اخبار
 1397/01/27  تاریخ خبر
آخوندی در بازدید از لاهور پاکستان خبر داد: راه‌اندازی خط ترانزیتی و کریدور منطقه‌ای حمل و نقل سه کشور پاکستان، ایران و ترکیه

وزير راه و شهرسازي گفت: خط ترانزيتي و کريدور منطقه‌اي حمل و نقل سه کشور پاکستان، ايران و ترکيه راه‌اندازي مي شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از ايرنا 'عباس آخوندي' در بازديد از لاهور پاکستان، گسترش ارتباطات همه جانبه با همسايگان را از سياست هاي دولت دوازدهم و تاکيد رييس جمهوري اعلام کرد.

وي با تشريح مناسبات و همکاري‌هاي ايران و پاکستان در زمينه‌هاي مختلف افزود: در حوزه حمل و نقل با توجه به اينکه در زمينه‌هاي دريايي، زميني، هوايي و ريلي ارتباط داريم و مسئولان دو کشور بر گسترش روابط در اين زمينه ها مشتاق هستند.

آخوندي گفت و گو با مسئولان پاکستاني براي گسترش مسيرهاي ترانزيتي دو جانبه و چند جانبه را از محورهاي سفر خود به پاکستان عنوان کرد و گفت: در نشست با مسئولان پاکستاني مقرر شد که با همکاري ترکيه خط ترانزيتي سه جانبه راه اندازي شود.

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان دستاوردهاي سفر خود به پاکستان اظهار داشت: اين کشور در حوزه هوايي، فرودگاه‌هاي مناسبي در شهرهاي لاهور، کراچي، کويته و اسلام آباد دارد و ظرفيت فراواني براي عزيمت مسافران و گردشگران مذهبي و فرهنگي پاکستان به ايران وجود دارد.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: در سفر به پاکستان توافق شد که پروازهاي منطقه‌اي برقرار شود به اين صورت که مسافران پاکستان از مبدا به چابهار، زاهدان، ايرانشهر يا زابل عزيمت کرده و از اين مسيرها با خطوط هوايي به ديگر مقاصد خود سفر کنند.

آخوندي در بخش ديگري از سخنانش گفت:با توجه به اينکه سالانه بيش از 200 هزار زائر از پاکستان به ايران سفر کرده و از کشورمان به عتبات عاليات يا مشهد عزيمت مي‌کنند، پيشنهاد طرف پاکستاني اين بود که تعدادي از اين مسافران از راه دريايي جا بجا شوند.

وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: مقرر شد در خصوص راه‌اندازي خط دريايي چابهار به کراچي، برنامه ريزي و اقدامات لازم انجام شود.

وي نوسازي مسير ريلي دو کشور به منظور احياي خط مسافري زاهدان به کويته و ارتقاء کيفيت خط ريلي براي گسترش حمل و نقل کالا از مسير ريلي را از ديگر توافق هاي خود با طرف پاکستاني خواند.
اين مقام مسئول خاطر نشان کرد: همچنين مقرر شد که قطارهاي با کيفيتي در مسير ريلي' ايران، پاکستان و ترکيه' براي گسترش ترانزيت و حمل و نقل بار راه اندازي شود.

آخوندي گسترش همکاري در زمينه نوسازي بافت قديمي شهري، تبادل استاد و دانشجو، افزايش همکاري ها در حوزه گردشگري فرهنگي را از ديگر دستاوردهاي سفرش به پاکستان و شهرهاي اسلام آباد، کراچي و لاهور عنوان کرد.

 آخوندي که به همراه هيات 20 نفره در حوزه‌هاي جاده‌اي، ريلي، دريايي و هوايي به پاکستان سفر کرده بود، امروز پس از ديدار با مقام هاي مختلف اين کشور شهر لاهور را به مقصد تهران ترک کرد.