اخبار
 1397/03/03  تاریخ خبر
آغاز فعالیت‌های لجستیکی و توزیع کالا در بندر چابهار

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در مراسم امضاي قرارداد ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني و امضاي تفاهم‌نامه احداث و بهره‌برداري از کارخانه تصفيه شکر در بندر شهيد بهشتي چابهار از سرمايه‌گذاري 404 ميليارد توماني بخش خصوصي در بندر چابهار خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در مراسم فوق گفت: در راستاي سياست‌هاي توسعه دريامحور کشور و توسعه سواحل مکران، سال گذشته در آذرماه سال گذشته شاهد بهره‌برداري از فاز اول بندر چابهار با حضور رئيس جمهوري و هيات هايي از کشورهاي همسايه بوديم.

راستاد ادامه داد: در قالب اجراي فاز يک بندر شهيد بهشتي چابهار شاهد بوديم که ظرفيت آن بندر از 2.5 ميليون تن به 8 ميليون تن ارتقا يافت و توانستيم بندر چابهار را به بندر نسل سومي که صرفا براي تخليه و بارگيري کالا نيست بلکه فعاليت هاي لجستيکي و توزيع کالا نيز در آن رخ مي دهد، تبديل کنيم.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: امروز دو پروژه مهم به جهت ارتقاي بندر چابهار که يکي از آنها قرارداد ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني و ديگري تفاهم نامه احداث و بهره برداري از کارخانه تصفيه شکر است با بخش خصوصي به امضا مي رسد که اين ها مي تواند روند توسعه را در چابهار سرعت بدهد.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين خاطرنشان کرد: در کنار اين پروژه ها شاهد هستيم که سرمايه گذاري هاي مناسبي در بندر چابهار در حال انجام است. شرکت IPGL هندوستان سرمايه گذاري 85 ميليون دلاري را براي خريد تجهيزات بندري در قالب پروژه BOT در استان سيستان و بلوچستان آغاز کرده است که بر اساس آن توافق نامه، تا اواسط تيرماه بهره برداري موقت از پايانه بندر چابهار آغاز مي شود.

راستاد گفت: براي توسعه آتي بندر چابهار، حدود 400 هکتار از اراضي پيرامون بندر را تصرف کرديم تا به صورت حلقه اتصالي براي سرمايه گذاري ايران با کشورهاي همسايه و ساير مناطق دنيا باشد.

وي افزود: قرارداد مربوط به ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني صادرات محور و در راستاي افزايش صادرات از بندر چابهار انجام مي شود که مي تواند براي تزانزيت مواد معدني مورد استفاده قرار بگيرد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي درباره مشخصات قرارداد ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني، گفت: ترمينال تمام مکانيزه مواد معدني به سرمايه گذاري شرکت توسعه تجارت زندگي با سرمايه 2800 ميليارد ريال احداث خواهد شد. که اين ترمينال ظرفيت اشتغال 75 نفر را به صورت مستقيم و 175 نفر را به صورت غيرمستقيم دارد. همچنين، تجهيزات اين طرح شامل واگن تيپلر، بلت کانواير، ريکلايمر، استاکر، شيپ لودر و شيپ آنلودر است. ظرفيت طرح نيز 15 ميليون تن است که براي احداث ترمينال فوق، 13 هکتار زمين در حاشيه محوطه بندر چابهار استحصال شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين اطلاعات تفاهم نامه احداث و بهره برداري از کارخانه تصفيه شکر را اينگونه اعلام کرد: فاهم‌نامه احداث و بهره‌برداري از کارخانه تصفيه شکر که اداره کل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان و شرکت صبا پيش‌رو کالا منعقد شد به منظور احداث کارخانه تصفيه شکر است. ميزان سرمايه گذاري اين طرح 1240 ميليارد ريال است و ظرفيت طرح نيز 150 هزار تن پيش بيني شده است. در عين حال، ماشين آلات خط توليد اين طرح شامل بخش افيناسيون، بخش فيلتراسيون، بخش تغليظ، بخش کريستاليزاسيون است و براي احداث اين کارخانه 5 هکتار زمين از اراضي تحت اختيار بندر، تخصيص يافته است.

راستاد در ادامه اظهار اميدواري کرد: اميدوارم اين پروژه ها بتواند به توسعه سواحل مکران و بندر چابهار کمک کند و ما بتوانيم از ظرفيت هاي بنادر نهايت استفاده را ببريم.

وي همچنين گفت: با تکميل فاز 4 بندر شهيدبهشتي چابهار، ظرفيت آن بندر به 77 ميليون تن خواهد رسيد.