اخبار
 1397/04/10  تاریخ خبر
ایران قربانی مسیر ترانزیت مواد مخدر

بر اساس اعلام سازمان ملل در حال حاضر حدود 30 درصد از توليدات مواد مخدر در کشور افغانستان از طريق مرزهاي ايران به ساير کشورها منتقل مي شود.

به گزارش ايسنا، سرهنگ مجيد کريمي معاون عمليات و اطلاعات پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا در يک برنامه راديويي با اشاره به همسايگي کشورهاي افغانستان و پاکستان با ايران، گفت: در حال حاضر افغانستان در سراسر دنيا يکي از مهم ترين کانون هاي توليد خشخاش و هروئين به شمار مي آيد.


وي با اشاره به توليد 9000 تني ترياک در کشور افغانستان، اظهار داشت: بسياري از کشورهاي غربي با اهتمام به شعار مبارزه با توليد مواد مخدر در افغانستان وارد اين کشور شدند و با جنگ افروزي هاي مختلف سال ها به مقابله با گروهک هاي تروريستي پرداختند، اما پس از اتمام اين جنگ ها توليد مواد در کشور افعانستان نه تنها متوقف نشد بلکه رشد چشمگيري نيز به خود گرفت.

معاون عمليات و اطلاعات پليس مبارزه با موادمخدر ناجا در ادامه افزود: کشور ايران نزديک ترين و کم هزينه ترين مسير براي انتقال مواد مخدر از افغانستان به کشورهاي غربي است.

وي با اشاره به اين که ايران حدود 900 کيلومتر مرز مشترک با کشور افعانستان دارد، عنوان کرد: وزارت کشور، سازمان مرزباني و پليس مبارزه با مواد مخدر همواره با اقدامات مختلف در تلاش هستند تا شرايط امنيتي مرزهاي مشترک با افغانستان را در بهترين شکل ممکن حفظ کنند.

سرهنگ مجيد کريمي در ادامه اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان ملل در حال حاضر حدود 30 درصد از توليدات مواد مخدر در کشور افغانستان از طريق مرزهاي ايران به ساير کشورها منتقل مي شود.

وي با بيان اينکه ايران قرباني مسير ترانزيت مواد مخدر است، عنوان کرد: کشورهاي اروپايي و آمريکايي مهم ترين مصرف کنندگان موادي هستند که در افغانستان توليد مي شود.

معاون عمليات و اطلاعات پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه افزود: در مرحله انتقال مواد مخدر از مرزهاي شرقي به مرزهاي غربي بخش عمده اي از مواد در حال گذر به واسطه ي بازارهاي مختلف در سطح کشور پخش مي شوند.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر مواد مخدرسنتي که از افعانستان وارد کشور مي شود، بنا به تقاضاي داخلي به طور سالانه قرص ها و مواد صنعتي متعددي از کشورهاي اروپايي به داخل مرزهاي ايران نفوذ مي کنند.