اخبار
 1397/06/21  تاریخ خبر
ترانزیت ۹۲۹هزارتن کالا از مرزباشماق

 بختيار رحماني پور  با اشاره به اينکه در 5 ماهه نخست اسمال 780 هزارتن کالا از گمرکات استان صادر شده است، گفت: اين ميزان کالا به ارزش 510 ميليون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه آن درسال گذشته از نظر وزني 60 درصد و از لحاظ ارزش دلاري 37 درصد افزايش داشته است.

وي با اشاره به اينکه بيش از 90 درصد حجم صادرات از گمرکات استان مربوط به کشورهاي عراق، افغانستان، پاکستان، روسيه و روماني بوده است، عنوان کرد: در اين مدت بيش از 800 قلم کالاي صادراتي ازگمرکات استان به اين کشورها صادر شده است.

وي با بيان اينکه در اين 5 ماهه 426 هزار تن کالا به ارزش 251 ميليون دلاردر گمرکات استان اظهارشده است، بيان کرد: علاوه براين  353 هزار تن کالا به ارزش 259 ميليون دلار کالاي اظهار شده ساير گمرکات کشور ازطريق مرزهاي استان به خارج از کشور صادر شده است.

  مديرکل گمرکات استان کردستان عمده ترين گروه کالاهاي صادراتي در اين مدت  را شامل مواد پلاستيکي، سبزيجات و ميوه، گوساله پرواري ذکر کرد و افزود: 119 هزارتن سبزيجات و مصنوعات پلاستيکي به ارزش 47 ميليون دلار بيشترين سهم ارزشي کالاي صادراتي را دراين مدت به خود اختصاص دادند.

رحماني پور ادامه داد: مجموع تشريفات واردات کالا هم در اين مدت به ارزش بيش از 19 ميليون دلار و به وزن بيش از 5 هزار تن کالا در گمرکات استان کردستان انجام شده است.

وي اضافه کرد: اين ميزان واردات  نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظر ارزش دلاري 35 درصد و از لحاظ وزني 83 درصد کاهش داشته است . 

وي با بيان اينکه بيش از 30 درصد واردات کالا از ترکيه انجام شده است، عنوان کرد: عمده ترين کالاهاي وارداتي به استان  ماشين آلات خط توليد، محصولات شيميايي و مصنوعات آلومينيومي بوده است.

مديرکل گمرکات استان کردستان از ترانزيت 929 هزارتن کالا به ارزش 2 ميليارد دلار از گمرک باشماق مريوان خبرداد و گفت: اين ميزان ترانزيت در 5 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر وزن 36 درصد و از لحاظ ارزش دلاري 8 درصد افزايش داشته است.

رحماني پور بيان کرد: گمرک مرزي باشماق در ميان 107 گمرک فعال صادراتي کشور طي 5 ماهه  اول سال 97 از نظر ارزش کالاهاي صادر شده رتبه 20 را کسب کرده است .


منبع: خبرگزاري مهر