اخبار
اخبار آرشیو ماهانه
.
1397/04/28
معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی با نمایندگان مطبوعات:قابلیت انتقال بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار از جاده به ریل وجود دارد

  مديرعامل راه‌آهن با بيان اينکه «پتانسيل باري که امروز مي‌تواند روي ريل قرار گيرد بالاي 100 ميليون تن است». تصريح کرد: در حال حاضر کشور با جنگ اقتصادي روبروست، لذا اگر در ظرفيت حمل بار ريلي دو برابر و به 60 ميليون تن بار برسد، صرفه‌جويي فراواني به دنبال خواهد داشت.
سعيد محمدزاده در نشست هم‌انديشي با نمايندگان و سردبيران مطبوعات با ابراز اميدواري از اينکه اين جلسه نقطه آغازي براي تعامل بيشتر صنعت حمل‌ونقل ريلي و اصحاب رسانه باشد، افزود: حضور 4 نفر از اعضاي هيئت‌مديره در اين جلسه نشان‌دهنده اهميت اين مسئله براي راه‌آهن است . 

وي يکي از بخش‌هاي جدي ارتباط صنعت ريلي با مردم را بخش مسافري خواند و اظهار داشت: بعد از انقلاب اهميت ريل در تمام اسناد بالادستي ديده شد و در برنامه ششم توسعه و سياست‌هايي که مقام معظم رهبري براي تدوين اين سند ابلاغ کرده‌اند، اين موضوع مطرح‌شده است . 

مديرعامل راه‌آهن، با يادآوري اهميت بندهاي 24 و 25 سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، تصريح کرد: در برنامه ششم توسعه مبناي مسير توسعه حمل‌ونقل کشور، توسعه حمل‌ونقل ريلي قرار داده شده است .

وي با بيان پيگيري‌ها و حمايت‌هاي دولت از حمل‌ونقل ريلي گفت: خوشبختانه در مجلس نيز نگاه‌ها به راه‌آهن روشن است .

محمدزاده با طرح اين مسئله که چرا راه‌آهن در ايران در نقطه مطلوب نايستاده است، افزود: در سال 1385-1384 سهم راه‌آهن از بار کشور حدود 18 درصد از تن کيلومتر بار کشور بود که قرار بود بر طبق برنامه‌هاي تدويني به 30 درصد در سال 92 برسد اما اين اتفاق نيفتاد و سهم بار کشور در سال 92 به زير 10 درصد رسيد . 

وي با بيان اينکه در سال‌هاي يادشده در راه‌آهن خصوصي‌سازي نيز انجام شده بود، اظهار داشت: کل بار حمل شده در تمام سال‌هاي قبل از سال 92 حداکثر 33 ميليون تن و مقدار تن کيلومتر بار حمل شده در راه‌آهن در سال 92 حدود 22 ميليارد تن کيلومتر بوده است .

مديرعامل راه‌آهن با بيان اينکه فراز و نشيب‌ها در اين مسير ادامه داشت، اضافه کرد: در سال 94 ميزان حمل بار به 35 ميليون تن، سال 95 به 40 ميليون تن و 96 به نزديک 47 ميليون تن افزايش يافت . 

وي افزود: همچنين مقدار تن کيلومتر بار حمل شده در راه‌آهن از 22 ميليارد تن کيلومتر به 30 ميليارد تن کيلومتر در سال 96 رسيد که اين ميزان يک جهش قابل‌توجه بود .

محمدزاده با تأکيد بر اينکه اين جهش قابل‌قبول نيست، تصريح کرد: سهم ما از ريل، تن کيلومتر کشور نزديک به 12 درصد شد درحالي‌که قرار بود که بر اساس برنامه ششم اين سهم به 30 درصد افزايش يابد .

وي با بيان اينکه صاحبان رسانه و مطبوعات در کشور بايستي با مسئولان بخش‌هاي اقتصادي تعامل داشته باشند، گفت: بر اساس گزارش‌هاي موجود، در ايران وقتي يک تن کيلومتر بار از جاده به ريل منتقل مي‌شود، حدود 43 تا 47 سي‌سي صرفه‌جويي سوخت به دنبال دارد . 

مديرعامل راه‌آهن ميزان مشخص‌شده از سوي سازمان بهينه‌سازي سوخت کشور که شامل بند «ق» مي‌شود را 35 سي‌سي عنوان کرد و افزود: پتانسيل باري که امروز مي‌تواند روي ريل قرار گيرد بالاي 100 ميليون تن است .

وي با بيان اينکه لازم است علت اينکه چرا اين ميزان بار به ريل منتقل نمي‌شود با کمک رسانه‌ها مورد بحث و بررسي قرار گيرد و مشخص شود، اظهار داشت: بسياري از دولت‌ها براي حمايت از توليد برخي از کالاها سياست‌هاي حمايتي تدوين کرده‌اند و براي بخش‌هاي اقتصادي کشور سوبسيد قائل هستند، اين در حالي است که اگر بتوانيم نشان دهيم که حمل‌ونقل ريلي چه ميزان براي کشور صرفه‌جويي به دنبال دارد، مي‌توانيم به اقتصاد کشور کمک شايان توجهي کنيم .

مديرعامل راه‌آهن با تأکيد بر اينکه در حال حاضر کشور با جنگ اقتصادي روبروست، خاطرنشان ساخت: بايد در اقتصاد درست بينديشيم، در حمل بار، تناژ مي‌تواند دو برابر شود و به 60 ميليون تن بار برسد و صرفه‌جويي فراواني به دنبال خواهد داشت . 

وي افزود: در بخش مسافر نيز در مسيرهاي بلند، جايگزيني يک نفر کيلومتر از جاده به ريل 20 سي‌سي صرفه‌جويي به دنبال دارد و در مسيرهاي کوتاه چون سفرهاي حومه‌اي، نزديک 78 سي‌سي صرفه‌جويي سوخت را شاهد خواهيم بود . 

مديرعامل راه‌آهن با اشاره به اينکه صرفه‌جويي سوخت تنها بخشي از مزاياي حمل‌ونقل ريلي محسوب مي‌شود، گفت: حفاظت از محيط‌زيست، جلوگيري از کشتار جاده‌اي و از دست رفتن زيرساخت‌هاي جاده‌اي از ديگر مزاياي استفاده از حمل‌ونقل ريلي است .

مديرعامل راه‌آهن بابيان اينکه سال 95 بارهاي معدني که در حوزه ايميدرو جابجا شده، نزديک 60 ميليون تن بوده است، تصريح کرد: فقط 20 ميليون تن از اين بار روي ريل آمده است و از 40 ميليون تني که روي جاده رفته است نيز 20 ميليون تن آن موازي با ريل بوده و مابقي در جاهايي بوده که ريل وجود نداشته است .

وي با اشاره به اينکه 35 ميليارد دلار طرح توسعه فولاد در کشور در حال انجام است، يادآور شد: اگر اين طرح اجرايي شود در سال 1404، 60 ميليون تن بار سال 95 به 210 ميليون تن بار مي‌رسد و اگر يک‌سوم آن يعني 70 ميليون تن روي ريل منتقل شود، باز هم 140 ميليون تن با روي جاده خواهد رفت و اين امر سبب افزايش مصرف سوخت و از بين رفتن زيرساخت‌هاي جاده‌اي کشور خواهد شد . 

وي با انتقاد از اينکه در 35 ميليارد دلار طرح توسعه فولاد، 35 ريال هم براي حمل‌ونقل آن انديشيده نشده است، تأکيد کرد: سياست‌هاي توزيع و حمل بار بايستي همگام سياست‌هاي توسعه کشور شود .

مديرعامل راه‌آهن با طرح اين سؤال که چند پالايشگاه و پتروشيمي و ... در کشور به ريل متصل هستند و چه مقدار از بار آن‌ها به روي ريل منتقل مي‌شود، اظهار داشت: وقتي قيمت سوخت در کشور رقابت ريل و جاده را به هم مي‌زند اين امر موجب استقبال از جاده مي‌شود . 

وي همچنين رساندن ريل به مراکز بار را ضروري دانست و تصريح کرد: در سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري بر اين موضوع تأکيد شده است . 

محمدزاده با اشاره به اينکه راه‌آهن تعرفه حمل بار بر ريل را از عدد 57 درصد در سال 92 به 19 درصد در سال جاري رسانده است، تصريح کرد: اين در حالي است که تعرفه جاده 4 درصد است و اين موضوع مانع از اقتصادي شدن حمل بار مي‌شود، مضاف بر اينکه ما در حوزه حمل مسافر نيز يک ريال حق دسترسي نمي‌گيريم . 

مديرعامل راه‌آهن با يادآوري اينکه مطابق برنامه ششم توسعه بايستي در پايان برنامه ميزان حمل بار بر روي ريل به ميزان 185 ميليون تن برسد، گفت: ظرفيت‌هاي زيادي در زمينه ترانزيت کالا در کشور وجود دارد و وزير راه و شهرسازي در زمينه ترانزيت ريلي شخصاً جلسات متعددي با کشورهاي همسايه برگزار کردند و اقدامات زيادي در زمينه ترانزيت صورت گرفته است. بايد توجه داشته باشيم که اگر ترانزيت را فعال نکنيم ممکن است صاحبان کالا جذب مسيرهاي ديگر شوند و ترانزيت را از دست دهيم . 

وي با بيان اينکه تخليه و بارگيري بايستي درمبدا و مقصد حمل بار مورد توجه قرار گيرد، اظهار داشت: در کشورهاي پيشرفته براي مراجعه کاميون‌ها به پارک لجستيک معافيت مالياتي قرار داده‌اند تا باردر مقصد کوتاه با کاميون و در مقصد طولاني با ريل حمل شود .

مديرعامل راه‌آهن در ادامه با تشريح مشکلات خريدوفروش ناوگان در بخش ريلي گفت: نه فروشنده توان فروش اقساطي و نه خريدار توان خريد نقدي را دارد و در اين زمينه نيازمند توسعه مکانيزمهاي ليزينگ در کشور هستيم .

محمدزاده با تأکيد بر ضرورت ريل‌گذاري مجدد براي تعامل راه‌آهن و رسانه‌ها و ايجاد فضاي مطالبه براي پاسخ گوئي افزود: موضوعات بسياري در راه‌آهن براي بررسي و واکاوي وجود دارد که لازم است در فضايي کارشناسي و علمي مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گيرد تا بتوانيم راهکارهاي مناسبي براي آن بي انديشيم . 

توازن در عملکرد کليد تحقق برنامه ششم 

از سوي ديگر رئيس شوراي اطلاع‌رساني راه‌آهن تأکيد کرد: اگر برنامه ششم را يک بسته بدانيم بايد تمام بخش‌هاي آن متوازن با يکديگر عمل کنند تا راه‌آهن به اهداف خود در اين برنامه دست يابد .

سعيد رسولي عضو هيئت‌مديره با اشاره به هدف‌گذاري 30 و 20 درصدي براي حمل بار و مسافر از سوي راه‌آهن در انتهاي برنامه ششم، افزود: در برنامه ششم الزامات ديگري در بندها و احکام آمده است که تحقق برنامه مستلزم تحقق احکام و اهداف و حمايت‌ها نيز است .

وي با اشاره اينکه عملکرد نامتوازن در برنامه‌هاي پيشين و نرسيدن به اهداف همواره مورد انتقاد و سؤال بوده است، تصريح کرد: ضرورت دارد تا اصحاب رسانه اين موضوع را مورد سؤال قرار دهند تا بتوانيم در پايان برنامه به همه اهداف مورد نظر دست يابيم .

رسولي بابيان اينکه در سال 90 تا 95 مجموعاً 211 ميليون تن بار با ريل جابجا شده است، اظهار داشت: در زمان ياد شده 242 ميليون تن بار در جاده و مسيرهاي موازي و ريل پسند جابجا شده است که با محاسبه مي‌توان دريافت که در طي اين سال‌ها حدود 25 هزار ميليارد تومان عدم نفع براي اقتصاد ملي داشته‌ايم .

رئيس شوراي اطلاع‌رساني راه‌آهن گفت: اگر اعداد و ارقام بودجه عمراني کشور را در سال‌هاي مختلف بررسي کنيم، متوجه مي‌شويم که در سال‌هاي اخير حدود 60 هزار ميليارد تومان عدد مصوب است که 20 تا 50 درصد تخصيص مي‌گيرد بنابراين 25 هزار ميليارد تومان مي‌توانست در آن سال‌ها در ساير بخش‌هاي کشور مثمر ثمر باشد و ايجاد تحول کند . 

وي با اشاره به اينکه صنعت ريلي مي‌تواند مانند يک قهرمان ملي براي اقتصاد کشور نقش‌آفريني کند، افزود: مزيت‌هاي حمل‌ونقل ريلي جزو بديهيات است اما باوجود سياست‌هاي غلط توزيع بار، کمبود ظرفيت و ناوگان، صنعت ريلي نمي‌تواند نقش شايسته خود را ايفا کند و اين موانع نياز به پرسشگري دارد . 

رسولي با بيان اينکه اگر در کشور تنها يک نفر متولي توزيع و سياست‌هاي حمل بار بود، مي‌توانست سهم بار هريک از اشکال حمل‌ونقل را به تناسب تعيين کند، اظهار داشت: انجام هم‌زمان طرح‌هاي حمل‌ونقلي در کشور نشان‌دهنده نبود استراتژي حمل‌ونقل است . 

وي با اشاره به اينکه بسياري از تصميم گيران در کشور از توسعه حمل‌ونقل ريل حمايت مي‌کنند تصريح کرد: بااين‌حال اين عده در عمل هماهنگي لازم را ندارند لذا بايد در تدوين و اختصاص اعتبار در کشور به درک مشترکي در مورد اولويت‌هاي کشور و منافع ملي دست‌يابيم .

عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با يادآوري اينکه دست‌يابي راه‌آهن به امکانات، توسعه و تجهيز حمل‌ونقل ريلي باعث ايجاد ارزش‌افزوده بيشتري براي کشور خواهد شد، خاطرنشان کرد: در قوانين و مقررات فعلي در کشور، اتصال کارخانجات و مراکز توليدي به شبکه ريلي ديده نشده است، لذا طراحان آن‌ها مدل اقتصادي بدون اتصال به شبکه ريلي را در نظر مي‌گيرند. درنتيجه زماني که ما از آن‌ها مشارکت در اتصال به شبکه را درخواست مي‌کنيم به لحاظ اقتصادي براي آن‌ها مقرون به‌ صرفه نيست .

وي با بيان اينکه اين مشکلات به دولت و مراجع ذي‌صلاح منتقل و برخي از آن‌ها تبديل به قانون شده است، افزود: برخي ديگر از اين مشکلات در دست بررسي است که اگر به کمک رسانه‌ها، رفع اين نقاط ضعف به‌عنوان يک گفتمان و مطالبه ملي مطرح شود، حتماً مي‌توانيم اثرات آن را در اقتصاد ملي شاهد باشيم .

تأکيد بر ارتباط بيشتر با رسانه‌ها 

همچنين در اين مراسم صادق سکري مديرکل روابط عمومي راه‌آهن با اشاره به نگاه مثبت و حمايت‌هاي دولت در سال‌هاي اخير از حمل‌ونقل ريلي گفت: اين امر سبب شده است تا شاهد پيشرفت‌هاي خوبي در راه‌آهن کشور باشيم . 

وي با اشاره به توسعه حمل‌ونقل ريلي در قسمت‌هاي مختلف شبکه، بخش‌هاي ناوگان، خطوط، قطارهاي حومه‌اي، پروژه‌هاي علائم و ... افزود: به دنبال اين توسعه‌ها شاهد اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور بوديم .

وي با بيان اينکه رشد فزاينده رسانه‌ها، به‌ويژه رسانه‌هاي ديجيتال و الکترونيک، فضاي مجازي و خبرگزاري‌ها موجب دور شدن ما از روزنامه‌ها و نشريات مکتوب شده است، اظهار داشت: اگرچه با سردبيران و خبرنگاران روزنامه ارتباط داشتيم و از صفحات اقتصادي نيز در برخي از روزنامه‌ها برخوردار هستيم، اما با تأکيد مديرعامل راه‌آهن مبني بر ارتباط بيشتر با رسانه‌ها تصميم گرفتيم تا فصل جديدي را با روزنامه‌ها آغاز کنيم و شاهد اتفاقات مثبت در راه‌آهن کشور باشيم .

وي با اشاره به تلاش روابط عمومي راه‌آهن براي ارتباط با حوزه‌هاي مختلف رسانه‌ها تصريح کرد: تنوع کار راه‌آهن مي‌طلبد که ما علاوه بر حوزه اقتصادي در ساير حوزه‌ها نيز فعال باشيم . 

سکري از تشکيل ميز خبر در بخش رسانه روابط عمومي راه‌آهن خبر داد و گفت: از حضور خبرنگاران در اين مجموعه استقبال و در صورت نياز خبرنگاران، آن‌ها را به مديران و کارشناسان را آهن معرفي مي‌کنيم .

طرح صريح چالش‌ها

در اين جلسه نمايندگان مطبوعات نيز خواستار طرح صريح و بدون تعارف چالش‌ها و مشکلات حمل‌ونقل در کشور شدند و بر ضرورت توسعه ترانزيت ريلي در کشور و تشريح اقدامات انجام‌شده در اين زمينه تأکيد کردند . 

همچنين نمايندگان مطبوعات در اين جلسه خواستار بين‌المللي کردن خبرنگاران حوزه ريلي و تحمل انتقادپذيري و ارائه آمار واقعي و جلوگيري از تعدد و تقابل برنامه‌ها از سوي راه‌آهن شدند .
مدعوين در اين جلسه درعين‌حال از ارتباط، تعامل و اطلاع‌رساني به‌موقع راه‌آهن تشکر کردند .

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 

1397/04/27
برگزاري نشست رسيدگي به مشكلات تأمين ارز مورد نياز رانندگان ترانزيت
نشست رسيدگي به مشكلات مربوط به تأمين ارز مورد نياز شركت‌ها و رانندگان فعال در بخش حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيت با حضور نماينده بانك مركزي، نمايندگان بانك‌هاي عامل ، نماينده انجمن شركت‌هاي حمل و نقل بين‌‌المللي در محل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي برگزار شد.
رضا نفيسي مديركل دفتر حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيت، در اين جلسه  بر ضرورت رسيدگي فوري و با جديت نسبت به تأمين ارز مورد نياز رانندگان جهت جابه‌جايي كالاهاي ترانزيتي به مقصد كشورهاي مورد نظر تاکيد کرد.
وي افزود : پس از ابلاغ بخشنامه بانك مركزي به بانك‌هاي عامل و ارايه ساز و كار اجرايي تخصيص ارز به شركت‌ها و رانندگان، تاكنون چندين جلسه با حضور مديران امور بين‌المللي پنج بانك عامل (ملت، تجارت، ملي، پارسيان و سامان) برگزار شده و وب سرويس هاي مورد درخواست بانك هاي عامل كه در جلسات مشترك قبلي در خصوص آنها به تفاهم رسيده ايم در اختيار بانكها قرار گرفته  و تعدادي از بانكها در حال حاضر بصورت تستي از آنها استفاده مي نمايند ، ولي تاكنون عليرغم سپري شدن مدت زمان سه ماه رانندگان موفق به دريافت ارزنشده اند.
مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي تصريح كرد:
باتوجه به اهميت موضوع و رسيدگي به مشكلات ارزي رانندگان، در اين نشست مقرر شد تا بانك‌هاي عامل هرچه سريعتر فاز عملياتي اجراي سامانه را آغاز و از طريق شعب فعال در استان‌‌ها و پايانه‌هاي مرزي، ارز مورد نياز رانندگان را پرداخت نمايند. 
نفيسي يادآور شد: در حال حاضر بالغ بر 30 هزار راننده در بخش حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيت فعاليت دارند كه سالانه به طور متوسط 400 الي 500 هزار تردد در اين بخش به ثبت رسيده است.

منبع: روابط عمومي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي
1397/04/27
به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد: گزارش دویست و چهارمین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری کشور

نشست شورايعالي هماهنگي ترابري کشور به رياست عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و مشارکت اعضا پيرامون بررسي ساماندهي فعاليت تاکسي‌هاي اينترنتي در فرودگاه‌ها، ارزيابي عملکرد پنج‌ساله اين شورا، همچنين روابط حمل‌ونقلي ايران و ترکمنستان برگزار شد.

 طبق اعلام دبيرخانه شورايعالي هماهنگي ترابري کشور، دويست‌وچهارمين نشست شورايعالي هماهنگي ترابري كشور با رياست مقام عالي وزارت راه و شهرسازي و مشاركت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسي پيرامون دستوركار، جمع‌بندي‌هاي زير حاصل گرديد:

1- گزارش اقدامات شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي كشور و شركت شهر فرودگاهي امام خميني در زمينه ساماندهي فعاليت تاكسي‌هاي اينترنتي در فرودگاه‌ها ارائه گرديد.

2- ارزيابي عملكرد پنج‌ساله شورايعالي هماهنگي ترابري كشور با دسته‌بندي وضعيت مصوبات شورا از منظر مصوبات انجام‌شده، مصوبات در دست انجام و مصوبات انجام نشده از سال 1392 تبيين و مهلت زماني براي اعلام نتايج و ماحصل اقدامات مصوبات در دست انجام و انجام نشده تعيين گرديد.

3- روابط جاري در بخش حمل و نقل ايران و تركمنستان ، مسيرهاي موجود و جايگزين تردد ناوگان و تعاملات تجاري ميان دو كشور به همراه پيشنهادات بهبود روابط مطرح گرديد.


منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

1397/04/27
برنامه های جدید ایران و اروپا برای توسعه و تسهیل ترانزیت


برنامه هاي جديد ايران و اروپا براي توسعه و تسهيل ترانزيت کالا در ديدار امبرتو دپرتو دبير کل اتحاديه بين المللي حمل و نقل جاده اي (IRU) و فرود عسگري رئيس کل گمرک ايران بررسي شد .

طبق اين گزارش ؛  توسعه کارنه تير محور اصلي اين برنامه ها است که توافق شد تا در چارچوب کريدور شمال _ جنوب ، شرق به غرب و با اتصال کشورهاي چين ، هند و پاکستان به تير همکاري هاي گمرک ايران با ايرو گسترش يابد .

بنابراين گزارش ؛ فرود عسگري رئيس کل گمرک ايران در اين ديدار با اشاره به اينکه فرآيند الکترونيکي شدن امور گمرکي در کشورمان از چهار سال قبل شروع و در حاضر مراحل تکميلي را سپري مي کند ،  به دخالت 27 سازمان همجوار گمرک در تشريفات ترخيص کالا اشاره کرد و افزود : ارتباط گمرک با اين 27 سازمان قبل از سيستمي شدن به صورت فيزيکي بود اما با الکترونيکي شدن گمرک و پياده سازي پنجره واحد تجاري ، ارتباط گمرک با اين سازمان ها به صورت الکترونيکي انجام مي شود .

عسگري گفت : يکي از کارهاي بزرگ دکتر کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي ، ايجاد پنجره واحد است .
وي تصريح کرد : به دليل اقدامات گمرک در الکترونيکي شدن فرآيندها ، سال گذشته در ديجيتالي شدن ، گمرک ايران به عنوان سازمان برتر معرفي و لوح برتر دريافت کرد .

رئيس کل گمرک ايران در ادامه به پياده سازي موفق تير الکترونيک در  کشورمان اشاره کرد و گفت : اين پروژه براي نخستين بار در دنيا توسط گمرک ايران با موفقيت پياده سازي شد . ما رويه کارنه تير را توسعه داديم و اخيرا به 7 گمرک کشور مجوز کارنه تير داده ايم .
فرود عسگري به علاقه مندي کشورهاي همجوار براي توسعه و تسهيل ترانزيت با ايران اشاره کرد و ادامه داد : هفته پيش من در سفر به جمهوري آذربايجان با همتاي آذري خود ديدار و در خصوص تير الکترونيک صحبت کردم و به توافقات خوبي رسيديم . با اتصال آذربايجان به هند از طريق ايران ما کريدور شمال _ جنوب را پياده خواهيم کرد و اخيرا کارنه تير را با کشور پاکستان با موفقيت پياده سازي کرديم و خوشبختانه از اين سياست هاي گمرک ايران از سوي کشورهاي ديگر استقبال خوبي بعمل آمده است .

وي ادامه داد : گمرک ايران در بخش تبادل الکترونيکي داده ها تجربيات خوبي دارد که نمونه آن اجراي موفق تير الکترونيک است و آمادگي داريم تجربيات خود را به کشورهاي علاقمند منتقل کنيم .

بنابراين گزارش ؛ امبرتو دپرتو دبير کل حمل و نقل بين المللي جاده اي (IRU) نيز در اين ديدار گفت : اروپا هميشه بهترين نتيجه را در همکاري مشترک با گمرک ايران گرفته است که نمونه موفق آن پياده سازي و توسعه ترانزيت و کارنه تير است .

وي افزود : گمرک ايران با پيشقدم شدن در اجراي کارنه تير  الکترونيک به همه کشورها نشان داد که اين پروژه قابليت اجرايي شدن را دارد .

دپرتو با اشاره به پيوستن چين ، هند و پاکستان  به کارنه تير اعلام کرد که با اين اقدام فصل جديدي در حوزه کارنه تير و حمل و نقل ترکيبي با توجه خاص به بنادر و راه آهن و با محوريت ايران آغاز خواهد شد .

دبير کل حمل و نقل بين المللي جاده اي (IRU) به پياده سازي موفق پروژه حمل و نقل ترکيبي و چند وجهي تحت عنوان پروژه اسلووني _ ايران براي نخستين بار تحت رويه تير اشاره کرد و از گمرک ايران که رهبري ديجيتالي شدن حمل و نقل تحت رويه کارنه تير را دارد تقدير و تشکر نمود .


منبع: روابط عمومي گمرک ايران
1397/04/26
افزایش ۷ درصدی حمل ریلی در هرمزگان

مديرکل راه‌آهن هرمزگان از تخليه و بارگيري بيش از 5 ميليون و 150 هزار تن کالا در راه‌آهن هرمزگان از ابتداي سال تاکنون و افزايش 7 درصدي آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

‌به گزارش ايسنا، ‌محمد پورفخري در جمع خبرنگاران با بيان اينکه از ابتداي سال تاکنون بيش از 5 ميليون و 150 هزار تن کالا در راه‌آهن هرمزگان تخليه و بارگيري شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزايش دارد، اظهار کرد: از اين شمار دو ميليون و 300 هزار تن در بندر شهيد رجايي بندرعباس تخليه و بارگيري شد.

وي با اشاره به اينکه در اين مدت بيش از 84 هزار واگن، کالا حمل کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزايش دارد، افزود: اين ميزان کالا در پالايشگاه، منطقه ويژه اقتصادي خليج‌فارس (بارکو)، بندر شهيد رجايي و خطوط تخليه دستي مانوري تخليه شده است.

مديرکل راه‌آهن هرمزگان با بيان اينکه در اين مدت همچنين 400 هزار تن کالا به کشور‌هاي آسياي ميانه ترانزيت شد که 96 درصد افزايش دارد، تصريح کرد: در بخش کانتينري هم 28 هزار teu تخليه و بارگيري شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 16 درصد افزايش دارد.

پورفخري اضافه کرد: روغن‌هاي خوراکي، چاي، صابون، و ماشين آلان صنعتي ازجمله کالا‌هايي هستند که به کشور‌هاي آسياي ميانه ترانزيت شد.

وي با اشاره به اينکه ايمني، صرفه‌جويي در مصرف سوخت، کاهش هزينه حمل‌ونقل از مهم‌ترين مزاياي حمل‌ونقل ريلي است، عنوان کرد: ايجاد خطوط فرعي و احداث روسازي و زيرسازي خطوط ريلي، خريد واگن و واگن برگردان ازجمله تسهيلات به سرمايه‌گذاران در اين بخش است.

مديرکل راه‌آهن هرمزگان خاطرنشان کرد: 24 درصد از کالا‌هاي صادراتي و ترانزيتي در بندر شهيد رجايي بندرعباس با ناوگان ريلي جابجا مي‌شود.

1397/04/26
پروژه راه‌آهن آستارا-آستارا تسریع شود

سفير کشورمان در جمهوري آذربايجان به لزوم تسريع بهره‌برداري از راه‌آهن بين‌المللي آستارا – آستارا تاکيد کرد.

به گزارش تين‌نيوز به نقل از ايرنا، جواد جهانگير‌زاده در فرمانداري شهرستان  آستارا گفت: اتصال راه‌آهن آستارا به خط ريلي رشت-قزوين، نقش مهمي در اقتصاد کشور و روابط سياسي و اقتصادي ايران با جمهوري آذربايجان خواهد داشت.

فرماندار آستارا نيز به ظرفيت بالاي اين شهرستان براي حمل‌ونقل کالا، خدمات تجاري و تردد مسافر اشاره کرد و گفت: آستارا پيشاني ورودي جمهوري اسلامي ايران است و توجه بيشتر به اين شهرستان مرزي، نقش‌آفريني آن را در اقتصاد کشور افزايش خواهد داد.

يوسف رنجکش گفت: مشکلات آستارا از سوي سفير جمهوري اسلامي ايران در باکو  در حال پيگيري است.

او به اهميت راه‌آهن آستارا- آستارا تاکيد کرد و گفت: در يک و نيم سال گذشته براي تکميل اين طرح ملي تلاش شده و با همکاري ساير سازمان‌هاي مستقر در شهرستان، از ظرفيت‌هاي آن استفاده مي‌شود.

1397/04/26
توزيع لاستيك مورد نياز رانندگان بخش حمل و نقل جاده‌اي كالا آغاز شد

طرح توزيع انبوه لاستيك مورد نياز رانندگان شاغل در بخش حمل‌ونقل جاده‌اي بر اساس نرخ مصوب سازمان صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي براساس توافق صورت گرفته بين اين سازمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن‌هاي صنفي توليدكنندگان و واردكنندگان لاستيك توزيع لاستيك مورد نياز رانندگان به صورت انبوه در شهرهاي مختلف كشور آغاز شد و به تدريج طي روزهاي آتي در شهرهاي مختلف كشور، فرايند توزيع اجرايي مي‌شود.

اين گزارش حاكي است ميزان سهميه اختصاص يافته براي توزيع لاستيك براساس اولويت‌بندي شهرهاي كشور و بر مبناي ميزان فعاليت در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي و حجم كالاي جابجا شده در شهرهاي مذكور صورت گرفته است.

براين اساس، توزيع لاستيك در سه اولويت انجام مي‌شود كه در اولويت نخست ، لاستيك مورد نياز در شهرهاي بندرعباس، بندر امام (ره)، اصفهان، شيراز، قزوين، تهران، كرمان، تبريز ، يزد و اراك انجام شده و اولويت‌هاي بعدي طي روزهاي آتي از طريق مجاري رسمي اطلاع‌رساني خواهد شد. 

اين گزارش با اشاره به اين كه اين لاستيك‌ها هم شامل لاستيك‌هاي وارداتي و هم لاستيك‌هاي مربوط به توليدكنندگان داخلي مي‌باشد، مي‌افزايد: طبق توافق صورت گرفته انجمن واردكنندگان لاستيك در پايانه بندرعباس، بندر امام (ره) و شيراز مستقر شده‌اند و در حال حاضر محموله لاستيك‌هاي درخواستي به مقصد اين شهرها اعزام شده كه در روزهاي آينده توزيع مي‌شود، در شهرهاي بزرگ نيز توزيع لاستيك در محل پايانه‌هاي بار و در ساير شهرها از طريق نمايندگي‌هاي فروش لاستيك انجام خواهد شد.


1397/04/26
افزایش کرایه حمل بار بر اساس توافقات

ميانگين رشد کرايه حمل بار در مسيرهاي مختلف، تفاوت دارد، اما ميانگين آن 20درصد است. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، با اعلام اين مطلب گفت: اين قيمت براساس توافق صاحب بار و نظام حمل‌ونقل کشور شکل‌گرفته است.

به گزارش تين‌نيوز به نقل از وزارت راه و شهرسازي، آخوندي در حاشيه جلسه با نمايندگان کانون‌هاي صنفي رانندگان و کاميون‌داران، در جمع خبرنگاران گفت: من جلسه‌اي را در تاريخ پنجم‌خردادماه با کانون‌هاي مختلف رانندگان و کاميون‌داران از سراسر کشور و استان‌هاي مختلف داشتم. در آن جلسه مسائلي درباره بحث قيمت‌ها، نحوه ارتباط با شرکت‌ها، نحوه اعلام بار، بحث‌ بارگيري در بندرها، تامين اجتماعي، نحوه تامين قطعات يدکي، لاستيک و مسائل مختلف ديگري مطرح شد.

او ادامه داد: همان موقع قرار گذاشتيم که جلسات مشترکي بين سازمان راهداري و کانون‌هاي مختلف حمل‌ونقلي، عمدتا در بخش رانندگان و صاحبان کاميون مطرح شود تا تمام اين موارد را مشترک پيگيري کنيم. اين روند پيگيري شد تا اين‌طور نباشد که ما وعده‌اي دهيم و مطالبه‌اي يک‌طرفه در طرف مقابل ايجاد شود. معتقديم که بايد تمام‌مسير را باهم پيش برويم.

آخوندي با اشاره به جلسه اخير خود با اين نمايندگان گفت: امروز جلسه‌اي داشتيم تا ببينيم بعد از گذشت شش هفته از جلسه اول چه اتفاقاتي رخ‌داده است و مجددا هم همکاران من در سازمان راهداري و هم نمايندگان بخش‌هاي مختلف حمل‌ونقلي در اين جلسه حضور داشتند و همه موارد را باهم مرور کرديم.

اين عضو کابينه دوازدهم با اشاره به تحقق افزايش 20 درصدي کرايه حمل بار گفت: از جهت قيمت توافقي صورت گرفته بود که قيمت براساس توافق صاحب بار و نظام حمل‌ونقل شکل بگيرد. رشد ميانگين 20 درصدي در کرايه حمل بار نيز پذيرفته‌شده بود. براساس گزارش اين افزايش در مسيرهاي مختلف، متفاوت بود اما ميانگين رشد همان 20 درصد توافق شده بود که البته براساس توافق دو طرف شکل‌گرفته بود.

تاکيد بر لزوم پايبندي به قراردادهاي رسمي

وزير راه و شهرسازي يکي از مطالبات رانندگان را اصلاح ارتباط با شرکت‌هاي حمل‌ونقلي دانست و گفت: بحث بسيار مهمي که رانندگان و صاحبان کاميون مطرح مي‌کنند نحوه ارتباطشان با شرکت‌هاي حمل‌ونقل است. يکي از ادعا‌ها اين بود که برخي شرکت‌ها به حقوق رانندگان بي‌توجه هستند. براي اينکه اين موضوع از حالت گله خارج شود، با کمک صنوف توافق کرديم که سامانه‌اي ايجاد شود و اگر راننده‌اي در هرلحظه و هر جا احتمال دهد که حقي از او ضايع‌شده، بلافاصله شکايت کند. ما نيز بلافاصله براساس ماده‌هاي 11 و 12 قانون به شکايت رسيدگي کنيم.

آخوندي با اشاره به ايجاد نظام شکايت تلفني افزود: خوشبختانه اين روش موفقيت‌آميز بود. طي اين مدت 385 مورد شکايت ثبت‌شده و در کميسيون ماده‌هاي 11 و 12 بلافاصله رسيدگي شد. نکته جالب‌توجه اين است که در اين 45 روز تمام 385مورد شکايت موردبررسي قرار گرفت. 65 مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت شد. 224 مورد منجر به جريمه نقدي شرکت شد و در 50 مورد نيز به شرکت‌ها تذکر داده شد. در 46 مورد نيز شکايت وارد دانسته نشد.

او ادامه داد: بنابراين يک سيستم فوري و برخط ايجادشده که اگر راننده‌اي حس کند در حقش ظلم شده مي‌تواند بلافاصله شکايت کرده و رسيدگي ما نيز فوري است. معتقدم بعد از مدتي شکايت‌ها کاهش پيدا خواهد کرد و ارتباط بين شرکت‌ها و رانندگان که با بي‌نظمي همراه بوده نظم بهتري پيدا خواهد کرد.

اين عضو کابينه دوازدهم وجود قراردادهاي غيررسمي را يکي از ديگر مشکلات صنف کاميون‌داران دانست و گفت: از رانندگان مي‌خواهيم که از هيچ قرارداد شفاهي تبعيت نکنند. همه قراردادها بايد مستند، کتبي و شفاف باشد. ما مطمئنا نمي‌خواهيم در حق شرکت‌ها، صاحبان کاميون، رانندگان و مشتري اجحاف شود و هرکس بايد براساس قانون از حق قانوني خود بهره‌مند شود. لازمه اين مورد اين است که همه قراردادها برمبناي قانون و به‌صورت کتبي باشد.

تاکيد بر مرور دوباره فرآيند‌ها

وزير راه و شهرسازي با اشاره به تامين قطعات مصرفي ماشين‌آلات سنگين براي رانندگان گفت: نکته ديگري که بسيار مهم است بحث دسترسي به قطعات پرمصرف کاميون‌ها است. هماهنگي‌هاي بسيار خوبي را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتيم. مقاديري لاستيک اختصاص داده شد که دراختيار کانون‌ها و انجمن‌ها قرار داده شد تا خود ميان رانندگان توزيع کنند، چراکه ما به‌هيچ‌عنوان وارد بحث توزيع نمي‌شويم.

او ادامه داد: خود انجمن‌ها و اتحاديه‌ها مي‌توانند مستقيما براي واردات قطعه و لاستيک ثبت‌سفارش کنند. ما هم‌جهت تخصيص ارز تمام پشتيباني لازم را خواهيم داشت تا کانون‌ها بتوانند کار خود را مستقيما انجام دهند.

آخوندي در ارتباط با بحث تامين اجتماعي رانندگان نيز گفت: بحث تامين اجتماعي مذاکرات مستقيم دوستان با وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي است و اين مذاکرات ادامه خواهد يافت. برخي اختلافات حل‌وفصل شده و برخي ديگر نيز کماکان مورد مذاکره است، من نيز حتماً در هيأت وزيران پيگير کار خواهم بود.

اين عضو کابينه تدبير و اميد با تاکيد بر اهميت نظارت عمومي افزود: نکته بسيار مهمي که وجود دارد اين است که هيچ نظارتي مانند نظارت عمومي نيست. ما فکر مي‌کنيم که رانندگان و صاحبان کاميون براي آنکه بتوانند به حقوق خود برسند، خود بايد بر تمام فرآيند نظارت داشته باشند. ما با آن‌ها در اين فرايند همگام و همراه هستيم تا اگر جايي در حق راننده‌اي اجحاف شد بلافاصله عکس‌العمل نشان دهيم.

آخوندي در انتها گفت: در برخي موارد مانند نظام نوبت‌دهي بار يا فرآيند بارگيري در بندرها با مشکلاتي روبه‌رو هستيم. مقرر شد که مشترک تمام فرآيند از ابتدا تا انتها با يکديگر مرور شود و اگر جايي لازم است فرآيند‌ها مورد تجديدنظر قرار بگيرد حتما اين اصلاحات انجام خواهد شد.

1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر