اخبار
 1397/02/31  تاریخ خبر
رشد ۱۹ درصدی ترانزیت كالا در سال ۹۶


  طي 12 ماهه سال 96، بيش از9 ميليون و 281 هزار تن كالا از 32 مرز فعال زميني و آبي كشور ترانزيت شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال 95 بيش از 19 درصدرشد داشته است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حمل نقل بين المللي اين سازمان با اعلام اين خبر، افزود: از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، بيش از 2 ميليون و 844 هزار  تن را مواد نفتي و حدود 6 ميليون و  437 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين كالاهايي عبوري نظير مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبيل، برنج ، گازوئيل، لاستيك و پنبه بوده است .

اين مقام مسئول با اشاره به موقعيت مهم كشورمان در منطقه به لحاظ جغرافيايي و همچنين با توجه به شرايط و وضعيت مطلوب ايمني و محورهاي ترانزيتي و شرياني جاده اي و همچنين دسترسي به آبهاي آزاد دنيا با امنيت كامل افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور بندر شهيدرجايي با 3  ميليون و 248 هزار تن معادل 35 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي پرويزخان با  15 درصد و بازرگان و باشماق با 10 درصد دررده‌هاي بعدي قرار دارند .

نفيسي بيشترين حجم ترددكاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را در سال گذشته از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد كه عمدتاً به جهت ترانزيت فرآورده هاي نفتي بوده است .

وي با قدرداني از همت بخش خصوصي مرتبط با امر ترانزيت كالا در كشور، خاطرنشان كرد: از سرگيري ترانزيت فرآورده هاي سوختي از مسير جمهوري اسلامي ايران و تلاش و فعاليت تشكل هاي صنفي درحوزه حمل‌ونقل بين المللي دركنار اقدامات و رايزني هاي منطقه اي گسترده‌ دستگاههاي ذيربط از دلايل عمده افزايش ميزان ترانزيت از كشور بوده است .

نفيسي ابراز اميدواري كرد با گسترش روابط حمل و نقل جاده اي با كشورهاي منطقه آسيا و اروپا شاهد تداوم روند صعودي ترانزيت براي سال جاري باشيم .