1397/04/19
تاریخ خبر
|
|
ترانزيت و لجستيك دو محور توسعه منطقه آزاد ماكو
|
|
|
|
|
|
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: لجستيک و ترانزيت محورهاي مهم توسعه منطقه آزاد ماکو بوده که با توجه به موقعيت استراتژيک منطقه مي توان از اين مزيت بهره برد.
به گزارش آريا از ماكو، غلامرضا سليماني، در مورد بسترهاي سرمايه گذاري و پتانسيلهاي منطقه آزاد ماکو افزود: اين منطقه به عنوان بزرگترين منطقه آزاد کشور داراي 140 کيلومتر مرز مشترک با کشور جمهوري آذربايجان و 130 کيلومتر مرز مشترک با کشور ترکيه است.
وي افزود: بر اساس سياستهاي نظام، منطقه آزاد ماکو ايجاد شد تا در مرحله اول محورهاي توسعه و زير ساختهاي منطقه را فراهم کند و در مرحله دوم با جذب سرمايه گذار، افزايش توليد و صادرات نقش توسعه دهندگي براي استان و کشور فراهم آورد. لذا بر همين اساس برنامه ريزي هاي لازم انجام و مطالعات اوليه با تاسيس انديشکده توسعه اي منطقه صورت گرفت. سليماني با اشاره به اينکه در محور توسعه اولين موردي که مطالعه شد بحث لجستيک است ادامه داد: با توجه به موقعيتي که اين منطقه از لحاظ لجستيکي و ترانزيتي دارد و با عنايت به قدمت مرز بازرگان به عنوان دروازه ورودي اروپا و کشورهاي ديگر به ايران، بهترين ظرفيت براي سرمايه گذاري است.وي گفت: اين منطقه با قرار کرفتن در جاده ابريشم داراي موقعيت استراتژيکي براي ورود به بازارهاي خارجي است و با توسعه روابط ديپلماتيک و جذب سرمايهگذاران خارجي مي توان گامهايي موثر در تحقق شعار سال برداشت. سليماني در مورد تردد ترانزيت در مرز ماکو گفت: تردد کاميون از اين مرز روزانه 700 الي هزار دستگاه کاميون است که با توجه به سند توسعه بايد روزانه به يک هزار و 500 دستگاه کاميون افزايش يابد.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اينکه در سه ماهه نخست سال 22 هزار و 767 دستگاه کاميون از اين مرز تردد کرد با ايجاد شهرک لجستيک و افزايش تعداد تردد کاميون، درآمدزايي خوبي براي منطقه ايجاد مي شود.
وي ميزان کاميون هاي خروجي را 31 هزار و 384 دستگاه عنوان کرد و ادامه داد: تردد کاميون ها در مسير ايران – ترکيه در سال جاري 3 درصد بيشتر از مدت مشابه سال گذشته است. |
|
|
|
|
|
|
|
|