اخبار
 1397/06/12  تاریخ خبر
توسعه همکاری‌های بندری ایران و آذربایجان

هيأت آذربايجاني با هدف بررسي پتانسيل و ظرفيت‌هاي بنادر شمالي کشور وارد ايران شدند و طي4 روز از بنادر استان گيلان، مازندران و اميرآباد بازديد مي‌کنند.

 هيأت آذربايجاني که به دعوت محمد راستاد؛ مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي به ايران آمدند، قرار است از بنادر شمالي کشور بازديد کنند.

هيأت آذربايجاني در نشست مشترک با مديران بنادر و مسولان استاني گيلان، مازندران و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد از نزديک با توانمندي هاي عملياتي و ظرفيت هاي توسعه اي بنادر آشنا خواهند شد.

 طالح محمد زيادف؛ مدير بنادر آذربايجان، مفتون قربان عباس اف؛ قائم مقام مدير بنادر آذربايجان و رافائل ميرداداش ميرغلاف اف؛ مشاور ارشد مدير بنادر آذربايجان در راس هيأت آذربايجاني هستند.

هيأت آذربايجاني با هدف توسعه همکاري‌ها و افزايش تجارت بين دو کشور از بنادر شمالي ايران بازديد مي‌کنند.

بنابر اعلام اداره کل موافقت‌نامه‌ها و توسعه بازار، هيات آذربايجاني در سفر 4 روزه خود از ايران، از ظرفيت‌هاي توسعه‌اي و توانمندي‌هاي عملکردي بنادر ايران در سواحل خزر آشنا خواهند شد .

بر اساس اين گزارش، بخش دريايي و بندري کشور آذربايجان سابقه بسيار خوبي در حوزه ساخت و توسعه اسکله رو _ رو ريلي دارد که مقرر شد در نشست‌هاي کاري از تجربيات و ظرفيت‌هاي فکري آنها براي ارتقاي بنادر ايران در اين زمينه استفاده شود.

بازديد مقام عالي بندري و دريايي کشور آذربايجان از بنادر ايراني حاشيه خزر در حالي انجام مي گيرد که رژيم حقوقي درياي خزر اخيرا با امضاي روساي جمهوري 5 کشور ساحلي اين دريا رسيده است .

به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، در جمهوري آذربايجان 5 بندر و پايانه باکو، هوسان، ديوبندي، سنگچال و آلات فعاليت دارند که  بر اساس برنامه توسعه اي اين کشور، توان عملياتي بنادر آذربايجان تا پايان سال 2018 به ميزان 59 ميليون تن افزايش مي يابد و براي سال 2020 به 76 ميليون تن خواهد رسيد.

منبع:  پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي