اخبار
 1397/04/21  تاریخ خبر
استفاده حداکثری از ظرفیت های گمرک برای حمایت از تولید و صادرات در شرایط تحریم
رئيس کل گمرک ايران استفاده حداکثري از ظرفيت هاي گمرک براي رفع مشکلات واحدهاي توليدي و تسهيل صادرات در شرايط تحريم را مهمترين اولويت گمرکات خواند و تاکيد کرد : در شرايط فعلي احتمال سوء استفاده از کارت هاي بازرگاني اجاره اي در صادرات نيز وجود دارد با اينکه تاکنون از اين کارت ها در واردات استفاده مي شد اما اکنون احتمال استفاده در صادرات نيز وجود دارد.

به گزارش روابط عمومي گمرک ايران ؛ فرود عسگري در نشست مديران ستادي و اجرايي گمرکات سراسر کشور اظهار داشت: با توجه به اينکه هدف از تحريم هاي اقتصادي عليه ايران ، توليد و اشتغال است بايد گمرکات اجرايي بيشترين تلاش خود را براي کمک به رفع مشکلات ناشي از تحريم از طريق تسهيل فرايند گمرکي ، ترخيص سريع و آسان کالاهاي واحد هاي توليدي به کار بگيرند.

وي توضيح داد: نبايد ترخيص کالاهاي واحدهاي توليدي در پيچ و خم فرآيندهاي اداري گير کند. همه از گمرک انتظار کمک دارند و ما با تمام قوا و حتي خارج از نوبت آماده کمک هستيم.

عسگري با قدرداني از زحمات تمامي کارکنان گمرک به ويژه در مناطق سخت و محروم گفت: بهبود معيشت کارکنان از برنامه هاي اولويت دار گمرک است و از معاونت توسعه مديريت و منابع براي حل مشکلات معيشتي و رفاه کارکنان درخواست رسيدگي کرده ايم و اين موضوع در اولويت برنامه هاي کاري اين معاونت قرار دارد و من به طور منظم اقدامات انجام شده در اين حوزه را شخصا پيگيري مي کنم .

وي با اشاره به آمار تجارت خارجي در سال 96 گفت: در 96 سال خوبي را پشت سر گذاشتيم، حجم عمليات گمرکي در ارائه خدمات بسيار بالا بود. به طوري که گمرک براي 100 ميليارد دلار کالا، خدمات گمرکي در بخش تجارت خارجي ارائه داد .

وي افزود: در سال گذشته  47 ميليارد دلار صادرات با رشد 6.5 درصد،54 ميليارد دلار واردات با رشد 24.3 درصد و حدود 10 ميليون تن ترانزيت با رشد 28 درصدي داشتيم و توانستيم يکي از دستگاه هاي پيشتاز باشيم.

عسگري گفت : گمرک در اخذ حقوق ورودي و تامين منابع در آمدي دولت پيشرفت داشته و از سوي رئيس جمهور و ساير مسوولان مورد تقدير قرار گرفته است.

به گفته رئيس کل گمرک ايران در سال 96 در مجموع 22 هزار و 300 ميليارد تومان درآمد از محل حقوق ورودي، 12هزار و 200 ميليارد تومان درآمد حاصل از ماليات ارزش افزوده و عوارض کالاهاي وارداتي و 6 هزار و 200 ميليارد تومان معافيت به واحدهاي توليدي اعطا شده است که اميدواريم در سال 97 بتوانيم تسهيلات بيشتري را جهت ارائه معافيت هاي گمرکي به واحدهاي توليدي داشته باشيم.

رئيس کل گمرک در ادامه گفت: سال 97 را خوب آغاز کرديم و به خصوص در صادرات وضعيت خوبي داريم و در واردات هم علي رغم کاهش واردات خودرو تنها با رشد منفي 2 درصد روبرو بوده ايم.

وي گفت : در سه ماهه اول سال 96 ، 27 هزار دستگاه خودرو وارد شد که اين رقم امسال به 7 هزار دستگاه رسيده است.

عسگري با تاکيد بر بهره گيري مناسب از تجربيات گذشته از جمله در زمان جنگ و تحريم هاي سال 90 و 91 افزود: اميدواريم بتوانيم با استفاده از اين تجربيات از تمام ظرفيت هاي گمرک براي کمک به پشت سر گذاشتن شرايط خاص و کنوني استفاده کنيم .
رئيس کل گمرک در مورد تفاوت نرخ ارز براي واردات کالاهاي اساسي و‌ دارو به وجود زمينه هايي جهت احتمال بيش اظهاري اشاره کرد و گفت:  گمرکات اجرايي توجه جدي به موضوع بيش اظهاري درباره واردات دارو و کالاهاي اساسي داشته باشند.
وي توجه دقيق و کامل گمرکات به سيستم هاي الکترونيکي ارزش و تعرفه به منظور جلو گيري از بيش اظهاري کالا را مورد تاکيد قرار داد.

رئيس کل گمرک همچنين گفت: کالاها بايد حداقل توقف را در انبار ها داشته باشند.
وي تاکيد کرد: در گمرکات اجرايي از ظرفيت بازرسي و باز بيني بيشتر استفاده شود.

وي يکي از ابزارهاي کنترلي در اين زمينه را سامانه ها و سيستم هاي الکترونيکي موجود در گمرک دانست و گفت: در شرايط مشابه در سال 90 و 91 ، گمرک فاقد سيستم هاي پيشرفته کنوني بود اما در حاضر با کمک سامانه هاي الکترونيکي و  با استفاده از تصاوير ايکس ري مي توانيم دقت و کنترل بيشتري داشته باشيم .

رئيس کل گمرک ايران در مورد سوء استفاده از کارت هاي اجاره اي هشدار داد و گفت: احتمال استفاده از کارت هاي اجاره اي در صادرات نيز وجود دارد ، تاکنون از اين کارتها در واردات استفاده مي شد اما اکنون احتمال استفاده در صادرات نيز وجود دارد. البته خوشبختانه وزارت صنعت در حال کنترل و بررسي همه کارتهاي اجاره اي است تا جلوي تخلفات ناشي از اين کار گرفته شود .