اخبار
 1397/06/21  تاریخ خبر
اگر کالاها از بنادر ترخیص نشود دچار قحطی می‌شویم

رئيس اتاق بازرگاني تهران از رسوب 139 هزار کانتينر در بنادر خبر داد.

مسعود خوانساري در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران به رسوب 139 هزار کانتينر در بنادر اشاره کرد و گفت: اگر وضعيت اقتصادي به اين شکل پيش رود، تا سه ماه آينده قحطي را در بازار خواهيم داشت.

او ادامه داد: تعدادي از اقلامي که در گمرک باقي‌مانده، در سال گذشته ثبت سفارش شده و امسال به دليل اينکه بخشي از کالا ممنوع شده، اجازه ترخيص ندارد و برخي از توليدکنندگان به همين دليل دچار مشکل شده‌اند و بنابراين بايد گفت که 139 هزار کانتينر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل 7 ميليون تن کالا و 2.5 ميليون تن کالاي اساسي است.

رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: اين در شرايطي است که هزينه دموراژ، انبارداري و برخي مواردي که ناشي از تغييرات دستورالعمل‌هاي دولتي است، توليدکنندگان را دچار مشکل کرده و کارخانه‌ها يکي پس از ديگري در حال تعطيلي است يا تعديل نيرو دارد. تمام اين‌ها در شرايطي است که اگر وضعيت اقتصادي کنوني به شکل فعلي ادامه يابد، تا سه ماه آينده قحطي کالا و مواد اوليه در بازار خواهيم داشت.

خوانساري افزود: صدور 33 بخشنامه ارزي از سوي دولت  از فروردين‌ماه و بالطبع آن 150 تا 160 دستورالعمل گمرکي باعث شده تا توليدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دچار سردرگمي شده و عدم قطعيت و بي‌اعتمادي، کلاف سردرگمي را براي توليدکننده و مصرف‌کننده ايجاد کند.

او تصريح کرد: سه‌شنبه هفته گذشته بيش از 200 فعال اقتصادي به اتاق بازرگاني تهران مراجعه کردند که عمده اعتراض آن‌ها در رابطه با بخشنامه 16 مردادماه سال جاري بانک مرکزي است که پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز را براي واردکنندگان تکليف کرده است، اين در حالي است که همين امر باعث بروز مشکلات جدي شده است.

رئيس اتاق بازرگاني تهران  گفت: توجيه سرمايه‌گذاري بسيار مهم است و قيمت ريالي و ارزي در آن، حائز اهميت به شمار مي‌رود، اين در حالي است که برخي مواد اوليه خود را پيش‌فروش کرده‌اند و اکنون با الزام براي پرداخت مابه‌التفاوت، دچار مشکلات بسيار شده‌اند، درحالي‌که پرداخت مابه‌التفاوت با توجه به مشکلات نقدينگي بنگاه‌هاي اقتصادي، کار ساده‌اي نيست.

منبع: خبرگزاري مهر