اخبار
 1397/02/25  تاریخ خبر
آخوندی در نشست همکاری‌های اقتصادی با ترکمنستان بیان کرد:ضرورت کاهش موانع و ارزان کردن هزینه‌های تعرفه ترانزیت بین ۲ کشور

وزير راه و شهرسازي با اشاره به انجام مذاکرات و گفتگوهاي متعدد و سازنده بين مسئولان 2 کشور در حوزه‌هاي تجارت و صنعت و همچنين کشاورزي و حمل و نقل ريلي گفت: علاقمند هستيم در حوزه ريل با کمک ترکمنستان و مشارکت چين، قزاقستان و ازبکستان کريدور آسياي ميانه به جنوب ايران را بيش از پيش فعال کنيم.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در بخش نهايي نشست مشترک همکاري‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و ترکمنستان با اشاره به سخنان رئيس جمهور ترکمنستان براي ضرورت بکارگيري اراده سياسي قوي 2 کشور جهت ارتقاي توسعه روابط و رفع موانع قبلي بيان کرد: رئيس‌جمهور ايران نيز باهدف ارتقاي روابط بين 2 کشور بر لزوم وجود اين اراده تأکيد کرده است.

وزير راه وشهرسازي در ادامه برگزاري نشست‌هاي 2 روزه بين مديران و مسئولان ايراني و ترکمني را نشان از عزم 2 کشور براي عملياتي کردن همين اراده سياسي ذکر شده از سوي 2 رئيس جمهور قلمداد کرد و گفت: طي اين 2 روز، حوزه‌هاي گوناگوني مورد بحث و بررسي قرار گرفت، در اين راستا در حوزه بانکي مذاکرات خوبي داشته و موفق به برگزاري جلسات مفيدي بين بانک توسعه صادرات ترکمنستان و بانک مرکزي ايران شديم.

آخوندي با بيان اينکه در حوزه گاز نيز جلسات خوبي را در سطح وزرا و مديران 2 کشور برگزار کرديم گفت: در اين راستا در خصوص مسئله سوآپ گاز به توافقات مطلوبي با طرف ترکمنستان دست يافتيم.

اين مقام مسئول با اشاره به انجام مذاکرات و گفتگوهاي متعدد و سازنده بين مسئولان 2 کشور در حوزه‌هاي تجارت و صنعت و همچنين کشاورزي و حمل و نقل ريلي گفت: علاقمند هستيم در حوزه ريل با کمک ترکمنستان و مشارکت چين، قزاقستان و ازبکستان کريدور آسياي ميانه به جنوب ايران را بيش از پيش فعال کنيم.

وي با تأکيد براينکه کريدور مذکور مي‌تواند متمم کريدور شمال به جنوب  نيز باشد گفت: گفتني است تفاهم‌نامه اين پروژه درحال حاضر بين هند، ايران و روسيه امضا شده است.

آخوندي در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاري جلسات مثبت در حوزه حمل و نقل جاده‌اي نيز بيان کرد: در اين حوزه مذاکرات خوبي را در جهت رفع موانع و کاهش هزينه‌هاي ترانزيت انجام داديم که همچنان نياز به بررسي‌هاي بيشتر دارد.

وزير راه و شهرسازي رويکرد کلي خود را کاهش موانع و ارزان کردن هزينه‌هاي تعرفه ترانزيت بين 2 کشور اعلام کرد و افزود: در جلسات انجام شده همچنين مذاکرات خوبي در بخش همکاري‌هاي صنعتي داشته و همچنين جلسه‌اي را جهت مشارکت شرکت‌هاي ايراني در اجراي آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در ترکمنستان با حضور شرکت‌هاي ايراني برگزارکرديم.

آخوندي در خصوص گفتگوهاي انجام گرفته در بخش برق نيز اعلام کرد: در اين راستا مذاکراتي را براي ادامه همکاري بين 2 کشور و رفع مسائل تجاري، شبکه برق بين 2 کشور و همچنين اجراي خط سوم نيز به انجام رسانديم.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه بين 2 کشور اراده لازم جهت همکاري و شناسايي موارد وجود دارد گفت: اميد داريم تا 2 ماه ديگر جلسه‌اي در عشق‌آباد برگزار و موارد توافق شده پيگيري شود./