اخبار
 1397/06/10  تاریخ خبر
اخذ مجوز ورود واگن‌های بخش خصوصی ایران از ترکمنستان

مديرکل راه آهن خراسان رضوي گفت: مجوزهاي لازم براي واردات واگن‌هاي بخش خصوصي ايران از ترکمنستان را اخذ کرديم.

محمدهادي ضيايي‌مهر امروز در نشست کميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي اظهار کرد: در پنج ماهه اول سال جاري حدود 4242 دستگاه واگن با 258 هزار تن کالا را به آسياي ميانه و عمدتا به کشورهاي تاجيکستان، ترکمنستان، قرقيزستان و ازبکستان صادر کرديم.

وي ادامه داد: حدود 45 درصد افزايش تناژ صادراتي به آسياي ميانه را داشتيم که از کل واگن‌هايي که به آسياي ميانه فرستاده شده، حدود 3377 واگن از خراسان رضوي بارگيري شدند يعني حدود 206 هزار تن از استان بارگيري کرديم که 80 درصد سهم بارگيري در مرز سرخس به آسياي ميانه در استان انجام شده است.

مديرکل راه آهن خراسان رضوي با بيان اين‌که ميزان افزايش ارسال کالاي صادراتي حدود 61 درصد بوده، عنوان کرد: از کل ميزان صادرات، 52 درصد آن سيمان، 15 درصد مصالح ساختماني، 12 درصد مواد شيميايي، 8 درصد مواد غذايي و مابقي ساير کالاها بوده است.

ضيايي‌مهر افزود: در واقع ميزان حمل و نقل ريلي به آسياي ميانه افزايش يافته و علت آن تقاضاي بسيار زياد سيمان بوده که وارد سبد صادراتي استان شده است، به طوري که شرايط صادرات بهبود پيدا کرده اما از طرفي ورود واگن‌هاي ترانزيت که به آن نيازمند هستيم، کاهش پيدا کرده است.

وي اضافه کرد: در واقع محموله‌ها به سمت ترانزيت فله‌بر و لبه بلند سوق داده شده است؛ در مجموع عملکرد خوب بوده و کالاهاي صادراتي افزايش يافته است. حدود دو ماه گذشته با کمبود واگن مواجه شديم که حجم کالاهاي صادراتي متناسب با تعداد ورود واگن نبوده و نتوانستيم واگن مورد نياز را تامين کنيم.

ضيايي‌مهر در خصوص روش‌هاي تامين واگن، تصريح کرد: اولين روش، استفاده از واگن‌هاي ترانزيتي است که بايد مسقف باشد تا مورد استفاده کالاهاي صادراتي ما قرار گيرد. روند ارسال پنبه ازبکستان يک روند کاهشي بوده به طوري که در سال‌هاي گذشته حدود 650 هزار تن صادرات داشتيم اين در حاليست که در سال‌هاي اخير اين ميزان به کمتر از 200هزار تن رسيده است.

مديرکل راه آهن خراسان رضوي خاطرنشان کرد: کود شيميايي ازبکستان و ترکمنستان به بندرعباس توسط واگن‌هاي مسقف انجام مي‌شد اما به دليل افزايش هزينه، اين کودها با واگن فله‌بر ترانزيت مي‌شود و در راه بازگشت براي صادرات کالاهاي ما مفيد نيست.

وي با اشاره به اينکه راه ديگر اين است که از ورود واگن‌هاي امدادي دولتي از راه‌آهن آسياي ميانه استفاده کنيم، بيان کرد: بنا به پيگيري‌هاي ما در راه‌آهن‌هاي آسياي ميانه، ميزان ورودي واگن‌هاي امدادي نسبت به سال گذشته افزايش يافته به طوري که تعداد واگن‌هاي امدادي امسال به 784 دستگاه رسيده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزايش يافته است اما با وجود ورود واگن‌هاي امدادي باز هم پاسخگوي تقاضا براي صادرات کالاهاي استان نيست.

ضيايي‌مهر در خصوص استفاده از واگن‌هاي خصوصي، تصريح کرد: روش ديگر، استفاده از واگن‌هاي اختصاصي است که عموما از کشور قرقيزستان وارد مي‌شود تا نهاده‌هاي دامي را حمل مي‌کند اما اين واگن‌ها، متعلق به بخش خصوصي آن کشور است.

مديرکل راه‌آهن خراسان رضوي با بيان اينکه سيمان در سبد صادراتي ما قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بازار خوبي در ازبکستان ايجاد شد به طوري که حجم صادرات ايران به حدود يک ميليون تن سيمان رسيد. ما همواره سعي داريم تا اين کالاي صادراتي جديد را به سوي واگن لبه بلند سوق دهيم.

وي ادامه داد: براي سيمان صادراتي از اين واگن‌هاي ترانزيتي گوگرد ترکمنستان در مسير برگشت استفاده شده تا سيمان ما به ازبکستان حمل شود. اين در حاليست که رشد 136 درصدي صادرات سيمان را به نسبت سال گذشته شاهد هستيم.

ضيايي‌مهر بيان کرد: در شرايط عادي براي حمل کالاها از واگن‌هاي مسقف استفاده مي‌شد اما در شرايط کنوني با استفاده از ظرفيت واگن‌هاي لبه بلند که در ايستگاه شهيد مطهري بارگيري مي‌شود، از فشار موجود بر اين حوزه براي صادرات کم شده اما با توجه به حجم تقاضاي صادراتي، تقاضا براي استفاده از واگن‌هاي مسقف همچنان ادامه دارد.

مديرکل راه آهن خراسان رضوي در خصوص اعطاي واگن‌هاي کشورهاي آسياي ميانه به بخش خصوصي، عنوان کرد: راه‌آهن‌هاي کشورهايي چون ازبکستان، تاجيکستان و ترکمنستان داراي واگن‌هاي دولتي هستند که به بخش خصوصي داده نشده اما در برنامه خود قرار داده‌اند که واگن‌ها را به بخش خصوصي منتقل کنند. از طرفي افزايش 24 درصدي ورود واگن‌هاي امدادي عمدتا از ترکمنستان است.

وي اضافه کرد: از طرفي ديگر نمي‌توان بر واگن‌هاي دولتي کشورهاي آسياي ميانه حساب باز کرد زيرا اکثر آن‎ها واگن‌هاي خود را به بخش خصوصي منتقل کردند و اين بخش واگن‌هاي خود را اجاره مي‌دهد و براي عقد قرارداد هزينه‌هايي را دريافت مي‌کند.

ضيايي‌مهر خاطرنشان کرد: در واقع واگن‌ها از طريق راه‌آهن دولتي وارد مي‌شوند که با رويکرد ورود واگن‌هاي دولتي، صادرکنندگان هزينه‌هاي کمتري را متحمل خواهند شد به طوري که 40 ميليون دلار به نفع صادرکنندگان بود. 

مديرکل راه آهن خراسان رضوي ادامه داد: هم‌چنين تامين واگن امدادي براي حمل سيمان از کشور ازبکستان حدود 100واگن بوده که ظرف اين هفته 50 واگن اول آن اعزام خواهد شد. حدود 13 درصد کالاي صادراتي ما از طريق حمل و نقل ريلي به تاجيکستان صادر مي‌شود، اما از طرف ديگر تاجيکستان از شبکه ريلي خود براي صادرات کشورش استفاده مي‌کند به طوري که ظرف 1.5 سال گذشته 3 ميليون تن سيمان صادر کرده است.

وي بيان کرد: بايد شرکتي که مورد اعتماد بخش خصوصي و دولت در استان باشد را انتخاب کرد و در آسياي ميانه به ثبت رساند تا اقدامات لازم حمل‌ونقل ريلي در بخش خصوصي را انجام دهد. درواقع مي‌توان با واگن‌هاي خصوصي روسيه و آسياي ميانه قراردادهايي بست تا از اين طريق بتوانيم کسري واگن‌هاي مورد نياز صادرات را جبران کنيم.

مديرکل راه‌آهن خراسان رضوي با بيان اين‌که بايد به دنبال راهکاري اساسي بود، عنوان کرد: در بلندمدت بايد به فکر خريد واگن براي بخش صادرات باشيم و بر اساس اصل 44، راه‌آهن دولتي ايران هيچ واگني ندارد، بنابراين بخش خصوصي بايد واگن‌هايي را خريداري کند تا مجوزهاي سير آن در آسياي ميانه اخذ شود. مجوزهاي لازم براي ورود واگن‌هاي بخش خصوصي جمهوري اسلامي ايران از ترکمنستان را اخذ کرديم.


منبع: ايسنا