اخبار
 1397/02/25  تاریخ خبر
لزوم توسعه همکاری‌های لجستیکی میان ایران و بلغارستان

وزير راه و شهرسازي در ديدار با وزير اقتصاد بلغارستان به اهميت توسعه کريدور خليج فارس-درياي سياه اشاره کرد و گفت: ايران مي‌تواند امکانات لجستيکي مورد نياز بلغارستان را در اختيار اين کشور قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، در ديدار با وزير اقتصاد جمهوري بلغارستان و هيئت همراه ضمن خوشامدگويي به اين هيئت و تبيرک موفقيت‌هاي اقتصادي بلغارستان گفت: با توجه به روحيه مثبتي که در نخست وزير بلغارستان سراغ داريم، طبيعي است که اين کشور در مسير رشد و توسعه اقتصادي گام بردارد.

آخوندي سپس به توافق‌نامه‌ها براي همکاري اقتصادي ايران و بلغارستان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تجربه موفقي در امضاي توافق‌نامه براي احداث کريدور خليج فارس به درياي سياه داشتيم و بلغارستان در اين مسير بسيار به ما کمک کرد. اين کريدور مسيري بسيار کليدي براي ارتباط شرق و غرب و شمال و جنوب است و تمايل داريم که آن را به صورت جدي فعال کنيم.

وي ادامه داد: ما توافق نامه ديگري با هند و روسيه تحت عنوان کريدور شمال-جنوب داريم. فکر مي‌کنيم اين دو کريدور مي‌توانند مکمل يکديگر باشند.

آخوندي با اشاره به اجلاس شوراي هماهنگي وزراي حمل‌ونقل کريدور شمال-جنوب در مهرماه سال جاري گفت: از بلغارستان هم دعوت مي‌کنيم در اين اجلاس حضور داشته باشد. اين اتفاق بسيار کمک مي‌کند که بتوانيم کريدور را بيش از گذشته فعال کرده و از ظرفيت‌هاي خليج فارس و درياي سياه استفاده کنيم.

به گفته وي توسعه سرمايه گذاري در شرکت هاي حمل و نقلي از ديگر مواردي است که مي‌تواند مورد بحث و گفت و گو قرار گيرد. چراکه اين شرکت‌ها هستند که بايد از زيرساخت‌هاي ايجاد شده استفاده کنند.

امکان بهره‌برداري بلغارستان از امکانات لجستيک ايران

وزير راه و شهرسازي در ادامه به موضوع توسعه فعاليت‌هاي لجستيک اشاره کرد و گفت: علاقه مند هستيم که در بنادر امکانات لجستيک را در اختيار شرکت‌هاي حمل و نقلي قرار دهيم.

وي افزود: اگر بلغارستان تمايل به استفاده از امکانات لجستيک جنوب ايران داشته باشد، ميتوانيم امکاناتي از قبيل انبار، تجهيزات بسته بندي، تاسيسات توليد محصول نهايي و ايجاد ارزش افزوده را در اختيار اين کشور قرار دهيم تا در مشارکت با ايران يا هر کشور ديگر اقدامات لازم براي توسعه حمل و نقل اتخاذ شود.

آخوندي سپس به برخي چالش‌هاي پيش روي توسعه حمل و نقل ميان دو کشور اشاره کرد و گفت: برخي از فعالان حمل و نقل ايران اخيرا از بازرسي مجدد محموله‌ها و تعرفه‌هاي اين اقدام گلايه دارند. گزارش شده که هنگام بازرسي کانتينر‌ها هزينه‌اي بين 220 تا 600 يورو دريافت شده و در ازاي آن حتي رسيد اعطا نمي‌شود.

وي ادامه داد: اين اقدام بر خلاف کنوانسيون‌هايي نظير TIR و CMR است که هم ايران و هم بلغارستان عضو آن هستند. هم شما و هم ما علاقه منديم که هزينه حمل و نقل را کاهش دهيم تا از کريدور استفاده بيشتري شود.

پيشنهاد پرواز تهران-صوفيا

وزير راه و شهرسازي در ادامه اين ديدار از تمايل ايران براي برقراري پرواز مستقيم ميان تهران و صوفيا خبر داد و گفت:  اخيرا پروازي ميان ايران و صربستان برقرار شد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. مطمئنم استقبال از پرواز صوفيا بيشتر خواهد بود.

آخوندي به آمادگي ايران براي اعطاي امتياز به شرکت‌هاي هواپيمايي بلغارستان اشاره کرد و گفت: پروازها مي‌تواند در هر دو حوزه حمل بار و مسافر فعال شوند.  

وي ادامه داد: چون ايران و بلغارستان در دو انتهاي کريدور خليج فارس به درياي سياه قرار گرفته‌اند، بايد در زمينه لجستيک در بنادر و فرودگاه ها بيش از پيش همکاري داشته باشيم.  ايران در حال احداث يک شهر فرودگاهي در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) است که با در اختيار داشتن 4 هزار هکتار مناطق آزاد و ويژه اقتصادي بنا است به قطب لجستيک براي شرکت‌هاي بين‌المللي تبديل شود.

آخوندي به سفر آتي خود به بلغارستان اشاره کرد و گفت: در حوزه گسترش خطوط هوايي مي‌توان در دو مرحله اقدام کرد. در مرحله اول مي‌توان برقراري 4 پرواز مسافري و گردشگري در هفته را برنامه ريزي کرد که همزمان با سفر من به بلغارستان براي کميسيون مشترک بعدي مشارکت‌هاي اقتصادي در سپتامبر 2018 افتتاح شوند.

وي ادامه داد: گسترش خطوط بار هوايي نيز هم در اين سفر و هم در اجلاس مهرماه مورد بحث و مذاکره قرار خواهد گرفت.

آخوندي پيشنهاد کرد کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور همزمان با سفر او به بلغارستان برگزار شود و افزود: مذاکراتي درباره ياداشت تفاهم تجاري بلغارستان و ايران، تاسيس کميته انرژي مشترک، توافق نامه پرورش و اصلاح نژاد دام، موافقت نامه گمرکي و موافقت نامه حمل و نقل دريايي صورت گرفته که لازم است در سفر آتي بلغارستان نهايي شوند.

لزوم مذاکره با اروپا

وزير راه و شهرسازي به خروج غير قانوني آمريکا از برجام و حمايت اروپا از اين توافق‌نامه بين‌المللي نيز اشاره کرد و گفت: اکنون که بلغارستان رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، فرصت مناسبي است که ايران و اروپا وارد مذاکرات مستقيم شده و به توافقات شفاف دست يابند. ايران مايل است در زمينه توافق‌نامه‌هاي تجاري و اقتصادي، بيمه، بيمه دريايي، حمل و نقل و بانکداري با اروپا مذاکره کند.

آخوندي ادامه داد: براي مثال در سال 1996 اروپا قانوني را درباره کوبا تصويب کرد و اخيرا وزير اقتصاد فرانسه پيشنهاد داشت اين قانون مورد تجديد نظر قرار گرفته و در شرايط جديد براي حفظ برجام مورد استفاده قرار گيرد. بنابراين من فکر مي کنم که بايد به تفاهم‌نامه‌هايي شفاف با اتحاديه اروپا دست يابيم و از اين دست راهکارها استفاده کنيم.

وي افزود: با توجه به اينکه شما رييس دوره‌اي کميسيون وزراي اقتصادي اتحاديه اروپا براي 6 ماه هستيد، علاقه منديم در اين زمينه با شما همکاري و از اين فرصت استفاده کنيم.

تمايل بلغارستان براي توسعه لجستيکي

در اين ديدار اميل کارانيکولوف، وزير اقتصاد جمهوري بلغارستان با اشاره به ظرفيت بالاي تجاري و اقتصادي بين دو کشور گفت: حضور ما در ايران اتفاقي نيست. ما به اين خاطر اينجاييم که ايران شريک استراتژيک بلغارستان محسوب مي‌شود و از هرگونه همکاري دريغ نمي‌کنيم.

کارانيکولوف به مشکلات پيش آمده بر سر ترانزيت کالا در بلغارستان نيز اشاره کرد و گفت: چند ماهي است که از اين مشکل باخبر شدم. بلافاصله با همکارانم در حوزه حمل و نقل تماس گرفتم و چند جلسه کاري مشترک برگزار کرديم.

وي ادامه داد: پليس بلغارستان معتقد است که بايد از محموله‌ها بازرسي کامل انجام شود. اما من و وزير حمل و نقل اعتقاد داريم که اين کار ضرورت ندارد و ارزيابي ريسک کفايت مي‌کند. به زودي با همکاري پليس در اين مورد به يک تصميم مشترک دست خواهيم يافت.  

وي همچنين قول مساعدت براي رفع مشکلات ترانزيت داد و گفت: وظيفه من حل مشکلات فعالان اقتصادي است.

وزير اقتصاد بلغارستان از پيشنهاد برقراري پرواز مستقيم بين ايران و بلغارستان استقبال کرد و گفت: به غير از برقراري پرواز مسافري مي‌توانيم موضوع بار هوايي و ايجاد مراکز لجستيک را در دستور کار قرار دهيم.

کارانيکولوف به ظرفيت منطقه بلغارستان مرکزي براي توسعه لجستيک اشاره کرد و گفت: فرودگاه‌هاي خوبي در اين منطقه وجود دارد که تمام زيربناهاي حمل‌ونقل در آن‌ها توسعه يافته است. اين منطقه بسيار استراتژيک است و غير از اروپاي غربي به ترکيه، روماني و يونان نيز دسترسي دارد. در سفر خود به بلغارستان مي‌توانيد از اين ناحيه بازديد کنيد.

حمايت اروپا از برجام

وزير اقتصاد بلغارستان درباره همکاري‌هاي اقتصادي ميان ايران و اروپا پس از خروج آمريکا از برجام نيز گفت: به شما اطمينان مي‌دهم اروپا از ايران حمايت مي‌کند. در هيات همراه من نمايندگان بانک دولتي بلغارستان نيز حضور دارند که با بانک مرکزي ايران جلسه خواهند داشت.

کارانيکولوف افزود: ايران شريک استراتژيک بلغارستان است.

همچنين در اين ديدار کريستو پولنداکف، سفير جمهوري بلغارستان در تهران از حمايت اتحاديه اروپا از برجام خبر داد و گفت: بلغارستان سهم خود را در ايجاد ثبات ميان مناسبات ايران و اتحاديه اروپا انجام خواهد داد.