اخبار
 1397/03/05  تاریخ خبر
مشارکت 1000 شرکت حمل و نقل با گمرک برای پیشگیری از قاچاق کالا
گمرک ايران از مشارکت بيش از 1000 شرکت حمل و نقل بين المللي با گمرک براي تجارت سالم و پيشگيري از قاچاق کالا خبر داد .

به گزارش روابط عمومي گمرک ايران ؛ بر اساس اين برنامه مشارکت ، شرکتهاي حمل و نقل ملزم به ارائه اطلاعات دقيق و شفاف از فهرست محموله ها هستند.

فهرست محموله ها يا مانيفست بار شامل اطلاعات محموله به تفکيک نوع کالا،وزن و ديگر مشخصات است که  امروز کاملا الکترونيکي و از طرف شرکت هاي حمل و نقل قبل از صدور ترخيصيه به گمرک ارسال مي شود و اين کار موجب شده تا اطلاعات کامل تر، معتبر و قابل اعتمادي در اختيار گمرک قرار گيرد و به نوعي شرکت هاي حمل و نقل در تجارت سالم و پيشگيري از قاچاق کالا درگير شده اند.

اطلاعات كالاها به محض حمل به صورت الكترونيكي به مقصد ارسال مي‌شود، يعني  به محض حركت وسيله حامل كالا از مبدا و تا قبل از رسيدن به مقصد، ورود اطلاعات و مشخصات كالاها به صورت الكترونيكي به گمرك ارسال و در پايگاههاي اطلاعاتي گمرك ثبت مي شود .

در اين جهت، همه شرکت‌هاي کشتيراني و حمل‌و نقل براي صدور ترخيصيه، مانيفست کالاهاي خود را به صورت الکترونيکي در سامانه جامع امور گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي ثبت مي کنند. با کمک اين فرآيندها ، امكان ارسال اطلاعات  بارنامه و مانيفست پيش از اظهار از هر نقطه‌اي از جهان وجود دارد و در کنترل هاي بعدي اين اطلاعات در سامانه جامع گمرکي با بارنامه الکترونيک ، فاکتور و عدل بندي و اظهار الکترونيک ، اطلاعات ثبت سفارش ، گواهي بازرسي در مبدا و اطلاعات ايکس ري ها در گمرک تطبيق داده مي شوند .

با اين اقدام ، گمرک به راحتي و به صورت هوشمند بر اصالت اطلاعات بارنامه ها و مانيفست اظهارنامه ها پي مي برد و در صورت مغايرت در ورود اطلاعات شرکت هاي حمل و نقل ، امکان ادامه فعاليت براي اين شرکت ها وجود نخواهد داشت و گمرک عملا اين شرکت ها را در برنامه تجارت سالم و پيشگيري از قاچاق کالا درگير کرده است .