اخبار
 1397/04/13  تاریخ خبر
افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینری کشور به بیش از ۶ هزار TEU

  معاون مهندسي و توسعه امور زيربنايي سازمان بنادر و دريانوردي آخرين وضعيت تامين 12 دستگاه گنتري کرين در بندر شهيد رجايي را تشريح و اظهار کرد: اين پروژه بيش از 90  درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي سازمان بنادر و دريانوردي، محمدرضا اله يار با اشاره به اينکه به منظور افزايش ظرفيت کانتينري کشور و امکان پهلوگيري کشتي هاي پهن پيکر ( Ultra Large Container Vessel ULCV ) قرارداد خريد 12 دستگاه گنتري کرين مدنظر قرار گرفت، بيان کرد: خريد اين 12دستگاه گنتري کرين سوپر پست پاناماکس به ارتفاع زير اسپريدر 45 متر با طول بوم 67 متر و 61 متر به مبلغ 105 ميليون يورو و دوره تحويل دهي 28 ماه از محل اندوخته داخلي سازمان بنادر و دريانوردي در دستور کار قرار گرفت.

وي افزود: قرارداد مذکور با شرکت آلماني ليبهر (يکي از معتبرترين سازند گان اين گونه تجهيزات در جهان) که توانسته بود در فرآيند مناقصه عمومي ضمن ارائه قيمت مناسب و زمان تحويل کوتاه، پيشنهاد بهتري را ارائه کند، منعقد شد.

عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين به پيشرفت فيزيکي فعلي پروژه اشاره کرد و گفت: پيشرفت فيزيکي فعلي پروژه جلوتر از موعد زمانبندي قرارداد و بيش از 90 درصد بوده است که شامل عمليات کامل طراحي، تامين مواد و قطعات، ساخت و بارگيري و حمل به بندر شهيد رجايي از يکسو و نصب و راه اندازي 12 دستگاه  از سوي ديگر است.

اله يار ادامه داد: درحال حاضر شش دستگاه اول به صورت کامل مونتاژ شده و روي ريل يال جنوبي حوضچه 2 مستقر شده اند که از اين تعداد  4  دستگاه تحويل کارفرما شده است و دو دستگاه نيز در حال راه اندازي و اماده تحويل موقت هستند.

معاون مهندسي و توسعه امور زيربنايي   سازمان بنادر و دريانوردي، بيان کرد: اين درحالي است که دو دستگاه ديگر نيز آماده انتقال به اسکله جنوبي شده اند که بلافاصله پس از جابجايي 8 دستگاه جرثقيل کانتينري چيني تحت عنوان زد پي ام سي اين انتقال عملي خواهد شد و چهار دستگاه ديگر نيز در حال مونتاژ در محوطه هستند که در اسکله غربي مستقر مي شوند.

اله يار با اشاره به اينکه پيش بيني مي شود اين پروژه در نيمه دوم سال 1397 به اتمام برسد، ابراز اميدواري کرد که با اتمام اين پروژه علاوه بر افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري کانتينري کشور به بيش از 6 هزار TEU ، براي اولين بار در کشور امکان تخليه نسل هفتم کشتي هاي پهن پيکر با 24 رديف کانتينر نيز فرآهم  شود.