اخبار
 1397/03/12  تاریخ خبر
تفاهم اولیه برای تبادل مجوز تردد کامیون میان ایران و ازبکستان

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از تفاهم اوليه براي تبادل تعداد نامحدود مجوز تردد کاميون ميان ايران و ازبکستان خبر داد و گفت: مذاکرات براي الحاق ازبکستان به کريدور شمال-جنوب در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، رضا نفيسي، مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي درباره مذاکرات انجام شده در سفر اخير وزير راه و شهرسازي به ازبکستان با مسئولان آژانس حمل و نقل جاده‌اي اين کشور گفت: در اين مذاکرات اهم مشکلات طرفين در اين بخش ونحوه توسعه روابط حمل‌ونقلي جاده‌اي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وي ادامه داد: حذف عوارض ورودي از ناوگان جاده‌اي يکديگر با هدف کاهش هزينه هاي جابجايي کالا بين دو کشور و ترانزيت از قلمرو يکديگر، چگونگي افزايش تردد جاده‌اي ناوگان ازبکي به ايران، مسائل مربوط به تردد کاميون هاي دو طرف از مرز‌هاي جاده‌اي و همچنين هزينه‌هاي پرداختي  توسط رانندگان از جمله مواردي بود که در مذاکرات مطرح شد.

نفيسي همچنين از انجام دور دوم مذاکرات مربوط به اصلاح موافقنامه حمل‌ونقل جاده‌اي سال 1372 خبر داد و گفت: هيات ازبکي به سرپرستي دهقان‌اف، رييس آژانس حمل و نقل جاده‌اي  جمهوري ازبکستان با پيشنهادات طرف ايراني مبني بر مبادله ساليانه تعداد نامحدود مجوز تردد براي کاميون‌هاي دو طرف و مبادله تعداد مشخصي پروانه تردد معاف از عوارض ورود به صورت اصولي موافقت کرد و پيشنويس  پروتکل اصلاحي در اين خصوص تنظيم و آماده مبادله شد.

وي افزود: نهايتا مقرر گرديد نشست کارشناسي اتي براي جمع‌بندي و نهايي کردن پيشنويس موافقت‌نامه در شهر تاشکند، پيش از سفر رييس جمهور به کشور ازبکستان برگزار شود.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از دعوت از مسئولان حمل‌ونقل جاده اي ازبکستان براي سفر به ايران خبر داد و گفت: به منظور آشنايي با رويه‌هاي تردد و تسهيلات ايجاد شده در مباني ورودي کشور، طرف ايراني از مسئولان ذي‌ربط جمهوري ازبکستان دعوت کرد تا از پايانه هاي مرزي سرخس و بازرگان ديدن کنند. طرف ازبکي نيز از اين اتفاق استقبال کرده و مقرر شد ظرف 10 روز آينده اين سفر محقق شود.

نفيسي ادامه داد: ساير موارد از جمله افزايش همکاري در چهارچوب موافقتنامه عشق‌آباد و پيشنهاد طرف ايراني براي الحاق به موافقتنامه چابهار و کريدور شمال-جنوب و فعال کردن موافقت‌نامه حمل‌ونقل ايران-افغانستان-ازبکستان در دستور کار مذاکرات آتي قرار گرفت.