اخبار
 1397/04/20  تاریخ خبر
صادرات بیش از 204 هزار تن انواع کالا از پایانه مرزی «دوغارون»

مدير پايانه مرزي دوغارون در شهرستان تايباد گفت: از ابتداي امسال تاکنون 204 هزار و 137 تن انواع کالا از اين پايانه مرزي به کشور افغانستان صادر شده است.

«کريم نوايي نظامي» در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، به صادرات اين ميزان کالا توسط 8633 دستگاه کاميون به کشور افغانستان اشاره و اظهار کرد: همچنين از همين پايانه مرزي 2069 تن کالا وارد ايران شده است.

وي در ادامه افزود: در همين بازه زماني صادرات 195 هزار و 962 تن انواع کالاهاي ترانزيت در قالب 9723 دستگاه کاميون ترانزيتي از اين مرز انجام گرفته است.

نوايي نظامي جايگاه صادرات از پايانه مرزي دوغارون در بين پايانه‌هاي مرزي کشور را در رده دوم و ترانزيت کالا را رده پنچم دانست و بيان کرد: عمده کالاهاي ورودي و خروجي از اين پايانه  شامل انواع لوازم اتومبيل، منسوجات، نوشابه، گاز مايع، پنل خورشيدي، روغن نباتي، پوست گاو و سنگ‌هاي ساختماني است.

مدير پايانه مرزي دوغارون با اشاره به ويژگي‌هاي خاص پايانه مرزي دوغارون به عنوان تنها معبر رسمي زميني در کشور گفت: از مهم‌ترين خصوصيات اين معبر، قرار گرفتن در کريدورهاي حمل و نقل بين المللي شرق به غرب، توسعه محور شرق و جاده باستاني ابريشم، فعال‌ترين مرز کشور در ترانزيت خروجي کالا، فعال‌ترين مرز کشور در تردد پياده مسافرين خارجي و وسعت و گستردگي پايانه و نيز تنوع کالاهاي عبوري است.

وي با توجه به مسائل و مشکلات موجود در کشور افغانستان براي رانندگان ايراني، افزود: عمده اعتراض رانندگان ايراني از مواردي شامل دريافت مبالغ خط سير و رودپاس توسط طرف افغاني، دريافت مبالغي با عناوين مختلف از رانندگان ايراني به صورت نقدي و بدون ارائه رسيد معتبر، عدم رعايت نوبت دهي به ناوگان ورودي به کشور از سمت اسلام قلعه، عدم ارائه حق و حقوقات رانندگان در کشور افغانستان از قبيل حق خواب و غيره، درخواست رانندگان ايراني متردد به کشور افغانستان در خصوص حذف شماره پلاک وسيله نقليه درج شده در ويزا (در کشور افغانستان در صورت عدم همخواني شماره پلاک با شماره مندرج در ويزا مبالغي تحت عنوان جريمه دريافت مي گردد) و همچنين عدم وجود امنيت لازم براي تردد ناوگان ايراني در کشور افغانستان است.

نوايي نظامي اظهار کرد: اکنون روزانه بيش از 3500 نفر شامل رانندگان، مسافران، کارکنان بخش‌هاي مختلف اداري و خدماتي در اين پايانه مرزي تردد دارند. همچنين مشکلاتي در اين منطقه وجود دارد که بايد با تعامل تمام دستگاه‌هاي ذيربط برطرف شود.

سال گذشته ترانزيت ورودي و خروجي از اين پايانه مرزي به بيش از 8384 تن انواع کالا در قالب 4225 دستگاه کاميون ترانزيت رسيد.

پايانه مرزي دوغارون در فاصله 18 کيلومتري شهر تايباد قرار دارد.