اخبار
 1397/04/12  تاریخ خبر
ترانزیت ریلی کریدور سرخس-رازی 11 درصد افزایش یافت

در سه‌ماهه نخست سال جاري، 14هزار تن کالاي ترانزيتي در کريدور ترانزيتي ريلي سرخس- رازي (عمدتا کود شيميايي از مبدا ترکمنستان) به مقصد ترکيه حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 11درصدي داشته است.

به گزارش تين‌نيوز، مديرکل راه‌آهن خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: همچنين در فصل بهار، 403 هزارتن کالاي ترانزيتي از مبادي کشورهاي آسياي ميانه بارگيري و از طريق مرز ريلي سرخس وارد و به مبادي خروجي ريلي کشور به‌ويژه بندرعباس حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 121درصد رشد داشته است.

محمدهادي ضيايي‌مهر دراين‌باره توضيح داد:   اداره‌کل خراسان در اين مرز ريلي توانسته است به رشدي بالاتر از 100درصد در حمل بار دست يابد. چراکه با حمل حجم مذکور از بار ترانزيتي در اين سه ماه، بيش از يک‌ميليون و 300هزار ليتر در مقايسه با حمل جاده‌اي سوخت کمتري مصرف‌شده که به‌تبع آن کاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي را در پي داشته است.

ضيايي‌مهر افزود: براي جابه‌جايي اين ميزان بار به‌طور متوسط به تعداد 700 کاميون موردنياز بوده که با جابه‌جايي ريلي آن حجم قابل‌توجهي از ترافيک، سوانح، تلفات جاني و مالي تصادفات جاده‌اي در اين مسير کاهش يافته است.

ضيايي‌مهر با اشاره به بندهاي 24 و 25 برنامه ششم توسعه گفت: در شرايط اقتصادي کنوني توسعه ترانزيت ريلي به‌عنوان يک شاخص اساسي در اشتغال پايدار و رونق اقتصادي مي‌تواند نقش بسزايي در اجرايي شدن بندهاي 24 و 25 برنامه ششم توسعه داشته باشد.

ضيايي‌مهر خاطرنشان کرد: در فصل بهار يک هزار و 194 تن کالاي ترانزيتي توسط 98 واگن از ترکيه با عبور از کشور ما به مقصد کشورهاي آسياي ميانه به‌ويژه ترکمنستان حمل شده است.

مديرکل راه‌آهن خراسان همچنين با اشاره به درآمد چهار برابري ترانزيت ريلي نسبت به ترانزيت جاده‌اي تصريح کرد: در دنيا سه عامل تشويقي براي استفاده از ريل به‌جاي جاده وجود دارد که سرعت انتقال بار، تعرفه دسترسي به ريل و امنيت مسير از جمله آن‌ها است.

اين مقام مسئول توضيح داد: بنابراين به برکت امنيت موجود در کشور نسبت به ساير کشورهاي منطقه و همچنين با تقويت عوامل ديگر، يعني اعطاي 50درصد تخفيف به همه محمولات در مسير ترانزيتي سرخس-رازي، اعطاي تخفيفات 15 تا 50 درصدي در تعرفه حمل کالاهاي ترانزيتي مرز ريلي سرخس، استمرار قطارهاي برنامه‌اي و مستقيم ترانزيتي سرخس به بندرعباس از يک هفته به 53 ساعت، رفع گلوگاه‌هاي زيرساختي ترانزيت در پايانه مرزي ريلي سرخس و کاهش زمان سير واگن‌هاي ترانزيتي توسط راه‌آهن ج.ا.ا ايران، گام‌هاي ارزنده‌اي در شکوفايي صنعت حمل‌ونقل ريلي به‌خصوص در بخش ترانزيت برداشته شده است.

مديرکل راه‌آهن خراسان درباره کريدور ترانزيت ريلي سرخس- بندرعباس نيز گفت: اين کريدور، فعال‌ترين کريدور ريلي ترانزيتي راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران است که در سال جاري سهم 95 درصدي ترانزيت ريلي سرخس را به خود اختصاص داده و موجب کاهش تردد کاميون‌ها در جاده‌ها شده است.

ضيايي‌مهر افزود: به‌طوري‌که ميزان تناژ ترانزيتي ورودي از مرز سرخس سبب حذف 18 هزار دستگاه کاميون از سطح جاده و باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌اي و کاهش آلودگي محيط‌زيست شده است.

ضيايي مهر اضافه کرد: عمده محمولات ترانزيتي حمل شده در اين مدت از اين مرز ريلي، گوگرد ترانزيتي با 273 هزار تن بوده که 68 درصد سهم را داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 برابر شده است.  کود شيميايي با 88 هزار تن، 22 درصد سهم داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد افزايش داشته و ساير کالاهاي ترانزيتي حمل شده از مرز سرخس، پنبه، شمش آلومينيوم بوده است. همچنين عمده مبادي بارگيري کالاهاي ترانزيتي، کشورهاي ترکمنستان با 75 درصد، ازبکستان با 24 درصد و تاجيکستان با يک درصد سهم بوده است.

کاهش 26 درصدي شکايات حوزه مسافري در اداره کل راه‌آهن خراسان در فصل بهار

مديرکل راه‌آهن خراسان از کاهش 26 درصدي شکايات حوزه مسافري در اداره کل راه‌آهن خراسان در فصل بهار خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده و ارتقاي کيفيت در داخل قطارهاي مسافري، مجهز نمودن قطارها به تجهيزات مناسب و ارائه خدمات مطلوب و شايسته به مسافران و همچنين ارتقاي خدمات در حوزه ايستگاهي و دفاتر فروش بليت، شاهد کاهش36 درصدي شکايات در حوزه مسافري هستيم.