اخبار
 1397/04/12  تاریخ خبر
گرمسار- اینچه‌برون مسیر ترانزیتی شمال کشور را تقویت می‌کند

مديرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم آغاز عمليات اجراي برقي‌سازي خط راه‌آهن گرمسار-اينچه‌برون عنوان کرد با انجام پروژه گرمسار-اينچه‌برون ارتباط تجاري با کشورهاي آسياي ميانه ترکمنستان قراقستان افزايش مي‌يابد که اميدواريم کشور روسيه اين پروژه را با سرعت و کيفيت مناسب همانطور که تا به‌حال ديده‌ايم انجام دهند.

به گزارش تين‌نيوز، سعيد محمدزاده مديرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به مزايايي اين قرارداد گفت: خط ريلي گرمسار- اينچه‌برون اهميت زيادي دارد  و از اين طريق شرق و غرب خزر به شهرهاي بزرگ ايران و همچنين کشورهاي اطراف خزر دسترسي پيداخواهيم کرد. در شرق خزر با افزايش مسير تا اينچه برون، بندراميرآباد و انزلي به شبکه ريلي وصل خواهند شد که اين مسير مي تواند در تقويت ارتباط بين روسيه و جنوب کشور و حمل بارهاي ترانزيتي منطقه موثر باشد.

محمدزاده  اضافه کرد: در سال‌هاي اخير  همزمان با تحولات اقتصادي حمل ونقل ريلي نيز متحول شده است. با اين حال رشد و بالندگي در حمل و نقل ريلي در گرو توسعه زيرساخت‌ها و تقويت ارتباطات با کشورهاي آسياي ميانه و جنوب ايران است.

وي افزود: در سال‌هاي اخير، بدون احتساب فاينانس‌ها به‌طور متوسط سالانه يک ميليارد دلار صرف توسعه ريلي کشور شده  و توسعه شبکه ريلي نيز  منجربه صرفه جويي در مصرف سوخت شده است.

محمدزاده اعلام کرد: پيش بيني شده که در سال1404 ايران شش‌هزار کيلومتر راه‌آهن برقي داشته باشد. شروع اين ماجرا با برقي‌سازي تهران مشهد و تهران - اينچه برون صورت گرفته است. دوخطه کردن خط آهن بافق -سرخس و اتصال سرخس به بندرعباس نيز در دست اجراست، تا از اين طريق ظرفيت حمل بار در خطوط ريلي افزايش يابد.

لازم به ذکر است که بين ايران و روسيه مجموعه اي از همکاريها در حال انجام است که در جهت توسعه حمل ونقل هردو کشور خواهد بود. طبق برنامه ششم توسعه ما در پايان اين برنامه بايد به توسعه 30درصدي در زمينه حمل بار برسيم که ان شالله به هدفمان خواهيم رسيد.