اخبار
 1397/04/27  تاریخ خبر
برنامه های جدید ایران و اروپا برای توسعه و تسهیل ترانزیت


برنامه هاي جديد ايران و اروپا براي توسعه و تسهيل ترانزيت کالا در ديدار امبرتو دپرتو دبير کل اتحاديه بين المللي حمل و نقل جاده اي (IRU) و فرود عسگري رئيس کل گمرک ايران بررسي شد .

طبق اين گزارش ؛  توسعه کارنه تير محور اصلي اين برنامه ها است که توافق شد تا در چارچوب کريدور شمال _ جنوب ، شرق به غرب و با اتصال کشورهاي چين ، هند و پاکستان به تير همکاري هاي گمرک ايران با ايرو گسترش يابد .

بنابراين گزارش ؛ فرود عسگري رئيس کل گمرک ايران در اين ديدار با اشاره به اينکه فرآيند الکترونيکي شدن امور گمرکي در کشورمان از چهار سال قبل شروع و در حاضر مراحل تکميلي را سپري مي کند ،  به دخالت 27 سازمان همجوار گمرک در تشريفات ترخيص کالا اشاره کرد و افزود : ارتباط گمرک با اين 27 سازمان قبل از سيستمي شدن به صورت فيزيکي بود اما با الکترونيکي شدن گمرک و پياده سازي پنجره واحد تجاري ، ارتباط گمرک با اين سازمان ها به صورت الکترونيکي انجام مي شود .

عسگري گفت : يکي از کارهاي بزرگ دکتر کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي ، ايجاد پنجره واحد است .
وي تصريح کرد : به دليل اقدامات گمرک در الکترونيکي شدن فرآيندها ، سال گذشته در ديجيتالي شدن ، گمرک ايران به عنوان سازمان برتر معرفي و لوح برتر دريافت کرد .

رئيس کل گمرک ايران در ادامه به پياده سازي موفق تير الکترونيک در  کشورمان اشاره کرد و گفت : اين پروژه براي نخستين بار در دنيا توسط گمرک ايران با موفقيت پياده سازي شد . ما رويه کارنه تير را توسعه داديم و اخيرا به 7 گمرک کشور مجوز کارنه تير داده ايم .
فرود عسگري به علاقه مندي کشورهاي همجوار براي توسعه و تسهيل ترانزيت با ايران اشاره کرد و ادامه داد : هفته پيش من در سفر به جمهوري آذربايجان با همتاي آذري خود ديدار و در خصوص تير الکترونيک صحبت کردم و به توافقات خوبي رسيديم . با اتصال آذربايجان به هند از طريق ايران ما کريدور شمال _ جنوب را پياده خواهيم کرد و اخيرا کارنه تير را با کشور پاکستان با موفقيت پياده سازي کرديم و خوشبختانه از اين سياست هاي گمرک ايران از سوي کشورهاي ديگر استقبال خوبي بعمل آمده است .

وي ادامه داد : گمرک ايران در بخش تبادل الکترونيکي داده ها تجربيات خوبي دارد که نمونه آن اجراي موفق تير الکترونيک است و آمادگي داريم تجربيات خود را به کشورهاي علاقمند منتقل کنيم .

بنابراين گزارش ؛ امبرتو دپرتو دبير کل حمل و نقل بين المللي جاده اي (IRU) نيز در اين ديدار گفت : اروپا هميشه بهترين نتيجه را در همکاري مشترک با گمرک ايران گرفته است که نمونه موفق آن پياده سازي و توسعه ترانزيت و کارنه تير است .

وي افزود : گمرک ايران با پيشقدم شدن در اجراي کارنه تير  الکترونيک به همه کشورها نشان داد که اين پروژه قابليت اجرايي شدن را دارد .

دپرتو با اشاره به پيوستن چين ، هند و پاکستان  به کارنه تير اعلام کرد که با اين اقدام فصل جديدي در حوزه کارنه تير و حمل و نقل ترکيبي با توجه خاص به بنادر و راه آهن و با محوريت ايران آغاز خواهد شد .

دبير کل حمل و نقل بين المللي جاده اي (IRU) به پياده سازي موفق پروژه حمل و نقل ترکيبي و چند وجهي تحت عنوان پروژه اسلووني _ ايران براي نخستين بار تحت رويه تير اشاره کرد و از گمرک ايران که رهبري ديجيتالي شدن حمل و نقل تحت رويه کارنه تير را دارد تقدير و تشکر نمود .


منبع: روابط عمومي گمرک ايران