اخبار
 1397/03/22  تاریخ خبر
دو دستگاه ایکس ری پر سرعت ساخت داخل به زودی در گمرک به بهره برداری می رسد

وزير اقتصاد در مراسم رونمايي از شش سامانه جديد وزارت اقتصاد و دستگاه ‌هاي تابعه از بهره برداري دو دستگاه ايکس ري پرسرعت ساخت داخل در گمرک ايران خبر داد و گفت : مراحل ساخت اين ايکس ري ها به اتمام رسيده و به زودي به بهره برداري مي رسد .
 مسعود کرباسيان صبح امروز در مراسم آغاز بهره‌برداري از شش سامانه و خدمت الکترونيکي وزارت اقتصاد هدف از راه‌ اندازي اين سامانه‌ها را ايجاد شفافيت و قرارگرفتن مردم در جريان امور عنوان کرد و گفت: از تمامي دستگاه‌هاي تابع وزارت اقتصاد که در زمينه‌ الکترونيکي شدن فعاليت‌هاي خوبي داشته تشکر مي‌کنم . کرباسيان به گمرک کشور به عنوان يکي از سازمان هايي که در الکترونيکي شدن پيشتاز بود اشاره کرد و گفت: به زودي نيز دو ايکس ري پرسرعت ساخت داخل در گمرک به بهره‌برداري مي‌رسد.
وي با اشاره به سامانه ارتباط مردمي وزارت اقتصاد به عنوان اولين سامانه، اظهار کرد: اين سامانه توسط دفتر بازرسي و فاوا وزارتخانه طراحي شده و مردم مي‌توانند از اين طريق نظرات، شکايات و درخواست‌هاي خود را به صورت الکترونيکي ارسال کنند که ظرف 10 روز اين موارد بايد پاسخ داده شود و پس از آن ما راستي‌آزمايي مي‌کنيم که آيا اين پاسخ‌ها داده شده يا خير.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين‌که سامانه دوم سامانه درخواست وجه الکترونيکي خزانه است، گفت: از طريق اين سامانه بالغ بر 60 هزار دسته چک جمع خواهد شد و کسي لازم نيست براي گرفتن پول از خزانه به تهران مراجعه کند.
کرباسيان ادامه داد: علاوه بر آن اين‌که چه دستگاهي و به چه ميزان از اين سامانه استفاده کرده‌اند نيز مي‌توان به صورت لحظه‌اي مشاهده کرد و ميزان برداشت از خزانه هم مشخص خواهد شد.
وي با اشاره به سومين طرح از شش سامانه رونمايي شده، تصريح کرد: طرح سوم در ارتباط با بهبود مستمر فضاي کسب‌ و کار و حذف موانع در جهت فعال‌سازي و پيشرفت فعاليت‌هاي اقتصادي است که در مجموع شامل چهار سامانه مي‌شود که دو سامانه دادور و ياور امروز رونمايي شده و دو مورد آن نيز به زودي به بهره برداري مي‌رسند.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين‌که از طريق سامانه دادور صدور مجوز براي فعاليت‌هاي اقتصادي کنترل مي‌شود، ادامه داد: در همين راستا دستگاه‌هايي که بايد مجوز براي فعاليت بدهند مشخص شده و مجوزهاي غيرضرور نيز شناسايي مي‌شوند که تاکنون حدود 600 مجوز غيرضرور حذف شده است.
به گفته کرباسيان چهارمين سامانه، سامانه دادخواهي مالياتي موضوع ماده 251 مکرر قانون ماليات‌هاست که پيش از اين، اين کار به صورت دستي و فقط در تهران انجام مي‌شد و از طريق اين سامانه درخواست‌ها به صورت الکترونيکي انجام مي‌شود.
وي از سامانه تبادل الکترونيکي اسناد و مکاتبات وزارت اقتصاد به عنوان پنجمين سامانه طراحي شده نام برد و گفت: ما سعي مي‌کنيم به طبيعت کمک کنيم و با حذف کاغذ علاوه بر استفاده کمتر از کاغذ، شفافيت و پيگيري فعاليت اقتصادي را بيشتر کنيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين‌که از طريق سامانه ويدئو کنفرانس وزارت اقتصاد يک ارتباط جمعي بين تمامي همکاران اين وزارتخانه در کشور انجام مي‌شود، گفت: به اين ترتيب هماهنگي از طريق اين سامانه انجام شده و نياز نيست که همکاران ما حتما براي کارهاي خود به تهران مراجعه کنند.
به گفته کرباسيان در کنار اين شش سامانه طرح اجرايي شدن نظام فني و اجرايي مناطق آزاد کشور نيز با حضور مسئولان مربوطه رونمايي مي‌شود که هدف آن شفافيت در اجراي پروژه‌هاي عمراني مناطق آزاد است.
به گزارش روابط عمومي گمرک ايران هم اکنون تمامي گمرکات حساس کشور به ايکس ري مجهز هستند وکنترل 100 درصدي کالاهاي وارداتي به روش هوشمند انجام مي شود.