اخبار
 1397/04/19  تاریخ خبر
صادرات از گمرک تمرچین بیش از 3.8 برابر افزایش یافت
مرحمت سليمان نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: صادرات از اين مرز زميني به سه روش کارت هاي پيله وري، صادرات قطعي و صادرات کالا از ساير گمرکات کشور که خروج آنها مرز تمرچين ثبت شده، صورت مي گيرد و در اين مدت هر سه نوع از شيوه هاي صادراتي افزايش چشمگير داشته است.
وي اضافه کرد: در اين مدت 44 هزار و 506 تن کالا به ارزش 29 ميليون دلار به وسيله کارت هاي پيله وري از مرز تمرچين صادر شده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزني 22 درصد و به لحاظ ارزشي 45 درصد افزايش داشته است.
سليمان نژاد در خصوص صادرات قطعي از اين گمرک نيز افزود: در سه ماهه اول امسال بيش از 163 هزار و 128 تن کالا به ارزش 42 ميليون دلار به صورت قطعي صادر شده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزني 21 درصد و به لحاظ ارزشي 2 درصد افزايش يافته است.
مديرکل گمرک تمرچين افزود: صادرات کالاها از ساير گمرکات کشور که خروجي آنها تمرچين ثبت شده نيز در اين مدت 192 هزار و 16 تن به ارزش 163 ميليون دلار بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزني حدود سه برابر و به لحاظ ارزشي حدود 3.8 برابر افزايش يافته است.
وي با تاکيد بر اينکه اين گمرک به مقصدي مطمئن و راحت براي تجار داخلي تبديل شده است، مجموع کالاهاي ترانزيت خارجي گمرک تمرچين را در اين مدت 64 هزار و 688 تن به ارزش بيش از 261 ميليون دلار اعلام کرد.
مديرکل گمرک تمرچين اضافه کرد: ترانزيت داخلي اين پايانه مرزي در اين مدت سه هزار و 615 تن به ارزش 261 ميليون دلار بوده که در اين زمينه نيز افزايش ميزان صادرات مشهود است.
سليمان نژاد با اشاره به افزايش تعرفه خروج مسافر از کشور و تاثير آن بر تردد مسافران از مرز، گفت: در سه ماهه نخست امسال در مجموع 112 هزار و 958 نفر از طريق اين پايانه مرزي تردد کردند که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود 18 درصد کاهش داشته است.
وي واردات انجام شده از طريق اين گمرک را 186 تن به ارزش 0.08 ميليون دلار عنوان کرد که در مقايسه با مدت مشابه سال 1396، افزايش 18 درصدي به لحاظ وزني و کاهش چهار درصدي به لحاظ ارزشي را نشان مي دهد.
به گزارش ايرنا گمرک تمرچين پيرانشهر از مراکز مهم صادراتي کشور است که از سال گذشته به اداره کل ارتقا يافته و در حال توسعه است.
مرز تمرچين در 15 کيلومتري غرب پيرانشهر، جنوب آذربايجان غربي و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و يکي از نزديکترين مسيرهاي زميني جمهوري اسلامي به درياي مديترانه شرقي است.
اين مرز زميني تا شهر اروميه، مرکز استان 160 کيلومتر فاصله دارد و فاصله نزديکترين شهرها به اين مرز، پيرانشهر در ايران و چومان در عراق است که به ترتيب حدود 11 کيلومتر و 25 کيلومتر با گمرک تمرچين فاصله دارد.
مرز تمرچين پيرانشهر در سال 1386 به عنوان مرز رسمي زميني شناخته شد و نقش آن در توسعه اقتصادي منطقه چشمگير است.
شهرستان مرزي پيرانشهر در جنوب آذربايجان غربي و 145 کيلومتري مرکز استان واقع شده است.