اخبار
 1397/04/24  تاریخ خبر
در بندر شهید رجایی صورت گرفت؛ترانزیت ۱.۳ میلیون تن کالای غیرنفتی

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان بنادر و دريانوردي، اله مراد عفيفي پور؛ مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي درباره وضعيت عملياتي بندر شهيد رجايي، گفت: در ماه هاي فروردين، ارديبهشت و خرداد سال 97، شاهد تخليه و بارگيري 19 ميليون و 578 هزار و 751 تن انواع کالاي نفتي و غير نفتي در اين بندر بوديم.

وي حجم عمليات تخليه و بارگيري کالاهاي غير نفتي را بالغ بر 13 ميليون اعلام کرد و افزود: همچنين طي اين مدت، 6 ميليون و 536 هزار تن فرآورده هاي نفتي در اين بندر تخليه و بارگيري شد.

حجم صادرات کالاهاي غيرنفتي در بزرگترين بندر تجاري ايران را 8 ميليون و 872 هزار و 794 تن اعلام کرد و افزود: اين رقم در مقايسه با سال گذشته رشد 3.8  درصدي داشته است.

عفيفي پور خاطرنشان کرد: طي فصل بهار سال جاري، 724 هزار و 149 تن کالاي غيرنفتي از بندر شهيد رجايي به عنوان بندر اصلي با استفاده از کشتي هاي کوچکتر به بنادر ديگر منطقه ترانشيپ شد.

وي از ترانزيت بالغ بر يک ميليون و 323هزار تن و کابوتاژ 9 هزار و 474 تن کالاي غيرنفتي طي سه ماه نخست سال جاري سخن به ميان آورد و گفت: طي اين مدت، واردات يک ميليون و 773 هزار تن از اينگونه کالاها در بندر شهيد رجايي به ثبت رسيد که کاهش 30 درصدي را نشان مي دهد.

مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح آمار عمليات نفتي در منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي پرداخت و گفت: از ابتداي سال جاري تاکنون، دو ميليون و 143 هزار و 352 تن فرآورده هاي نفتي به خارج از کشور صادر شد که شاهد رشد 14.8 درصدي در اين بخش از عمليات بندري بوديم.

به گفته عفيفي پور، ترانزيت اينگونه فرآورده ها نيز با ثبت حجم عمليات 15 هزار و 437 تن، رشد 100 درصدي داشته است. 

وي اظهار داشت: طي اين مدت، بيش از چهار ميليون تن فرآورده نفتي، کابوتاژ و بالغ بر 333 هزار تن نيز از طريق اين بندر وارد شد که کاهش 53 درصدي داشته است.

افزايش 5 درصدي کشتي هاي ورودي به بندر  

مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي با اشاره به آمار ترافيک دريايي در حوضچه ها و اسکله هاي بندر شهيد رجايي نيز گفت: از ابتداي امسال تاکنون، يک هزار فروند شناور به بزرگترين بندر تجاري کشور وارد شدند. همسنجي اين تعداد از تردد شناورها به بندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشانگر افزايش4.7  درصدي است.

وي گفت: از مجموع کل شناورهاي ورودي به اين بندر، 844 فروند مربوط به کشتي هاي داراي تناژ بالاي هزار تن بوده است.