اخبار
اخبار آرشیو ماهانه
.
Apr 18 2018 9:16PM
جزئیات ارز تخصیصی به رانندگان کامیون
بانک مرکزي در يازدهمين اطلاعيه خود درباره اجراي مصوبه 22 فروردين هيئت وزيران مبني بر ساماندهي بازار ارز که پس از بروز مشکلاتي در بازار ارز و ايجاد نوسانات ارزي دو هفته قبل رخ داد، يکي از اقشاري را که مشمول اعطاي ارز تک نرخي معرفي کرد،  رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي کالا بود که شبکه بانکي مکلف شد با همکاري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ارز مورد نياز رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي را با نرخ اعلام شده، تامين کند

دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل بين‌المللي کالا با بيان اينکه هنوز از سوي بانک مرکزي رقمي براي اجراي اين مصوبه در خصوص رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي کالا تعيين نشده است، اظهار کرد: رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي بخش مهمي از نياز کشور به صادرات و واردات را انجام مي‌دهند اينها بايد براي هزينه‌هاي بين راهي خود مانند مصرف سوختي که در کشورهاي اروپايي يا همسايه مصرف مي‌کنند و يا ساير هزينه‌ها، پول (ارز) نقد به همراه داشته باشند.

وي ادامه داد: اجراي اين موضوع را از بانک مرکزي پيگيري کرده‌ايم بانک مرکزي هم قبول کرده است تا به رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي کالا نيز در کنار ساير گروه‌هايي که به خارج از کشور تردد دارند، ارز تخصيص داده شود تا بتوانند هزينه‌هاي بين راهي خود را با استفاده از اسکناس ارز برطرف کنند.  با توجه به اينکه ارز مورد نياز رانندگاني که به مقاصد کشورهاي مختلف، کالا حمل مي‌کنند، متفاوت است، در نتيجه سقف رقم ارز تخصيصي به آنها نيز تفاوت خواهد کرد.

وي خاطرنشان کرد: بنابراين در حال حاضر انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي کالاي ايران در حال بررسي تقاضاي ارز رانندگان کاميون‌هاي بين‌المللي است و جلسات کارشناسي را با حضور اعضاي انجمن برگزار مي‌کنيم تا کشورهاي مختلفي که مقاصد يا مبادي رانندگان ايراني هستند را بررسي کنيم و بر اساس هزينه‌هاي آنها، ميزان ارز تخصيصي را تعيين کنيم. ضمن اينکه مذاکراتي هم با نمايندگان وزارت راه و شهرسازي داريم تا اين مبالغ را نهايي کنيم.

عطرچيان يادآور شد: تا پيش از وقوع نوسانات ارزي بازار، رانندگاني که به مقاصد بين المللي کالا حمل مي‌کردند، ارز مورد نياز خود را به صورت يورو يا دلار از بازار آزاد تهيه مي‌کردند اما الان کاميون‌هايي که مي‌خواهند بار صادراتي يا وارداتي ايران را به عراق، ترکمنستان يا افغانستان حمل کنند، ارز کمتري نسبت به کاميون‌هايي که قرار است به ايتاليا، آلمان يا اسپانيا بروند، نياز دارند. بنابراين در داخل بخش حمل‌و‌نقل هم گروه‌هاي هدف متعددي داريم و به رانندگان حمل بين‌المللي کالا بر اساس تن ـ کيلومتر مسافتي که طي مي‌کنند، ارز داده مي‌شود.

وي تأکيد کرد: قرار نيست الزاما بانک مرکزي و وزارت راه و شهرسازي رقم پيشنهادي انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي کالا را تأييد کنند.

همچنين عبدالهاشم حسن‌نيا رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در گفتگو با مهر درباره ارز تخصيصي به رانندگان کاميون‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي کالا اظهار داشت: دفتر ترانزيت سازمان راهداري، کميته‌اي تعيين کرده است تا سقف ارز مورد نياز رانندگان را براي هر کشور به صورت جداگانه مشخص کند.

وي هزينه‌هاي رانندگان را شامل دو دسته دانست و گفت: اين دو دسته هزينه، يکي عوارض ورود به آن کشور است که از رانندگان کاميون اخذ مي‌شود و در هر کشور رقم آن متفاوت است به عنوان مثال عوارض ورود به ازبکستان با ترکمنستان فرق دارد و ديگري هزينه‌هاي جاري رانندگان در طول مسير است که شامل سوخت، تغذيه و استراحت، تردد از آزادراه‌ها و عوارض آزادراهي، تخليه و بارگيري کالا و نيز تعمير کاميون‌ها و قطعات يدکي خودروهاي سنگين مي‌شود.

حسن‌نيا تأکيد کرد: درحال آناليز هزينه‌هاي مسافرت رانندگان بين‌المللي حمل‌ونقل کالا هستيم که ظرف چند روز آينده رقم پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي تعيين و به بانک مرکزي ارائه خواهد شد.

معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين پرسش که آيا بانک مرکزي با هر رقمي که وزارت راه و شهرسازي براي ارز مورد نياز رانندگان کاميون پيشنهاد بدهد، موافقت خواهد کرد يا خير؟ افزود: اگر حمل‌ونقل کالا درصدي ارزبري دارد، چند برابر آن ارزآوري خواهد داشت. بنابراين اميدواريم بانک مرکزي با رقم پيشنهادي ما موافقت کند.
1397/01/29
اطلاعیه: قابل توجه کلیه خدمت گیرندگان گمرک بازرگان

به اطلاع مي رساند از تاريخ 97/01/29 کليه حامل هاي ورودي به محوطه گمرک بايستي با  استفاده از منوي ورود اطلاعات کاميون نسبت به ورود اطلاعات حامل و راننده نسبت به دريافت شماره سفر اقدام کنند. بديهي است بدون در دست داشتن شماره سفر ورود به گمرک مقدور نمي باشد.
شايان ذکر از استفاده از مجوزهاي عمومي براي ورود کليه حامل ها ممنوع مي باشد.
1397/01/29
نگرانی صاحبان کامیون‌های مسقف از بخشنامه جدید وزارت راه و شهرسازی

اين بخشنامه که آخرين مقررات ابعاد واوزان ابلاغ‌شده براي حمل بار جاده‌اي را شامل مي‌شود از همان ابتدا انتقادات زيادي را به همراه داشت و جمعي از فعالان بخش ناوگان بار جاده‌اي را نسبت به مقررات جديد معترض کرد .

يک فعال حمل‌ونقلي با انتقاد از بخشنامه جديد وزارت راه و شهرسازي از وضعيت بد صاحبان کاميون‌هاي مسقف در پي اجراي اين بخشنامه شکايت کرد.

به گزارش خبرنگار تين نيوز يک کاميون‌دار با ارسال مطلبي براي سايت تين‌نيوز از بخش‌نامه اخير وزارت راه و شهرسازي که در آن مقدار وزن مجاز تردد انواع تريلي ثبت‌شده است و موجب محدوديت حمل بار در جاده‌هاي کشور مي‌شود؛ انتقاد کرد.

اين بخشنامه که آخرين مقررات ابعاد و اوزان ابلاغ‌شده براي حمل بار جاده‌اي را شامل مي‌شود از همان ابتدا انتقادات زيادي را به همراه داشت و جمعي از فعالان بخش ناوگان بار جاده‌اي را نسبت به مقررات جديد معترض کرد.

دراين‌باره سيد مجتبي حسيني به خبرنگار تين‌نيوز، گفت: بنده خاور مسقف چادري مدل کاويان دارم و بر اساس اطلاعات مندرج در کارت ماشين اين کاميون 6 تن ظرفيت دارد درحالي‌که وزن خالي ماشين بيش از 4 تن است و درعين‌حال ظرفيت بارگيري اين نوع کاميونت مسقف 1200 کيلوگرم است، که چنين باري اصلاً براي خاور نيست.

وي ادامه داد: تمام کاميونت‌هاي 6 تن مشکل تناژ دارند، درصورتي‌که بارهاي خاور 6 تن خالص بايد 2/5 تا 3/5 تن بار حمل کنند.

او ادامه داد: مي‌توانيد از تمامي کاميونت‌ها خصوصاً مسقف‌ها برگ باسکول خالي و عکس ظرفيت پشت کارت خودرو را بخواهيد، همه اين مشکل رادارند.

اين فعال حمل‌ونقلي بابيان اينکه کل ماشين‌هاي خاور بايد با ظرفيت حدود 2/5 تا 3 تن، بار بزنند درصورتي‌که کاميون‌هاي ما ظرفيت بار 1200 کيلو بيشتر ندارند ، ادامه داد: حال امثال مابعد از اجراي اين بخشنامه بايد چگونه کارکنيم تا جريمه نشويم.

وي ادامه داد: ظرفيت يک نيسان سالم بدون مشکل فني 1/5 تن است و کاميونت‌هاي ما با بخشنامه فعلي کمتر، حتي کاميون‌هاي ما هنگام زدن بار اساس منزل هم از وزن 2 تن مي‌گذرند و اين مشکل بزرگي است که مسئولان بايد براي آن راه چاره داشته باشند.

1397/01/28
تأثیر تلگرام بر فضای تخصصی انکار‌ناشدنی ا‌ست

محمدنيک پي- عضو هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران - عضو هيئت‌مديره انجمن کشتي‌راني|

 

طبيعي است که همه ما به دليل تاثير وجود فناوري، نياز به مبادله سريع و درعين‌حال، صحيح اطلاعات را داريم. اين روزها فضاي مجازي همراه همه آدم‌هاست که با استفاده از آن امور روزانه خود را انجام مي‌دهند. همچنين، همه ما تجربه سايت‌ها و وبلاگ‌هاي شخصي را داريم، اما همه آنها مستلزم سکون در يک جا و دسترسي به اينترنت ثابت و کامپيوتر است که بتوانيم اطلاعات را با ديگران به اشتراک بگذاريم. البته با گسترش اينترنت و ظهور پيام‌رسان‌هاي جديد، دسترسي به اينترنت و مبادله اطلاعات از سکون خارج شد.

 


طبيعي است که همه ما بر اثر فناوري، نياز به مبادله سريع و درعين‌حال، صحيح اطلاعات داريم. اين روزها فضاي مجازي همراه همه آدم‌هاست که با استفاده از آن امور روزانه خود را انجام مي‌دهند. همچنين، همه ما تجربه سايت‌ها و وبلاگ‌هاي شخصي را داريم، اما همه آنها مستلزم سکون در يک جا و دسترسي به اينترنت ثابت و کامپيوتر است که بتوانيم اطلاعات را با ديگران به اشتراک بگذاريم. البته با گسترش اينترنت و ظهور پيام‌رسان‌هاي جديد، دسترسي به اينترنت و مبادله اطلاعات از سکون خارج شد و حالا همه افراد با استفاده از تلفن همراه هوشمند در هر جا و هر لحظه مي‌توانند اطلاعات را با ديگر کاربران فضاي مجازي و در هر نقطه از دنيا به اشتراک بگذارند.

 

 با توجه به پيشرفت پيام‌رسان‌هاي مختلف ابداع‌شده که شايد نسل اول آنها وايبر يا واتس‌آپ بود و به‌واسطه امکاناتي که اين پيام‌رسان‌ها دارند، گروه‌هايي در اين پيام‌رسان‌ها ايجاد شد که توانست افراد متخصص، هم‌صنف و هم‌نظر را دور هم جمع کند و آنان توانستند با استفاده از ظرفيت‌هاي چنين پيام‌رسان‌هايي يکديگر را از آخرين تغييرات حوزه‌اي که در آن فعاليت داشتند، مطلع کنند و اطلاع‌رساني حرفه‌اي انجام دهند و نکته مهم ديگر اينکه اين امکان براي همه افراد مهيا شد تا در هر جايي، بدون نياز به ايستايي و سکون، امکان استفاده از نظرات ديگر همکارانشان را در گروه‌هاي مختلف داشته باشند.

 


 فرقي نداشت و ندارد که اين افراد در سفر، در خانه يا در محل کار باشند، در هر جايي که باشند، مي‌توانند با استفاده از اينترنت و پيام‌رساني که از آن استفاده مي‌کنند، اطلاعات را با يکديگر به اشتراک بگذارند و از نظرات هم استفاده کنند. با فيلتر شدن پيام‌رسان وايبر و پيشرفت فناوري و دغدغه امنيت در فضاي مجازي، نرم‌افزار پيام‌رسان تلگرام متولد شد. اين نرم‌افزار شايد در ساير کشورها مقبوليتي که در بين کاربران ايراني دارد را نداشته باشد، اما امکاناتي داشت که ساير نرم‌افزارهاي پيام‌رسان نداشتند و همين امکانات چون ايجاد گروه، سوپرگروه، کانال، پيام محرمانه و... مخاطبان ايراني را به خود جلب کرد و حالا ايراني‌ها بيشترين کاربران اين پيام‌رسان را تشکيل مي‌دهند.

 


نرم‌افزار پيام‌رسان تلگرام جامعه بزرگ‌تري را پوشش داده است. در اين جامعه مجازي اخبار و اطلاعات به‌روزتر و سريع‌تر و با هزينه کمتري در اختيار کاربران اين پيام‌رسان قرار مي‌گيرد. البته استفاده از تلگرام مي‌تواند اثرات اجتماعي هم داشته باشد، اما منظور من بار منفي استفاده از تلگرام نيست، بلکه منظورم اين است که اخبار ديگر در اين پيام‌رسان پنهان باقي نخواهد ماند و حتماً اگر اتفاقي بيفتد يا قانون‌گذاران و افراد تصميم‌گيرنده در آن اتفاق حضور داشته باشند و اگر تصميم آنها بر اين بوده که اثرات آن کار يا تصميمشان مقطعي و تدريجي بوده باشد، ديگر با چنين فضايي امکان اين کار وجود ندارد.

 


تلگرام در جمع‌آوري و مرتبط کردن افراد متخصص حوزه‌هاي مختلف کاري، در کشورمان به‌شدت تأثيرگذار بوده است. اکنون کانال‌هايي تخصصي در حوزه حمل‌ونقل داريم که موضوعات آموزشي در آنها ردوبدل مي‌شود و در بسياري از موارد شايد شرکتي دچار مشکل شده و در آن فضا مطرح کرده و از ساير افراد گروه راهنمايي مي‌گيرند. مشکلات در اين گروه‌ها حل مي‌شود. حق‌وحقوق‌ها مطرح و به بحث گذاشته مي‌شود و موارد زيادي داريم که به‌جرئت مي‌گويم ?? درصد اين فضا براي تبادل اطلاعات آموزشي و راهنمايي استفاده مي‌شود. حتي مواردي داريم که آموزش ضمن خدمت بوده است.

 

 

اگر امروز براي من مشکلي به وجود بيايد، بلافاصه همکارانم را در جريان آن اتفاق قرار مي‌دهم و ديگر احتمال ديده‌نشدن خبرها و اتفاقات رخ‌داده در کشور وجود ندارد که اين موضوع يکي از مشکلات طرفداران فيلترينگ تلگرام است و اين کاربرد چندان برايشان خوشايند نيست. اين يکي از مواردي است که مي‌تواند تصميم‌گيرندگان را به محدوديت اين پيام‌رسان مقبول در بين مردم سوق بدهد.

 


اگر قرار باشد پيام‌رساني به اسم تلگرام بسته شود، بايد اثرات آن پيش‌بيني شود. راه براي اين فعاليت‌ها پيدا خواهد شد. فرض مي‌کنيم تلگرام يا هر اسم ديگري مسدود شد. مگر اين اتفاق مدتي پيش نيفتاد؟ آيا ضريب استفاده از فيلترشکن بالا نرفت؟ اين اتفاق ممکن است خللي را ايجاد کند، اما با توجه به اينکه فعاليت اصناف مجاز است، شايد بخشي از اين تبادل اطلاعات به پيام‌رسان‌هاي داخلي سوق پيدا کند، اما بي‌ترديد جايگزيني براي آن به وجود مي‌آيد. هرچند به‌هرحال اعضاي کانال‌ها و گروه‌ها ريزش پيدا مي‌کند و دودستگي به وجود مي‌آيد.

 


 به اين نکته هم بايد توجه داشته باشيم که اکنون ديگر خواسته‌ها مترقي است و نمي‌توانند با بستن يک در، دري ديگر را باز کنند. حالا پيام‌رسان‌هاي داخلي تبليغ مي‌شود و مردم را به استفاده از اين پيام‌رسان‌ها دعوت مي‌کنند، اما نکته اين است که پيام‌رسان‌هاي داخلي مي‌توانند مؤثر باشند؛ البته منوط به اينکه فضاي امنيتي در آنها حاکم نباشد و از اطلاعات کاربران بر ضد آنها استفاده نشود.

 

 

متأسفانه هنوز مردم به تصميم‌گيرندگان اين اطمينان را ندارند. شايد احتمال شنود صفر باشد، اما همان‌طور که گفتم، اين اطمينان هنوز در بين کاربران وجود ندارد و به همين دليل است که کمتر استقبال مي‌شود. به هر شکل اين رودخانه‌اي است که جريان پيدا کرده و راه خود را مي‌رود. سد بستن باعث مي‌شود آب راه ديگري را براي دورزدن پيدا کند و در نهايت اينکه جلوي اين جريان و پيشرفت را نمي‌توان گرفت.

1397/01/28
محدودیت با ساختارهای حمل‌ونقل بین‌المللی سازگار نیست

تلگرام از آن موضوعاتي است که اين روزها افراد زيادي را درگير خود کرده است، از مادر خانه‌دار تا استاد دانشگاه و حتي راننده کاميون ترانزيت. تلگرام بر لحظه ‌لحظه زندگي ما تأثيرگذار است. اين روزها، روابط خانوادگي، قرارومدارهاي دوستانه، فعاليت‌هاي کاري، خريدوفروش‌ها و... همه در اين پيام‌رسان روسي انجام مي‌شود.

 

 

اين روزها که بيشتر مردم درباره ضررهاي فيلتر تلگرام صحبت مي‌کنند، يکي از حوزه‌هايي که خيلي کم به آن پرداخته مي‌شود، حمل‌ونقل و ترانزيت کالا است. در اين حوزه هم مانند ديگر حوزه‌ها بسياري از فعاليت‌هاي کاري افراد مشغول در اين کار از طريق تلگرام انجام مي‌شود. محمدجواد عطرچيان، دبير انجمن شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي ايران، در اين گفتگو از مزاياي استفاده از تلگرام در اين حوزه، ضررهاي محدودکردن آن و رويکرد فعالان اين حوزه به پيام‌رسان‌هاي داخلي صحبت کرده است.

 

 

مدت زيادي است که پيام‌رسان تلگرام به ابزاري براي کسب درآمد و معرفي محصولات فعالان حوزه‌هاي مختلف تبديل شده است، از کسب‌وکارهاي خانگي تا حوزه‌هاي تخصصي. به نظر شما اين فضا بر حوزه حمل‌ونقل چقدر تأثيرگذار و در بهبود کسب‌وکار و فعاليت در آن مؤثر بوده است؟


تلگرام در کنار ساير ويژگي‌هايي که دارد، به يک بازار مجازي براي عرصه‌هاي مختلف تبديل شده است. و مردم در مواردي، پيشرفت‌هاي چشم‌گيري در حوزه کاري خود داشته‌اند؛ اما درباره سؤال شما لازم است بگويم که بخشي از زيرساخت کسب‌وکار همکاران ما در حوزه حمل‌ونقل به‌وسيله پيام‌رسان تلگرام انجام مي‌شود که مقبوليت بسياري در ايران دارد. تلگرام اين ظرفيت را دارد که بسياري از سازمان‌هاي مردم‌نهاد (NGO) شرکت‌ها , صنف‌ها توانستند با راه‌اندازي کانال‌ و گروه‌هاي مختلف مشتريان خود را از آخرين موضوعات کاري‌شان آگاه کنند.

 

 

با توجه به اينکه گفتيد بخشي از زيرساخت‌هاي‌ کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل در تلگرام،ايجاد شده لطفاً توضيح دهيد چه‌کارهايي در اين فضا انجام مي‌شود؟


براي مثال بسياري از هماهنگي‌ها، درخواست‌ها، گرفتن قيمت‌ها و آشنايي با مقررات حمل‌ونقلي در ساير کشورها از طريق پيام‌رسان تلگرام انجام مي‌شود. به همين دليل هم معتقدم که ايجاد محدوديت در اين فضا با ساختارهاي حمل‌ونقل بين‌المللي سازگار نيست؛ زيرا تلگرام باعث مي‌شود کارها سريع‌تر و راحت‌تر انجام شود.

 

 

مشتري از طريق تلگرام بدون تماس با شرکت قيمت جابه‌جايي کالايي را که مد نظرش است، جويا مي‌شود و در وقت و هزينه او به‌شدت تأثيرگذار است. او از طريق تلگرام در جريان جابه‌جايي کالايي که به شرکت ارسال کرده است، قرار مي‌گيرد و خيالش راحت است که کالايي که ارسال کرده در کدام نقطه است و چه زماني به مقصد مي‌رسد.

 

 

 پيش از اينکه استفاده از پيام‌رسان تلگرام در کشور ما فراگير شود، اين فعاليت‌ها به چه صورت بود و آيا از فضاي مجازي براي کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل استفاده مي‌شد؟


به ياد دارم که آن زمان از تلفن همراه، پيامک و پيام‌رسان‌هايي که بعدها با گسترش اينترنت در ايران ميان مردم جا باز کرد، استفاده مي‌کرديم. مثلاً يکي از اين پيام‌رسان‌ها وايبر بود که البته قابليت‌هاي تلگرام را نداشت، اما در حوزه پيام‌هاي شخصي و کاري بر فعاليت‌هاي ما تأثيرگذار بود. بعدها که پيام‌رسان تلگرام در ايران معرفي شد و کاربران بسياري پيدا کرد، با استفاده از اين پيام‌رسان خيلي از شرکت‌ها به‌سرعت ‌توانستند مشتريان خود را در جريان آخرين اخبار جابه‌جايي کالاهايشان بگذارند.

 


همچنين، بسياري از شرکت‌ها با راننده‌هاي خود در ارتباط بودند و در جريان آخرين اتفاقات حمل کالا و جاده قرار مي‌گرفتند. به ياد دارم مدتي پيش که برف سنگيني در کشور باريد و برخي از جاده‌ها بسته شد، راننده‌ها با استفاده از فضاي مجازي و پيام‌رسان تلگرام از مسير و لب مرز عکس و فيلم مي‌گرفتند و براي شرکتشان يا گروهي که در آن راننده‌ها حضور داشتند، مي‌فرستادند تا آنها هم از آخرين اتفاقات آگاه باشند و براي ادامه کارشان برنامه‌ريزي صحيحي بکنند که چه زماني وارد مسير شوند يا ماشينشان را مجهز کنند. پس مي‌بينيد که تلگرام بر هر کسب‌وکاري تأثيرگذار است و باعث مي‌شود فعاليت بسياري از راننده‌ها ايمن‌تر و دقيق‌تر از گذشته باشد و با قوانين و مقررات ساير کشورها با حضور در گروه‌هاي مربوط به اين موضوع آشنا شوند.

 

 

فکر مي‌کنيد ايجاد محدوديت براي پيام‌رسان تلگرام چقدر در کار شما تأثيرگذار است؟


محدودکردن اين‌گونه فضاها به ضرر فضاي کسب‌وکار در کشورمان است و تأثير جدي بر سرعت، ايمني و راحتي کسب‌وکارها مي‌گذارد. درحال‌حاضر اکثر شرکت‌ها و تشکل‌هاي صنفي براي ارتباطات داخلي خود و کارهاي صنفي با ايجاد شبکه‌هاي تلگرامي همکاران خود را در جريان امور قرار مي‌دهند. محدودکردن اين فضا به افرادي که از اين طريق امور کاري خود را پيش مي‌برند، ضربه‌اي جدي خواهد زد.

 

 

آيا پيش‌بيني مي‌کنيد که بعد از فيلترشدن تلگرام، گروه‌ها و کانال‌هايي که در حوزه حمل‌ونقل در تلگرام فعال هستند، در پيام‌رسان‌هاي داخلي که اين روزها خيلي زياد تبليغ آنها مي‌شود، ايجاد شود و متخصصان و فعالان اين حوزه از آن استقبال کنند؟


اعتماد به نرم‌افزارهايي که معرفي مي‌شوند، سخت است. تجربه نشان داده که ايجاد محدوديت براي هرگونه فعاليتي که مورد اقبال مردم است، ضرر دارد. زماني فکس و وايبر بود و امروز تلگرام. اين موضوع بيشتر مردم و کاربران را به طرف استارت‌آپ‌هاي غير وطني سوق مي‌دهد. مردم اگر متوجه شوند که فعاليتشان دچار اختلال نمي‌شود اعتماد مي‌کنند و ديگر نياز به تبليغات گسترده براي پيام‌رسان‌هاي داخلي نيست. در نتيجه هر پيام‌رساني که بخواهد در اين حوزه فعال باشد، بايد اعتمادسازي کند و اگر بتوانيم اعتمادسازي کنيم خودبه‌خود فعالان بازار به سمت استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي مي‌روند.

1397/01/28
تلگرام ابزار تسریع شکل‌گیری نهادهای اجتماعی

يونس جاويد- رئيس هيئت‌مديره شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي|

 

 

اواخر تعطيلات نوروز بود که خبر فيلتر تلگرام در فضاي مجازي منتشر شد. خبري که خيلي زود واکنش کاربران شبکه‌هاي اجتماعي و اين نرم‌افزار پيام‌رسان را در پي داشت و همچنين، سايت‌ها و خبرگزاري‌ها گزارش‌ و گفتگوهايي درباره اين موضوع منتشر کردند. اکنون دو هفته‌اي از تعطيلات نوروز مي‌گذرد و همچنان بحث فيلتر تلگرام در فضاي مجازي مطرح است. اين روزها، درباره معايب و مزاياي فيلترينگ تلگرام بسيار صحبت مي‌شود و افراد زيادي درباره آن اظهارنظر مي‌کنند.

 


اواخر تعطيلات نوروز بود که خبر فيلتر تلگرام در فضاي مجازي منتشر شد. خبري که خيلي زود واکنش کاربران شبکه‌هاي اجتماعي و اين نرم‌افزار پيام‌رسان را در پي داشت و همچنين، سايت‌ها و خبرگزاري‌ها گزارش‌ و گفتگوهايي درباره اين موضوع منتشر کردند. اکنون دو هفته‌اي از تعطيلات نوروز مي‌گذرد و همچنان بحث فيلتر تلگرام در فضاي مجازي مطرح است. اين روزها، درباره معايب و مزاياي فيلترينگ تلگرام بسيار صحبت مي‌شود و افراد زيادي درباره آن اظهارنظر مي‌کنند. به نظر بنده نيز مي‌توان فيلترينگ تلگرام را از منظرهاي مختلفي ارزيابي کرد.

 


نکته اول اين است که فضاهاي مجازي و نرم‌افزارهاي پيام‌رسان چون تلگرام، ايمو، واتس‌آپ و... محصول علم و دانش بشر است که زحمات زياد به وجود آمده‌اند و در همه کشورها افراد مختلفي از آنها استفاده مي‌کنند. در شرايط فقدان وسايل ارتباط‌جمعي يا بسيار گران‌قيمت بودن آنها، چنين فضاهايي بسيار ارزشمند و مقرون‌به‌صرفه است که از اشخاص با استفاده از آنها به‌راحتي مي‌توانند بخشي از امور روزمره خود را انجام دهند و هزينه کمتري براي مکالمات و پيام‌هاي خود بپردازند.

 

 

با توجه به اين نکته، مقابله با چنين فضاهايي و ايجاد محدوديت براي آنها به‌نوعي اقدامي ضد علم، ضد دانش و ضد نهادهاي بين‌المللي مدافع گردش آزاد اطلاعات است. چنين اقدامي امر صوابي در کشورمان نيست، به‌ويژه حالا که بسياري از مردم به کار با اين نرم‌افزارهاي پيام‌رسان عادت کرده‌اند و کارهايشان در حال انجام است. نکته دوم در اين بحث مي‌تواند چنين باشد که در کشور ما نهادهاي اجتماعي متقارن و پابه‌پاي ساير نهادها تا حدودي تشکيل نشده‌اند و سرعت‌بخشيدن به تشکيل چنين نهادهايي امري خوب است که با وجود گروه‌ها و کانال‌هاي تلگرامي در حال انجام است و جاي خالي بسياري از نهادها در حال پر شدن است.

 


 اکنون محدودکردن چنين فضاهايي يعني محدودکردن ايده، نگاه و انديشه‌ انسان. بايد توجه داشته باشيم که وقتي ساير نهادهاي اجتماعي ما همگام با مسير توسعه دنيا به وجود نيامده‌اند، اين نهادها تا حدودي سيستم‌هاي فکري و تبادل افکار و اطلاعات ساختار درون اجتماع ما را متعادل و نسبت به گسترش گردش اطلاعات مفيد و آزاد کمک مي‌کنند. متأسفانه نهادهايي مانند صداوسيما و ساير دستگاه‌هاي گسترش اطلاعات کشور ما همواره در مواجه با پديده‌هايي از قبيل سانسور و محدودکردن گردش آزاد اطلاعات هستند که فضاهايي مانند تلگرام تا حدودي اين موضوع را برطرف مي‌کند و گردش اطلاعات را ميان کاربران آنها فراهم مي‌کند.

 


همچنين، از منظر صنفي و اشتغال هم مي‌توان اين پديده‌ها را ارزيابي کرد. بايد توجه داشته باشيم در شرايطي که آمار بيکاري جوانان ما در کشورمان بالا است، بسياري از دختران و پسران ما با استفاده از ايده‌ها و خلاقيت‌هايي که داشته‌اند و با استفاده از پيام‌رسان تلگرام اقدام به راه‌اندازي گروه‌ها و کانال‌هايي کرده‌اند که از طريق آنها کسب‌وکار مي‌کنند و محدوديت براي تلگرام باعث مي‌شود که همين اشتغال مجازي آنها نيز ضربه بخورد و منبع درآمدي که داشته‌اند، آسيب ببيند.

 

 

همچنين در حوزه‌هاي مختلف گروه‌هاي تلگرامي زيادي تشکيل شده است که در جهت رونق کسب‌وکارها و آشنايي متخصصان اين حوزه با پيشرفت‌هاي صورت گرفته بر حوزه‌هاي کاري آنها تأثيرگذار بوده است. براي مثال در حوزه فعاليت‌هاي صنفي و صنعت حمل‌ونقل کشورمان، فضاهاي مختلفي با عناوين مختلف در پيام‌رسان تلگرام به وجود آمده‌اند و کمک‌هاي زيادي به ايجاد اشتغال يا گستره بازاريابي يا باريابي فعالان اين حوزه شده است.

 

 

در تمام حوزه‌هاي حمل‌ونقل هم، اعم از راننده‌ها، کريرها، فورواردرها و... و حتي تا حدودي اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي صنفي هم از فضاي به‌وجودآمده در تلگرام استفاده شده است، به‌طوري که براي افراد و اعضاي خود ايجاد اشتغال، توزيع اشتغال و تا حدودي گسترش اطلاعت صنفي صورت داده‌اند که همه اين دستاوردها اموري هستند که محصول شرايط اجتماعي دنيا است و بايد از اين فضاها استفاده کرد.

 


به نظر مي‌رسد ايجاد محدوديت براي چنين فضاهايي بيشتر از باب پديده‌هاي اجتماعي است که گردش آزاد اطلاعات را مي‌گيرد و از سوي ديگر، مانع دسترسي به اطلاعات و اخبار آزاد محسوب مي‌شود. بايد اين نکته ذکر شود که طبيعي است هر پديده‌اي مي‌تواند در بستر تمدن و پيشرفت انسان‌ها مورد استفاده سالم و صحيح قرار گيرد و در جهت مخالف منافع مدني يا ايجاد فضاهاي زائد و مسموم براي اجتماع انسان‌ها باشد. توجه داشته باشيم که جنبه‌هاي مثبت استفاده از کانال‌هاي تلگرامي در کشور ما بسيار بالا است و محدودکردن چنين فضايي همسو با منافع جامعه به‌خصوص عرصه اشتغال نيست.

 


با ايجاد محدوديت براي پيام‌رسان تلگرام، جلوي توليد دانش و تبادل اطلاعات گرفته مي‌شود؛ هرچند ممکن است برخي از جنبه‌هاي منفي اين فضا محدود شود يا از بين برود؛ ولي ايجاد محدوديت باعث از‌بين‌بردن يا ازبين‌رفتن بعضي از مشاغل در صنف‌ها و صنعت‌هاي مختلف از جمله حمل‌ونقل مي‌شود. چنين محدوديتي با توزيع دانش، تبادل اطلاعات و افکار در جامعه و به‌خصوص با ايجاد اشتغال در فضاي مجازي در تضاد است. به نظرم اين فضا همچنان بايد به فعاليت خود ادامه دهد، زيرا با فعاليت‌هاي روزمره مردم در پيوند است. نکته آخر اينکه چنين فضاهايي مانند اسلحه‌اي است که هم مي‌تواند براي ايجاد صلح و در جهت منافع بشري به کار گرفته شود و هم مي‌تواند در جهت قتل و کشتار جمعي استفاده شود.


1397/01/27
تحولات ترانزیت کالا در بزرگترین پایانه ریلی کشور
فعال‌ترين کريدور ريلي ترانزيتي راه‌آهن ايران کريدور ترانزيت ريلي سرخس به بندر عباس است که در سال 96 سهم 95 درصدي ترانزيت ريلي سرخس را به خود اختصاص داده که طي 12 سال اخير رکورد بالاترين ميزان ترانزيت را دارد.
22سال از اولين بهره‌برداري از خط آهن سرخس مي‌گذرد. ايستگاه سرخس که بزرگترين ايستگاه مرزي ريلي کشور است، در 10 کيلومتري شهرستان سرخس قرار دارد و در واقع پل ارتباطي راه‌آهن اروپا و آسياي ميانه است.

به گزارش تين‌نيوز، ايستگاه سرخس بزرگترين ايستگاه مرزي ريلي کشور است که در 10 کيلومتري شهرستان سرخس قرار دارد و درواقع پل ارتباطي راه‌آهن اروپا و آسياي ميانه است؛ اين ايستگاه 49 خط نرمال، 15 خط عريض، خطوط تعويض بوژي و پارکينگ بوژي‌ها دارد که در آن درمجموع 75 کيلومتر خط و بيش از 154 دستگاه سوزن فعال است.

خطوط منتهي به اين مرز ريلي عبارت‌اند از: سرخس-بندرعباس، سرخس-مرز ترکيه وکشورهاي اروپايي، سرخس-جلفا و سرخس-بندر امام که اين محورها ترانزيت کالا را به مرزهاي ريلي منتقل مي‌کنند و نقش بسيار مهمي در تامين خوراک براي زيرساخت‌هاي ترانزيت ريلي کشور را فراهم مي‌کند.

پيوند اقيانوس هند به آسياي مرکزي

پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان -سرخس يکي از مهم‌ترين طرح‌هاي ملي ريلي است که تکميل و راه‌اندازي آن تحولات چشم‌گيري در ارتباطات تجاري کشورهاي مختلف و توسعه و پيشرفت استان‌هاي جنوب شرق کشور ايجاد مي‌کند.

اين پروژه مهم و حياتي به طول هزار و 640 کيلومتر که توسط قرارگاه خاتم‌الانبيا درحال اجرا است و 30درصد پيشرفت فيزيکي داشته، نقش مهمي در جابه‌جايي کالا از چابهار- تنها بندر اقيانوسي کشور- به ساير نقاط ايران و کشورهاي همجوار خواهد داشت.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- سرخس به شبکه ريلي کشور از سال 1389 آغاز شده ولي به دليل عدم تخصيص به‌موقع اعتبارات از پيشرفت قابل قبولي برخوردار نيست و بايد براي تخصيص اعتبارات موردنياز اين طرح ملي توجه ويژه دولت به آن معطوف شود.

رشد 14 درصدي مبادلات با آسياي ميانه

بيش از يک ميليون و 200 هزارتن کالاهاي ترانزيتي از مبادي کشورهاي آسياي ميانه با بيش از 19 هزار دستگاه واگن در سال 96 بارگيري و از طريق مرز ريلي سرخس وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 درصد رشد داشته است.

فعاليت‌هاي صورت گرفته در سال گذشته در مرز ريلي سرخس از قبيل استمرار در اعطاي تخفيفات 15 تا 50 درصدي در تعرفه حمل کالاهاي ترانزيتي مرز ريلي سرخس، رفع گلوگاه‌هاي زيرساختي ترانزيت در پايانه مرزي ريلي سرخس و همچنين کريدورهاي ترانزيتي و کاهش زمان سير کالاهاي ترانزيتي با راه‌اندازي و استمرار قطارهاي برنامه‌اي و مستقيم ترانزيتي سرخس به بندر عباس از عوامل افزايش ترانزيت ريلي مرز سرخس در سال جاري بوده است و محور ترانزيتي ريلي سرخس در اين مدت توانسته سهم 82 درصدي ترانزيت ريلي کشور را به خود اختصاص دهد.

عمده محمولات ترانزيتي حمل شده در اين مدت گوگرد ترانزيتي با  738 هزار تن بوده که 61 درصد سهم را داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 برابر شده، کود شيميايي با 277 هزار تن، 23 درصد سهم داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزايش داشته و ساير کالاهاي ترانزيتي حمل شده از مرز سرخس، پنبه، شمش و آلومينيوم و ... بوده است که عمده مبادي بارگيري کالاها کشورهاي ترکمنستان با 65 درصد، ازبکستان با 34 درصد و تاجيکستان با 10 درصد سهم بوده است.

در سال 96، 82 هزار تن کالاهاي ترانزيتي صادره با بيش از يک هزار دستگاه واگن از بندر عباس و ترکيه به مقاصد کشورهاي آسياي ميانه حمل شده که عمدتا حمل‌ونقل کانتينري بوده است.

فعال‌ترين کريدور ريلي ترانزيتي راه‌آهن ايران

فعال‌ترين کريدور ريلي ترانزيتي راه‌آهن ايران کريدور ترانزيت ريلي سرخس به بندر عباس است که در سال 96 سهم 95 درصدي ترانزيت ريلي سرخس را به خود اختصاص داده که طي 12 سال اخير رکورد بالاترين ميزان ترانزيت را دارد.

1397/01/27
افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت خارجی کالا‌ در سال ۹۶
مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت گمرک ايران از  افزايش ترانزيت خارجي کالا از مسير ايران در سال 96 خبر داد و اعلام کرد؛ ترانزيت خارجي کالا در سال 96 با 10 ميليون و 695 هزار و 509 تن کالا 24 درصد افزايش داشت.

حسين سالاري با تشريح آمار ترانزيت کالا در سال 96 گفت: تشريفات گمرکي براي عبور 736 هزار و 208 دستگاه کاميون در گمرکات ايران انجام شده است.

وي افزود: در سال 96 ترانزيت کالاي بيش از 100 کشور جهان در گمرکات کشور به کمک سامانه جامع گمرکي به صورت الکترونيکي و هوشمند انجام شده است.

مديرکل دفتر نظارت بر ترانزيت گفت: در سال 96، 736 هزار و208 دستگاه کاميون ترانزيتي و 14 ميليون و 766هزار تن کالاي ترانزيتي در قالب رويه ترانزيت داخلي، خارجي و کارنه تير از گمرکات عبور کرده اند که نسبت به مشابه سال قبل 15  درصد افزايش حجم کالاي ترانزيتي داشته است.

سالاري افزايش حجم ترانزيت کالا را مثبت ارزيابي کرد و گفت: ترانزيت خارجي با 10 ميليون و 695 هزار و 509 تن کالا 24 درصد افزايش داشت . اين رشد ترانزيت خارجي منجر به رونق بخش حمل و نقل زميني  و دريايي شده است.

وي همچنين گفت : در سال 96 از طريق رويه کارنه تير 141 هزار و 16 دستگاه کاميون با وزن 2 ميليون و 797 هزار تن از گمرکات عبور کرده اند.

به گفته سالاري ‌در سال 95، تشريفات گمرکي براي 643 هزار و‌236 دستگاه کاميون با 12 ميليون و 663 هزار و 314 تن کالا انجام شده بود.
8 Apr
فروردین 1397
اسفند 1396
آذر1396