اخبار
 1397/02/29  تاریخ خبر
هرمزگان در جایگاه نخست ورود كالای ترانزیت كشور قرار گرفت

  مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي هرمزگان گفت: هرمزگان از بين 32 مرز فعال کشور در جايگاه نخست ترانزيت کالا قرار گرفته است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي هرمزگان داريوش باقر جوان گفت: تلاش شبانه روزي فعالان حوزه حمل و نقل استان موجب شد تا هرمزگان از بين 32 مرز فعال کشور در جايگاه نخست ترانزيت کالا قرار گيرد .

مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي هرمزگان افزود: در 12 ماهه  سال 1396 بندرشهيد رجايي  با کسب 36 درصد از مجموع ترانزيت کالاهاي ورودي، مهمترين و فعال ترين مرز ترانزيتي در کشور بود .

وي اضافه کرد : در اين مدت بالغ بر سه ميليون و دويست و چهل و هشت هزار تن  (3ميليون 248هزار تن) کالا از طريق بندرعباس به ديگر مرزهاي کشور ترانزيت شده است .

باقر جوان  بيشترين کالاهاي ترانزيتي از مرز بندرعباس را مواد سوختي ، انواع ترکيبات شيميايي ، کالاهاي ساختماني ، لوازم خانگي و انواع پنبه برشمرد .

مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان  همچنين مرزهاي پرويزخان ، بازرگان و باشماق  را ديگر مرزهايي نام برد که در جايگاه هاي بعدي ترانزيت ورود کالا به کشور قرار دارند و 71 درصد از حجم کل ترانزيت کالا در کشور از طريق مرزهاي نام برده شده صورت مي گيرد و تنها 29 درصد متعلق به ساير مرزهاي کشور است .

داريوش باقر جوان به ميزان ترانزيت کالا در کشور اشاره کرد و گفت: آمار و اطلاعات جمع آوري شده حاکي از اين است در 12 ماهه 96 در مجموع ، 9282 ميليون تن کالاهاي نفتي و غير نفتي از مرزهاي جاده اي کشور ترانزيت شده است که نسبت به مدت مشابه در سال 95 ، 19 درصد افزايش داشته است   .

وي کريدور جنوب به شمال را يکي از مهمترين کريدورهاي بين المللي برشمرد که از مرز بندرعباس و استان هرمزگان گذر مي کند و قاره آسيا را به اروپا متصل و نيازهاي مواد اوليه کشورهاي آسياي شمالي و اروپا را فراهم مي کند .

ترکمنستان - قزاقستان - گرجستان - آذربايجان - ارمنستان - روسيه – ازبکستان و ترکيه مقاصد کالاهاي تزانريتي از کشورمان است .