اخبار
 1397/01/21  تاریخ خبر
علاقه مندی ایران و آفریقای جنوبی به توسعه همکاری های گمرکی و ترانزیتی

معاون حقوقي ونظارت گمرک ايران در اين ديدار، ضمن ارائه اطلاعات تجاري في مابين دو کشور جمهوري اسلامي ايران و آفريقاي جنوبي بر اهميت توسعه ترانزيت تأکيد کرد و خواهان افزايش همکاري هاي دو کشور  و توسعه تبادلات تجاري با همکاري اتاق بازرگاني دو کشور شد.

به گزارش روابط عمومي گمرک ايران، دکتر عليرضا مقدسي در اين نشست با اشاره به اينکه حدود 25 درصد از عمليات ترانزيت در ايران تحت رويه بين المللي تيرانجام مي شود، گفت: گمرک جمهوري اسلامي ايران با بهره‌گيري از سامانه جامع الکترونيکي که حدودا از 4 سال قبل آغاز شده و در حال حاضر در تمامي رويه‌ها اجرايي گرديده ،کليه اطلاعات گمرکي را به صورت الکترونيکي مبادله مي کند.

معاون حقوق ي و نظارت گمرک ايران افزود: با توجه به زيرساخت‌هاي الکترونيکي در گمرک ايران پروژه مشترک تير الکترونيکي با همکاري سازمان ايرو، کميسيون اقتصادي اروپايي سازمان ملل و اتاق بازرگاني براي اولين بار بين دو کشور ايران وترکيه به صورت آزمايشي از سال 2015 آغاز شد که بسيار موفقيت‌آميز بوده که توجه سايرکشورها را به الکترونيکي کردن اين فرآيند جلب کرده است.

دکتر عليرضا مقدسي در ادامه به اقدامات اخير گمرک درخصوص حمل‌ونقل ترکيبي کارنه تير اسلوني - ايران اشاره کرد و بيان داشت:اين پروژه براي اولين بار در دنيا و با همکاري ايرو در آذر ماه 96 باموفقيت انجام شد.

وي به موقعيت جغرافيايي کشور آفريقاي جنوبي که در مسير مبادله تجاري قرار دارد اشاره کرد و استفاده ازکنوانسيون تير را براي اين کشور حائز اهميت دانست.

معاون حقوق ي و نظارت گمرک ايران در بخش ديگري از سخنان خود درخصوص پنجره واحد تجارت فرامرزي و اقداماتي که در سال‌هاي اخير در راستاي تسهيلات گمرکي انجام شده مطالبي بيان کرد.

وي برگزاري اين گونه نشستها را سرآغازي براي گسترش همکاري هاي دوجانبه در حوزه تجارت خارجي و تحقق اهداف فوق ذکر کرد و نماينده آفريقاي جنوبي را به بازديد از سامانه جامع اموگمرکي دعوت کرد.

بر اساس اين گزارش نماينده سازمان حمل و نقل خارجي آفريقاي جنوبي نيز در اين نشست با اذعان به موفقيت آميز بودن پروژه تير الکترونيکي در ايران علاقه مندي کشورش را به استفاده از تجربيات گمرک ايران در اين زمينه اعلام کرد، وي افزود هدف اصلي ما ايجاد و گسترش همکاري‌هاي گمرکي بين دو کشور و همچنين افزايش تجارت دوجانبه است.

دکتر مقدسي همچنين به منظور انتقال تجارب ايران به آفريقاي جنوبي، تشکيل کارگاه‌هاي آموزشي مشترک در زمينه تير الکترونيکي و تشکيل کميته‌هاي کارشناسي مشترک را پيشنهاد نمود که مورد استقبال طرف مقابل گرديد.

در پايان نمايندگان دو کشور بر گسترش روابط تاکيد ومقرر شد پيش نويس موافقتنامه لازم مبني بر همکاري هاي متقابل گمرکي و آموزشي تهيه گردد.