اخبار
 1397/06/18  تاریخ خبر
7 درخواست شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از وزیر راه

شرکتهاي حمل و نقل بين المللي اين روزها شرايط نامطلوبي را سپري مي کنند مشکلاتي اعم ازتامين ارز، سوخت کاميونها، ماليات بر ارزش افزوده شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ،مشکلات بيمه تامين اجتماعي و ... که طي ماههاي اخير با آن رو به رو بوده اندو  تاکنون نتيجه مطلوبي با توجه به پيگيريهاي انجام شده حاصل نشده است.

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران شرايط نامساعد کنوني شرکتهاي حمل و نقل بين المللي  محمد جواد عطرچيان دبير انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران را بر آن داشت که بارديگر درخواست هاي حوزه حمل و نقل بين المللي را در 7 بند با وزير راه و شهرسازي پيرو نامه اي مطرح کنند.

متن نامه به شرح ذيل است:

 

 

" حداقل تحريم‌هاي داخلي را کاهش دهيد "

 

جناب آقاي دکتر آخوندي

وزير محترم و معزز راه و شهرسازي

 

با سلام و احترامات فائقه،

بخش حمل و نقل بين‌المللي کشور نه توقعات خارج از حدود و اختيارات جنابعالي از شمادارد و نه از شرايط و امکانات کشور غافل است ولي حداقل انتظار آن، اين است که کف مطالبات شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي پس از اين همه جلسات و مکاتبات متعدد که نه ربطي به تحريم‌ها دارد و نه خارج از توان دولت است، با توجه به شرايط حساس و تحريم‌هاي کنوني ، عملياتي گردد.

به نوعي تحريم‌هاي داخلي، به مراتب بيشتر از تحريم‌هاي خارجي بر شرکتها فشار وارد آورده وشرايط تعطيلي و بي رمقي را بر آنان تحميل نموده است. لذا به عنوان فعال سي ساله بخش حمل و نقل بين‌المللي کشور، به خود اجازه مي‌دهم از شما عاجزانه تقاضا نمايم از جايگاه وزير مرتبط و صاحب منصب دولتي در هيئت وزيران، اين هفت تقاضاي عاجل صنفي بخش را که مدتها در پي جلسات و مکاتبات بي‌انتها در سيستم بوروکراسي اداري کشورمعطل و روي زمين مانده است در جهت کمک به تن رنجور و بيمار حمل و نقل بين‌المللي کشور، حداقل در يک دوره زماني کوتاه مدت يک ماهه با پيگيري‌هاي شخصي خود عملياتي فرموده و نتيجه را امر به ابلاغ فرمايند:

 

1- پيگيري عاجل حذف ماليات بر ارزش افزوده بر شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي کشور که چندين سال است که علي‌رغم موافقت هيئت دولت در صحن مجلس هنوز بي جواب مانده است.

2- کاهش ماليات بر عملکرد شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي از 25 و 18 درصد به 12 درصد به مانند و مشابه شرکتهاي حمل و نقل دريايي، هوايي و داخلي و يکسان سازي آنان.

3-آغاز فوري فروش سوخت به قيمت جايگاه در حد يک باک استاندارد براي کاميونهاي ايراني حامل محمولات صادراتي و ترانزيتي کشور در مرز بازرگان پيرو توافقات اوليه با وزيرمحترم نفت.

4-دستور حل مشکلات بيمه تأمين اجتماعلي شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي کالا با سازمان ذي‌ربط.

5-تعيين تکليف عاجل سيستم حواله کرايه حمل و ساير هزينه‌هاي مرتبط بر فعاليت‌هاي حملو نقل بين‌المللي با طرفهاي خارجي و با توجه به نظام بانکي کشور.

6-تعيين تکليف فوري با سازمان امور مالياتي کشور در خصوص نوسانات ارزي و دلاري صورتحساب‌هاي صادره   شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي در چند ماهه اخير براي جلوگيري از ماليات‌هاي سنگين آتي بر شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي.

7- تعليق موقت تبصره 2 قانون مقررات تردد وسايل نقليه خارجي مصوب 12/4/1373 هيئت وزيران در خصوص اخذ ميزان 10 درصد کرايه حمل کالا در صورت حمل کالا با ناوگان خارجي در بخش دريايي و براي تشويق ورود کشتيرانهاي خارجي به کشور به مدت دو سال.

جناب وزير:   هفت مورد تقاضاي فوق ارتباط نزديکي با تحريم‌هاو آمريکا نداشته بلکه موضوعات و مشکلات داخلي ما است که در شرايط کنوني و براي کاهش اثرات مخرب تحريم‌ها بر شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي کالا، ضرورت دارد تاتدابير جدي براي حل و فصل آن در داخل کشور اتخاذ و سريعاً براي بهبود فعاليت شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي که خسته و ناتوان از بار اين همه مشکلات مي‌باشند،عملياتي و منجر به نتيجه اتخاذ گردد. ايمان راسخ دارم که اين مشکلات داخلي قابل حل و فصل بوده و نياز به عزم جدي مسئولين امر را دارد. شايان ذکر است که موضوعات ديگري نيز در اين خصوص از جمله مشکلات گمرکي، قاچاق و ... نيز وجود دارد که درفرصتي ديگر به آن پرداخته خواهد شد.

ضمن اينکه در حوزه روابط خارجي حمل و نقل جاده‌اي با کشورهاي اتحاديه اروپا بايد به استحضار برساند که طي دو ماه گذشته علي‌رغم اعلام رسمي پايبندي اروپا به برجام تعداد صدور ويزاي رانندگان و تحويل پروانه‌هاي تردد کاميونهاي ايراني در اروپا از جانب چند کشور اروپايي، طولاني، به سختي و کاهش يافته است.

   « موفق و مؤيد باشيد»

 

 

                      محمدجواد عطرچيان

دبيـر انجمن صنفيشرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي ايران