اخبار
 1397/01/21  تاریخ خبر
دیپلماسی تجاری و توسعه ترانزیت در دوازدهمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان

وزير صنعت‌معدن و‌تجارت در دوازدهمين اجلاس مشترک اقتصادي ايران و ازبکستان راهکارهاي توسعه همکاري دو کشور در زمينه‌هاي حمل و نقل، ترانزيت وگمرکي را برشمرد

  محمد شريعتمداري توسعه روابط ترانزيتي ميان دو کشور اشاره کرد وگفت: نه تنها در چارچوب موافقت‌نامه عشق‌آباد بلکه در قالب کريدور چهارجانبه ترکمنستان، عمان، ازبکستان و ايران که خليج فارس را به ازبکستان متصل ميکند   همکاري‌هاي مشترک دنبال خواهد شد.

 وي با اشاره به موضوع زيربنايي ديگر يعني موضوع حمل‌و‌نقل گفت: بايد به اين موضوع توجه ويژه شود زيرا اين موضوع علاوه بر روابط دوجانبه در روابط چند جانبه هم موثر است و توصيه مي‌کنم تشکيل کميته مشترکي را در زمينه موضوع حمل و نقل و ترانزيت که اجرا و عملياتي کردن اين مسائل را به صورت دائم ومستمر پيگيري کند.

شريعتمداري به تسهيل همکاري‌هاي گمرکي اشاره کرد و گفت: بايد بتوانيم حمل‌و‌نقل کالا بين دو کشور را سهل کرد و اميدواريم در اين سفر قدم‌هاي خوبي در اين زمينه برداشته شود.

در ا‌دامه دوازدهمين اجلاس مشترک اقتصادي ايران و ازبکستان معاون اول نخست وزيرازبکستان، توسعه حمل و نقل و ترانزيت بار بين دو کشور را تامين کننده منافع دو طرف دانست و گفت: سال گذشته بيش از 911 هزار تن بار بين دو کشور منتقل شده است .

رحمت اف يادآور شد:قرارداد کريدور ازبکستان - ترکمنستان - ايران و عمان از اهميت بالايي برخوردار استو اين پروژه، کوتاهترين مسير قابل اعتماد و امن از آسياي ميانه به کشورهاي حوزه خليج فارس محسوب مي شود .

اين مقام مسئول ازبکستاني خاطرنشان کرد: از پيشنهاد ايران براي تهيه نقشه اطلاعاتي که در آن خطوط راه آهن، بنادر دريايي و جاده هاي کشور هاي عضو کريدور مشخص مي شود، حمايت مي کنيم .

وي پيشنهاد کرد که براي تسريع در اجراي اين کريدور حمل و نقلي، توافقنامه تاسيس کريدور افغانستان که درسال 2003 بين ازبکستان، ايران و افغانستان به امضا رسيده است نيز گسترش يابد.

رحمت اف تاکيد کرد:ازبکستان در اين پروژه به عنوان پيمانکار اصلي و همچنين تامين کننده مالي در کنسرسيوم بين المللي شرکت خواهد کرد و در سال 2019 ميلادي به اجراي آن خواهد پرداخت .

وي همچنين با اشاره به کريدورحمل و نقل شمال - جنوب، خاطرنشان کرد: اجراي شدن اين پروژه هزينه هاي حمل بار ازهند و ايران به کشورهاي اروپايي را تا 30 درصد و زمان انتقال بار به اين کشورها راتا 40 درصد کاهش خواهد داد .

معاون اول نخست وزيرازبکستان در خاتمه با بيان اينکه راه اندازي پرواز مستقيم بين دو کشور در توسعه روابط طرفين از جايگاه ويژه اي برخوردار است، پيشنهاد کرد، در مرحله نخست هر هفته دو پرواز بين دو کشور انجام شود .

رحمت اف افزود: براي تسريع در راه اندازي کريدور بين المللي حمل و نقلي پيشنهاد مي کنيم روند کار تسريع يابدو اقدامات عملي براي ايجاد کريدور سرتاسري افغانستان را که بين ما و افغانستان تفاهم شد آغاز شود .

وي گفت: ما در اين طرحعلاوه بر پيمانکار بعنوان تامين کننده منابع مالي حضور خواهيم داشت ، طول اين خط آهن 660 کيلومتر است که قرار است در سال 2019 به بهره برداري برسد .

رحمت اف افزود: از ايران مي خواهيم به اجراي خط آهن خواف، هرات سرعت ببخشد تا اين شبکه ريلي هرچه سريعتر به هم متصل شود .

وي گفت: احداث خط آهن چين،قرقيزستان و ازبکستان نقش مهمي در انتقال بار به بنادر ايران در شمال و جنوب خواهد داشت و در چارچوب شبکه حمل و نقل شمال- جنوب باعث کاهش تا 40 درصدي هزينه و وقت درانتقال کالا به اروپا مي شود.