اخبار
 1397/04/20  تاریخ خبر
با افزایش ساعت کار گمرک افغانستان؛ تردد کامیون ها در مرز دوغارون روان شد
حامد قرباني، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پيش از اين پايين بودن ظرفيت پذيرش گمرک افغانستان و ناهمخواني آن با ميزان خروجي کاميون از مرز دوغارون، موجب کندي تردد شده و صف هاي انبوهي از کاميون ها ايجاد مي کرد.
وي افزود: گمرک اسلام قلعه در گذشته از ساعت 8 صبح تا 16 فعال بود که با توجه به مشکل ايجاد شده براي تردد کاميون هاي ترانزيت در سمت مرز دوغارون، ساعات کاري اين گمرک افزايش يافته و از ساعت 6و 30 دقيقه صبح آغاز شده و تا 18 عصر ادامه مي يابد.
وي اظهارداشت: با توجه به افزايش صادرات و ترانزيت در مرز دوغارون هم اکنون ورود کاميون هاي ترانزيتي به سمت اين معبر رسمي افزايش يافته که بايد گمرک افغانستان به صورت اساسي پيگير فراهم کردن زيرساخت هاي لازم در اين بخش باشد.
وي اظهارداشت: روزانه بيش از 400 دستگاه کاميون ترانزيت از سمت پايانه مرزي، منطقه ويژه اقتصادي دوغارون و بازارچه مرزي به سمت کشور افغانستان تردد دارند که نبود زيرساخت لازم در گمرک افغانستان، ظرفيت پذيرش کشور همسايه را به حداقل رسانده است.
معاون سياسي، امنيتي فرماندار تايباد از انجام ملاقات هاي مرزي در چند روز گذشته با مسئولان گمرک و مقامات کشور افغانستان براي رفع مشکلات موجود و افزايش ساعات کار گمرک آن سوي مرز خبر داد.
قرباني به افزايش صادرات گمرک دوغارون در بهار امسال اشاره و بيان کرد: در اين مدت بيش از 366 هزار و 266 تن انواع کالا به کشور افغانستان صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 64 درصد افزايش داشته است.
وي ادامه داد: همچنين در همين بازه زماني ارزش کالاهاي صادر شده 379 ميليون و 383 هزار و 544 دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 52 درصد افزايش را نشان مي دهد.
گمرک دوغارون با قدمتي 100 ساله يکي از پنج گمرک برتر کشور محسوب مي شود، سالانه بيش از يک ميليون تن انواع کالا از سمت اين کشور به سمت کشور افغانستان صادر مي شود.
در حال حاضر بيش از يک سوم کالاهاي مورد نياز اين کشور از طريق اين معبر به سمت کشور افغانستان صادر مي شود.
گمرک دوغارون در فاصله 18 کيلومتري شهر تايباد قرار دارد.
تايباد در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع است.