌هاي انرژي ايجاد کرده است و آمادگي کامل دارند اين همکاري‌ها را افزايش دهند. بر اساس گزارش‌ها اين سطح از روابط و اقدامات نسبت به 40 سال گذشته بي سابقه بوده است.

وي ادامه داد: عقب ماندگي ما در حوزه ريلي بسيار زياد است و بايستي با اقدامات شما، اين عقب ماندگي‌ها جبران شود. بايد تأمين لکوموتيو، ناوگان و توسعه خطوط در دستور کار قرار داشته باشد تا در نتيجه همکاري‌هاي تجاري با چين و روسيه و کشورهاي منطقه و اروپا تسهيل شود.

سيد ميعاد صالحي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت راه آهن نيز در اين بازديد گفت: روزانه 17 رام قطار از کشور چين از طريق کريدور روسيه به اروپا مي‌رفت که با توجه به اتفاقات اخير و جنگ اوکراين، اين مسير غير فعال شده و اکنون فرصت مناسبي است تا تمهيداتي انديشيده شود و اين بار ترانزيتي را از مسير کريدورهاي ريلي ايران از چين به اروپا حمل کنيم.

کارشناس ريلي: از فرصت تحريم راه آهن روسيه براي توسعه ترانزيت ريلي ايران استفاده کنيم

علي ضيايي کارشناس حمل و نقل ريلي در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره استفاده از فرصت تحريم راه آهن روسيه از سوي غربي‌ها اظهار کرد: کريدور ريلي شرق به غرب چند مدعي دارد که يکي از آنها کريدور روسيه يا ترانس سيبري است که از شمال درياي خزر عبور مي‌کند؛ ديگري کريدور درياي خزر و سپس ترکيه است که به آن ترانس کاسپين هم مي‌گويند؛ سومين کريدور هم عبور کالا از راه آهن ايران است.

وي افزود: اصلي ترين کريدور شرق به اروپا، همان ترانس سيبري است که سالي 1.5 تا 2 ميليون TEU کانتينر معادل 30 ميليون تن کالا از آن عبور مي‌کند. با توجه به اينکه از زمان جنگ اوکراين، فعاليت کريدور ريلي روسيه هم متوقف شده است، در حال حاضر کريدور ترانس کاسپين به اصلي ترين کريدور حمل کالا از چين به اروپا تبديل شده، ولي ما مي‌توانيم بخشي از اين کالاهايي که با راه آهن روسيه به اروپا ترانزيت مي‌شد را به شبکه ريلي ايران منتقل کنيم.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل ادامه داد: کريدور ترانس کاسپين از بندر اکتائو در قزاقستان آغاز و پس از حمل دريايي کالاها به بندر باکو، از طريق راه آهن باکو-تفليس-قارص به اروپا مي‌رود. اما اگر از بندر اکتائو به بند اميرآباد منتقل شود، مي‌توانيم کالاها را با راه آهن ايران به ترکيه و سپس اروپا جابه جا کنيم.

وي يادآور شد: همچنين با توجه به اينکه قزاقستان هاب ترانزيت کالاهاي چيني است، مي‌توانيم با انتقال کالا از اين کشور به ازبکستان و سپس ترکمنستان و نهايتاً شبکه ريلي ايران، در ترانزيت کالاهاي کريدور شرق به غرب سهمي داشته باشيم.

ضيايي فرصت ديگر ايجاد شده براي افزايش درآمدهاي ترانزيتي از جنگ روسيه و اوکراين را امکان حمل کالاهاي روسي به بنادر ايران و سپس ديگر کشورها و بالعکس عنوان و اظهار کرد: با توجه به اينکه راه آهن و بنادر روسيه تحريم شده اند، امکان تردد کشتي به بنادر اين کشور وجود ندارد و از آنجايي که اين کشور تجربه مديريت تحريم‌ها را ندارد، مي‌توانيم کالاهاي روسي را از شبکه ريلي کشورمان ترانزيت کنيم.

مديرکل تجاري سازي وزارت راه: امکان انتقال بخشي از ترانزيت سالانه 50 ميليون تني شرق به غرب به خاک ايران در پي جنگ اوکراين

امين ترفع مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي نيز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تأثير توقف تردد قطارهاي چين به اروپا از مسير روسيه در پي جنگ اخير شرق اروپا بر توسعه درآمدهاي ترانزيتي کشورمان تصريح کرد: در ترانزيت شرق به غرب از مسير قزاقستان و روسيه 50 تا 60 ميليون تن کالاي در سال با قطار حمل مي‌شود؛ وضعيت فعلي اروپا و جنگ روسيه-اوکراين يک فرصت براي ماست تا بسته به زيرساخت‌هاي حمل و نقلي کشورمان از آن استفاده کنيم.

وي افزود: هر چه قدر توان بازاريابي، يکپارچه سازي، صدور هماهنگ اسناد حمل و نقل ميان دستگاه‌هاي مرتبط با ترانزيت، تسهيل فرآيندها، بهبود صدور مجوزها و… در کشورمان افزايش يابد، سهم ما از بازار به وجود آمده ترانزيت کالا از شرق به غرب نيز افزايش مي‌يابد.

ترفع ادامه داد: حتي جنگ روسيه-اوکراين در ارتقاي درآمدهاي ترانزيتي کريدور شمال-جنوب هم مؤثر است و کشورهايي که انتقال کالا ميان آنها و اروپا به روسيه وابسته است، مي‌توانند از مسير ايران استفاده کنند.

مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: با توجه به محدوديت‌هايي که براي زيرساخت‌هاي حمل و نقلي روسيه ايجاد شده، مي‌توانيم ترانزيت و جابه جايي بخشي از کالاهاي اين کشور را هم بر عهده بگيريم؛ اما همه اين موارد به يکپارچه سازي حداکثري فرآيندهاي بخش‌هاي مرتبط با ترانزيت در داخل کشور بستگي دارد.

منبع: خبرگزاري مهر

 1401/01/16  تاریخ خبر
بیش از ۶۰ هزار تن کالا از پایانه های مرزی خوزستان ترانشیپ شد
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي خوزستان گفت: 60 هزار و930 تن کالا طي سيزده روز تعطلات 1401 از مرزي هاي شلمچه و چذابه ترانشيپ (حمل و نقل کالا به مقصد مياني و سپس به مقصد اصلي) شد.

 غلامعباس بهرامي نيا با بيان اينکه اين ميزان کالا توسط يک هزار و 974 دستگاه کاميون ترانشيپ شده است اظهار داشت : در بازه زماني ياد شده تعداد 27 هزار و 261 نفر از مرز شلمچه تردد داشتند که از اين ميزان 15 هزار و 40 نفر وارد و 16 هزار و 961 نفر از کشور خارج شدند.

 مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي خوزستان گفت: طي اين مدت تردد تعداد چهار هزار و 55 نفر از مرز چذابه نيز به ثبت رسيد که از اين ميزان يک هزار و 513 نفر وارد و يک هزار و 669 نفر خارج شدند.

مواد غذايي ، تره بار ، مصالح ساختماني ، وسايل مکانيکي و خانگي ، لبنيات و آبزيان پرورشي ،چوب و آهن آلات از مهمترين اقلام ترانشيپ به عراق از پايانه تجاري چذابه است.

محصولات فولادي، مصالح ساختماني، سيمان و کلينکر(مواد اوليه سيمان) و قطعات نيروگاهي از محصولات ترانشيپ شده از مرزشلمچه به عراق است.

مرزهاي زميني چذابه و شلمچه و مرز دريايي خرمشهر از تير1382 پس از سرنگوني رژيم بعث عراق به تدريج براي صادرات کالا و درمهر همان سال براي عزيمت زائران عتبات عاليات بازگشايي شدند.

منبع: تين نيوز

 1400/12/28  تاریخ خبر
جلسه مشترک رئیس کل گمرک‌ با رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن ایران
پيرو جلسه مشترک رئيس کل گمرک‌ جمهوري اسلامي ايران با شرکت هاي حمل و نقل و تبيين موضوعات و‌مشکلات حوزه حمل و‌نقل، جلسه مشترک دفتر حقوقي با رييس هيات مديره و‌ دبير انجمن صنفي شرکت هاي حمل و‌نقل بين المللي ايران با حضور مرکز مبارزه با جرايم سازمان يافته و دفتر نظارت بر ترانزيت در محل دفتر حقوقي سازمان تشکيل و پس از بحث و بررسي موضوعات و مشکلات حقوقي و قضايي صنف حمل و نقل  با عنايت به تاکيدات مقام رياست کل سازمان تصميماتي در حوزه اصلاح قوانين و مقررات مرتبط اتخاذ گرديد. ضمن اينکه مقرر گرديد از ظرفيت اين انجمن و اتاق بازرگاني به عنوان نماينده بخش خصوصي در راستاي تهيه دستور العمل مرتبط استفاده گردد .
 1400/09/28  تاریخ خبر
مصاحبه رئیس هیئت مدیره انجمن با ماهنامه صنعت حمل و نقل : اٌوستا یکی نیست!