اخبار
 1397/02/25  تاریخ خبر
معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان اعلام کرد: افزایش روابط اقتصادی بین ۲ کشور در اولویت اهداف ترکمنستان خواهد بود

معاون رئيس کابينه وزراي ترکمنستان با تاکيد بر هماهنگ‌سازي و يکسان‌سازي تعرفه‌هاي حمل و نقلي در خاک 2 کشور بيان کرد: درحال حاضر چهار نقطه مرزي بين 2 کشور ايران و ترکمنستان وجود داشته و خوشبختانه داراي زيرساخت‌هاي جاده‌اي خوبي در بخش‌هاي مرزي هستيم که قطعا تحقق مذاکرات و اهداف موجود در اين بخش را ممکن مي‌سازد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي رشيد مردوف معاون رئيس کابينه وزرا و وزير امور خارجه ترکمنستان در بخش نهايي نشست کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ترکمنستان با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي ضمن قدرداني از مهمان‌نوازي صميمانه دکتر آخوندي در مدت اقامت و برگزاري جلسات در ايران بيان کرد: طي 2 روزي که همراه با هيئت ترکمني در ايران حضور داشتيم همکاري بسيار خوبي را از سوي تمامي ارگان‌هاي مرتبط و دولتي جهت بررسي موارد شاهد بوديم، همچنين براي من افتخار بسيار بزرگي بود که روز گذشته با رئيس‌جمهور محترم ايران و رئيس مجلس شوراي اسلامي و همچنين مشاور امور بين‌الملل رهبر جمهوري اسلامي ايران ديدار داشته و مذاکراتي درباره ارتقاي سطح همکاري‌هاي في ما بين انجام دادم.

وي افزود: همچنين با آقاي آخوندي رئيس کميسيون مشترک روابط اقتصادي ايران - ترکمنستان و آقاي واعظي رئيس نهاد رياست جمهوري گفت‌وگوهاي بسيار خوب و سازنده‌اي را در اين راستا داشتيم.

مردوف در اشاره به مذاکرات انجام شده با وزير نفت درباره مسائل گازي، نفت و انرژي بيان کرد: از نتيجه اين سفر رضايت نسبي تا به امروز داريم. آقاي آخوندي درباره روابط اقتصادي ايران و ترکمنستان توضيحاتي دادند که بررسي اين همکاري‌هاي مشترک بين دو کشور بسيار ارزشمند است.

معاون رئيس کابينه وزرا و وزير امور خارجه ترکمنستان با تاکيد بر اينکه اجازه کاهش توقف روند رو به رشد همکاري‌هاي بين دو کشور را نداده‌ايم ادامه داد: تمام شرايط را فراهم مي‌کنيم تا دو ماه آينده دور بعدي اين جلسات در عشق آباد برگزار شود.

وزير امور خارجه ترکمنستان با بيان اينکه افزايش روابط اقتصادي بين 2 کشور در اولويت ما قرار دارد گفت: طبق آمارهاي رسمي حجم روابط اقتصادي بين 2 کشور بيش از يک ميليارد دلار بوده است که با توجه به ظرفيت‌هاي موجود قطعا اين رقم از حجم روابط اقتصادي بسيار کم و محدود است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي ادامه داد: مذاکرات متعددي در بخش‌هاي کشاورزي، تجاري، برق، گاز ، حمل و نقل، عمراني انجام شده است که اميدواريم در دور بعدي مذاکرات در عشق آباد اين موضوعات و توافقات بين دو کشور نهايي شده باشد.

معاون رئيس کابينه وزراي ترکمنستان در تشريح جزيئات مذاکرات انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق توافقاتي که انجام شده ليستي از اقلام مورد نياز کشورها تهيه شده که هر يک از کشورها مسئوليت تامين اين اقلام را براي طرف مقابل خود برعهده بگيرد.

مردف با بيان اينکه  طبق اعلام وزير تجارت ترکمنستان بايد تجارت‌هاي مرزي بين دو کشور را افزايش دهيم گفت: در اين باره با وزير صنعت ايران مذاکرات قابل توجهي داشتيم و با توجه به تجربه خوب ما در ايجاد بازارچه مرزي در مرز باج‌گيران اميدوارم که همکاري‌هاي ديگري در اين زمينه با يکديگر داشته باشيم.

وي همچنين ضمن ارائه پيشنهاد ايجاد منطقه آزاد تجاري بين 2 کشور بيان کرد: اميد داريم تا تمامي پيشنهادات در اين حوزه به طور سيستماتيک بررسي و پيش‌نويس‌هاي آن تا برگزاري جلسات آتي آماده شود.

معاون رئيس کابينه وزراي ترکمنستان با بيان اينکه در بخش حمل و نقل مذاکرات مفصلي براي افزايش همکاري‌هاي بين 2 کشور داشتيم گفت: در هيات ما وزير راه آهن، وزير حمل و نقل جاده‌اي حضور دارند و توانستيم با مديران بخش حمل و نقل در ايران براي توسعه همکاري‌ها مذاکراتي داشته باشيم.

وي تاکيد کرد: بنده هم با نظر آقاي آخوندي موافقم و بايد از ديگر کشورهاي منطقه از جمله ازبکستان و قزاقستان دعوت شود تا در جلساتي به اين نتيجه برسيم که تعرفه و قوانين واحد تعريف و تصويب کنيم تا راهي بهينه از آسياي ميانه به سمت خليج فارس ايجاد شود.

مردوف با اشاره به پيشنهاد آخوندي درباره اينکه نيمه دوم سال جاري جلسه‌اي با حضور وزراي ايران، عمان، ازبکستان و قزاقستان برگزار شود، گفت: بنده با پيشنهاد راه و شهرسازي ايران موافق هستم تا اين جلسه چهارجانبه برگزار شود تا تمام مسائل مربوط به ايجاد تعرفه يکسان برگزار شود همچنين درباره فعال‌سازي راه‌آهن قزاقستان، ترکمنستان، ايران صحبت‌هايي انجام شد و هر دو طرف به راه‌حلي مشترک رسيدند.

معاون رئيس کابينه وزراي ترکمنستان با تاکيد بر هماهنگ‌سازي و يکسان‌سازي تعرفه‌هاي حمل و نقلي در خاک کشورها اظهار داشت: درحال حاضر چهار نقطه مرزي بين 2 کشور ايران و ترکمنستان وجود داشته و خوشبختانه داراي زيرساخت‌هاي جاده‌اي خوبي در بخش‌هاي مرزي هستيم  که قطعا تحقق مذاکرات و اهداف موجود در اين بخش را ممکن مي‌سازد.

وي افزود: چندين سال است که تامين برق در مناطق شمالي ايران را برعهده داريم و در اينباره هم روز گذشته مذاکراتي انجام شد.

وي با تاکيد بر توافقات درباره استفاده از منابع آبي بين دو کشور گفت: ايران و ترکمنستان در شرايط اقليمي بسيار خشکي قرار گرفتند و رودخانه‌هاي مشترک بين دو کشور مبدأ حيات هر دو کشور هستند امروز با تغيير شرايط جوي و تغييرات مصرف آب در کشاورزي و کارخانجات منابع آبي از اهميت بسيار ويژه‌اي برخوردار هستند.

وي با تاکيد بر اينکه استفاده بهينه از منابع آبي به دو عامل مسائل طبيعي و غيرطبيعي وابسته است، گفت: بايد به صورت دو جانبه مسائل مشترک در حوزه آبي را حل کنيم.

وي با بيان اينکه پيش‌نويس بين دولتي درباره استفاده از منابع آبي به دولت ايران ارائه کرديم گفت: به طور رسمي پيشنهاد داديم که کميسيون مشترک براي مسائل آبي ايجاد شود همچنين پيشنهاد داديم که کارگروه بين دو کشور براي تصميم‌گيري درباره منابع آبي رودخانه‌هاي مشترک ايجاد شود و معتقديم فقط براساس نتايج اين کارگروه‌هاي مشترک مي‌توانيم درباره حفظ منابع آبي و همچنين منابع گازي به توافق برسيم.

وي با تاکيد بر اينکه در حوزه گاز مساله بدهي شرکت ايران را پيش رو داريم، گفت: درباره موضوع بدهي شرکت ايران براي استفاده از گاز صحبت‌هايي انجام شد و در مورد مسائل گازي براي رسيدن به يک راهبرد بين دو کشور صحبت کرده‌ايم و معتقدم بايد اين شراکت را در درازمدت افزايش دهيم.

مردوف با تاکيد بر اينکه بايد از امکانات و ظرفيت‌هاي موجود در حوزه آسياي ميانه استفاده کنيم گفت: همواره اختلافاتي بين شرکت‌هاي ايراني و ترکمنستان وجود دارد که اين اختلافات بين دو شرکت اما تحت نظارت دو دولت هستند و بررسي اين مسائل را ادامه خواهيم داد هدف ما افزايش روابط اقتصادي بين دو کشور است./