اخبار
 1397/03/12  تاریخ خبر
خاکبازان هشدار داد: بار اروپا به ایران را ترک‌ها حمل می‌کنند

رئيس انجمن صنفي رانندگان ناوگان يخچال دار بين‌المللي شهر تهران از وضعيت رانندگان ايراني در مرز بازرگان گلايه کرد و گفت: ترک‌ها محدوديت‌هاي خاصي براي رانندگان ايراني قائل مي‌شوند.

عباس خاک‌بازان رئيس انجمن صنفي رانندگان ناوگان يخچال‌دار بين‌المللي شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تين نيوز به تشريح مشکلات اين بخش پرداخت.

وي در ابتدا با گلايه از اينکه در جلسه مشترک با وزير راه و شهرسازي تمامي نمايندگان کاميون‌داران حضور نداشتند، گفت: لازم بود که از انجمن‌هاي سراسري ايران در اين جلسه دعوت به عمل مي‌آمد.

رئيس انجمن صنفي رانندگان ناوگان يخچال‌دار بين‌المللي شهر تهران توضيح داد که درحال حاضر نزديک به 2 هزار شرکت حمل‌ونقل بين‌المللي در ايران داريم که به دليل کمبود بار و ازدياد اين شرکت‌ها با رشد قارچ‌گونه دلالان مواجه هستيم، گفت: اين وضعيت براي رشد صنعت حمل‌ونقل مانعي بزرگ است..

خاک‌بازان به مشکل دريافت اضافي حق کميسيون از کاميون داران از سوي شرکت‌هاي حمل‌ونقلي اشاره کرد و گفت: اگر کرايه ثبت‌شده در بارنامه را به ما بدهند مشکل حل است اما بارها پيش‌آمده است که از بارنامه 4 ميليوني 2 ميليون حق کميسيون گرفته‌شده است.

وي به مشکلات رانندگان در مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: يکي از مشکلات ما اين است که فقط يک هفته براي عبور از مرز معطل هستيم آن‌هم بدون هيچ امکاناتي، متأسفانه دولت ترکيه ما را اذيت مي‌کند و حتي در برخي موارد پيش‌آمده است که رانندگان ايراني از سوي ترک‌ها مضروب شده‌اند.

به گفته‌ خاکبازان يکي از محدوديت‌هاي دولت ترکيه در مرز بازرگان عليه کاميون‌داران ايراني اين است که  به ايراني‌ها مي‌گويند نمي‌توانيد غذاي خود را بخوريد و راننده‌ها را مجبور به خوردن غذاي رستوران‌هاي ترک مي‌کنند و راننده ايراني نبايد درب غذاي خود را باز کند درحالي‌که رانندگان ترک در همان حوالي راحت اتراق مي‌کنند و از آذوقه خود مي‌خورند.

خاک‌بازان ادامه داد: قراردادي في‌مابين ايران و ترکيه وجود دارد که اگر ايراني‌ها بخواهند از اروپا  با بار خالي به ايران بازگردند حق زدن بار در ترکيه را ندارند. ترک‌ها هم وقتي قرار است از آسياي ميانه به سمت ايران بيايند نمي‌توانند در ايران بار بزنند اما اکنون شاهد اجراي معکوس اين قرارداد هستيم به‌گونه‌اي که ماشين از آسياي ميانه خالي مي‌آيد در ايران بار مي‌زنند بعد سمت ترکيه مي روند ولي ما نمي‌توانيم موقع برگشت از اروپا در ترکيه بار بزنيم.

او با تاکيد بر اينکه بايد به اين رقابت غيرمنصفانه دولت پايان دهد، ادامه داد: بار اروپا به ايران را ترک‌ها حمل مي‌کنند درحالي‌که اکنون  ماشين‌هاي ترانزيت ايراني در هامبورگ و ايتاليا و ساير کشورهاي اروپايي بيش از دو ماه است که خوابيده و منتظر بار هستند.

او هم‌چنين به موضوع رانندگان قرباني قاچاق کالا اشاره کرد و خواستار بررسي مشکلات رانندگي شد که اکنون دوران حبس خود را بدون ارتکاب جرم در بلغارستان و ترکيه مي‌گذرانند.