اخبار
 1397/01/25  تاریخ خبر
گسترش همکاری بندری ایران و پاکستان در زمینه ترانزیت کالا





وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران گفت: با تحقق برنامه ها و توافقات سفر هيات عالي رتبه ايراني به پاکستان، همکاري بنادر دو کشور در زمينه ترانزيت کالاو جا به جايي مسافر بيش از گذشته گسترش مي يابد .

عباس آخوندي' روز جمعه در پايان ديدار از تاسيسات و تجهيزات بندري کراچي پاکستان و ملاقات با درياسالار 'جميل اختر' مديرعامل بندر کراچي، به خبرنگارايرنا گفت: ايران و پاکستان همکاري هاي بندري مناسبي دارند و هيات ايراني در اين سفر با بازديد از زيرساخت هاي اين بندر، با روند توسعه بنادر پاکستان آشنا شد .
وي اضافه کرد: وزير بنادر و کشتيراني پاکستان در اين سفر از هيات ايراني، اتصال ريلي بنادر گوادر و چابهار را خواستار شد که ايران نيز با اين درخواست موافق است .
آخوندي تصريح کرد: مقرر شد در اين سفر، تيم مشترک کاري دوجانبه ايران و پاکستان تشکيل شود و امکان سنجي اقتصادي اين طرح و اقدامات بعدي را انجام دهد .
وزير راه و شهرسازي گفت : از ديگردرخواست هاي طرف پاکستاني، راه اندازي خط کشتيراني مسافري ميان بندر کراچي وچابهار است که ايران نيز در اين زمينه موافقت کرد .
وي اضافه کرد: قرار شد دولت پاکستان برنامه هاي خود را در اين خصوص ونوع کشتي و ظرفيت آن را به طرف ايراني اعلام کند تا تهران نيز زيرساخت هاي لازم رابراي تحقق اين امر فراهم کند .
وزير راه و شهرسازي کشورمان افزود: اميد است که با تبديل شدن ظرفيتهاي بالقوه بندري دو کشور به بالفعل، بنادر ايران و پاکستان به صورت مکمل بايکديگر همکاري کرده و امکان ترانزيت کالا از ايران به بنادر پاکستان فراهم شود .
به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، وزير راه و شهرسازي کشورمان روز جمعه از اسلام آباد راهي کراچي مرکز ايالت سند در جنوب پاکستان شد .
وي در بدو ورود به فرودگاه بين المللي جناح شهر کراچي از سوي 'احمدمحمدي ' سرکنسول ايران در کراچي و جمعي از مقامات ارشد دولت ايالت سند مورداستقبال قرار گرفت .
آخوندي و اعضاي هيات ايران از جمله 'مهدي هنردوست' سفير کشورمان درپاکستان پس از آن به آرامگاه بنيانگذار فقيد پاکستان رفته و به محمدعلي جناح معروف به قائد اعظم اداي احترام کردند .
آخوندي که به همراه هيات 20 نفره در حوزه‌هاي جاده‌اي، ريلي، دريايي وهوايي به پاکستان سفر کرده است، روز پنجشنبه در نخستين روز حضور خود در اين کشوربا ' ميرحاصل خان بزنجو' وزير امور کشتيراني و دريانوردي ، 'اکرم خان دراني' وزيرکار و شهرسازي و 'سعد رفيق' وزير امور راه آهن پاکستان ديدار و گفت و گو کرد .
در ديدار آخوندي با وزير امور کشتيراني و دريانوردي پاکستان، بر راه اندازي خط کشتيراني مسافري ميان بنادر چابهار و کراچي براي رونق ترانزيت و گردشگري دو کشور تاکيد شد .
وزير راه و شهرسازي ايران در اين ديدار گفت: همکاري‌ بين بنادر چابهارايران و گوادر پاکستان بايد بر اساس قرارداد خواهرخواندگي ميان دو بندر افزايش يابد .
ايران و پاکستان با بيش از 900 کيلومتر مرز خاکي و آبي از ظرفيت بالاي حمل و نقلي به ويژه در بخش ترانزيت برخواردارند، ظرفيتي که دو کشور مي‌توانند باهمکاري يکديگر در مورد ترانزيت کالا در آب‌هاي آزاد و کشورهاي آسياي ميانه از آن استفاده کنند .