اخبار
 1397/01/22  تاریخ خبر
امانی: عملکرد افغانستان در مرز دوغارون ضعیف است
يک طرف مرز در دست افغانستان است و آنها بايد امادگي کامل داشته باشند که پذيراي اين تعداد کاميون باشند اما شرايط را ندارند و به دلايل امنيتي و سياسي شاهد عمکرد ضعيف افغانستان در دوغارون هستيم.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: پيگيري مشکلات مرزهاي کشور در دستور کار هميشگي سازمان است و اگر منشاء داخلي داشته باشد به دستگاه‌هاي مربوطه از قيبل گمرک گزار ش مي شود و اگر دليل بيروني داشته باشد با وزارت امور خارجه مطرح مي شود که زمان‌بر است.

داريوش اماني معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در گفت‌وگو با خبرنگار تين‌نيوز به تشريح وضعيت مرز دوغارون پرداخت.

وي با توضيح اينکه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نظارت کاملي بر مرزهاي فعال کشور دارد، گفت: براي انجام باسکول و مواردي از اين قيبل نبايد صف‌هاي راننده‌ها طولاني باشد. اگر اين اختلافات برطرف شود هم مسئله پِرت زمان و هم خواب کاميون‌ها برطرف مي‌شود.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به بازديد اخير خود از مرز دوغارون نيز، گفت: يک طرف مرز در دست افغانستان است و آنها بايد امادگي کامل داشته باشند که پذيراي اين تعداد کاميون باشند اما شرايط را ندارند و به دلايل امنيتي و سياسي شاهد عمکرد ضعيف افغانستان در دوغارون هستيم.

اماني موضوعاتي چون کمبود باسکول، ناامن شده جاده و عدم توانايي افغانستان در کنترل دوغارون را از جمله اين موارد دانست و گفت: حل اين موضوعات زمان‌بر است و نيازمند رايزني با طرف افعان را دارد.

وي با توضيح اينکه در تمام پايانه‌هاي مرزي مدير داريم و به‌محض اينکه اتفاقي غيرمعمول مي‌افتد به سازمان گزارش مي‌شود، گفت: پيگيري مشکلات مرزهاي کشور در دستور کار هميشگي سازمان است و اگر منشاء داخلي داشته باشد به دستگاه‌هاي مربوطه از قيبل گمرک گزار ش مي‌شود و اگر دليل بيروني داشته باشد با وزارت امور خارجه مطرح مي شود که زمان‌بر است.

به گزارش تين نيوز مرز دوغارون به عنوان اولين ورودي از مرزهاي شرقي ايران براي اتباع کشور افغانستان و به عنوان چشم اندازي براي آنان است.

اين پايانه مرزي در جايگاه نخست عبور مسافر با وسايل نقليه عمومي و در رتبه پنجم ترانزيت خروجي کشور است و سالانه بيش از يک ميليون نفر اتباع ايراني و خارجي از مرز دوغارون وارد يا خارج مي شوند.