اخبار
 1397/02/23  تاریخ خبر
بررسی توسعه حمل‌ونقل میان ایران و ترکمنستان در نشست مشترک

22 ارديبهشت‌ماه بخش نخست نشست مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ترکمنستان با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي به همراه تعدادي از معاونان و رشيد مردوف معاون رئيس کابينه وزرا و وزير امور خارجه ترکمنستان و هيئت همراه در محل ساختمان شهيد دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

در اين نشست موضوعات گوناگون در حوزه‌هاي ريلي، هوايي و جاده‌اي موردبحث و گفت,گو قرار گرفت.

آخوندي در ابتداي اين ديدار گفت: ما در اين نشست از جانب 2 رئيس‌جمهور ايران و ترکمنستان دستور داريم تا تمامي مسائل و موضوعات را با حسن نظر کامل و باهدف برداشتن گام‌هايي به‌پيش بررسي کنيم. اميد دارم اين سفر با موفقيت کامل انجام‌گرفته و ما بتوانيم به‌تمامي مأموريت‌هايمان عمل کنيم.

او در ادامه با اشاره به سفر اخير خود به کشور ترکمنستان و مذاکرات انجام‌گرفته با رئيس‌جمهور اين کشور بيان کرد: من در اين سفر خواستار فعال شدن پرواز مستقيم از ايران به ترکمنستان بوده و تقاضا دارم تا در اين نشست نيز، تاريخي را براي برقراري پرواز حداقل بين تهران–عشق‌آباد و مشهد–عشق‌آباد مشخص کنيم.

وزير راه و شهرسازي در خصوص حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي نيز بيان کرد: طي گفتگوهاي قبلي، قرار بر اين شد تا مروري براي کاهش هزينه‌هاي ترانزيت بين 2 کشور انجام دهيم. در اين راستا جلسه‌اي بين سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با مسئولان مرتبط از هيأت ترکمني طي روز آينده انجام خواهد گرفت که اميد داريم به نتايج خوب و قابل قبولي دست يابند.

عضو کابينه دولت تدبير و اميد همچنين در خصوص پروژه پل جديد سرخس–سرخس نيز بيان کرد: در اين راستا نياز داريم تا خط مرزي را  بر روي پل اجرا کنيم که از اين‌سو بايد محل نصب پرچم‌ها مشخص شود، ما در ايران هماهنگي‌هاي لازم با وزارت امور خارجه را انجام داده و از شما تقاضا داريم تا اقدامات لازم در اين جهت را انجام دهيد.

وي در خصوص بخش حمل‌ونقل ريلي بين 2 کشور اعلام کرد: در اين زمينه نيز دستور داريم تا هرچه سريع‌تر بدهي‌هاي موجود را پرداخت کنيم که هم‌اکنون قسط اول آن پرداخت‌شده است، همچنين آماده هستيم در اين سفر در مورد جدول زمان‌بندي پرداخت هماهنگي‌هاي لازم با شما را داشته باشيم.

آخوندي با تأکيد بر اينکه ظرفيت ترانزيت ريلي بين دو کشور ايران و ترکمنستان چندين برابر وضع موجود است گفت: بايد در اين راستا حداکثر تلاش و همکاري را براي ارتقاي ظرفيت توليد بين دو کشور به‌کارگيريم.

وزير راه و شهرسازي همچنين در خصوص افزايش سطح همکاري‌ها در حوزه کريدور شمال به جنوب، شرق به غرب و موافقت‌نامه عشق‌آباد از سوي ايران ابراز تمايل کرد و افزود: از شما نيز دعوت مي‌کنيم تا در اين حوزه هماهنگي و همکاري لازم با ما را داشته باشيد.

مردوف در ادامه جلسه نيز ضمن ابراز اميدواري نسبت به نتيجه‌بخش بودن برگزاري اين نشست بيان کرد: اميد داريم تا گفتگوهاي انجام‌گرفته درنهايت به ايده‌هاي مطلوبي دست‌يافته و منجر به افزايش هرچه بيشتر روابط بين 2 کشور شود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازي، او بابيان اينکه ما از سوي رئيس‌جمهور ترکمنستان حامل پيام خوبي براي سران کشور ايران به‌ويژه وزير محترم راه و شهرسازي هستيم گفت: تلاش داريم تا اقدامات و مذاکرات ما در اين نشست به نقطه عمل دوجانبه خوبي ختم شود.