اخبار
 1397/06/24  تاریخ خبر
پادرمیانی دولت برای حل مشکل ترانزیتی ایران و ترکمنستان

چند ماه بعد از سنگ اندازي‌هاي ترکمنستان در مسير ترانزيت ايران، مقامات دولت ايران با هدف گسترش روابط تهران و دوشنبه به اين کشور سفر و مذاکرات جديدي براي بهبود روابط اقتصادي و حمل‌ونقلي داشتند.

از نخستين روزهاي امسال کشور، ترکمنستان در بخشنامه‌هاي متنوع و پرسروصدا، هر روز محدوديت‌هاي جديدي بر سر راه کاميون‌هاي ايراني گذاشت تا جايي که رانندگان ترانزيتي و اعضاي شرکت‌هاي حمل‌ونقلي در گفت‌وگوهاي متعدد خواستار ورود مقامات دولت ايران و گفت‌وگوي مستقيم براي حل مشکلات شدند.

چند هفته پيش هم اين کشور در سناريوي جديدي ورود کاميون‌هاي حامل کالا به مقصد تاجيکستان را ممنوع کرد که به‌مراتب از افزايش ناگهاني عوارض براي کاميون‌هاي ايراني اقدامي بدتر و سخت‌تر بود.

يک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازي در خصوص نتايج اين گفت‌وگوها گفت:  از آنجايي‌که بحران در روابط ترانزيتي ايران و ترکمنستان به اوج خود رسيده، لازم بود که گفت‌وگوهاي جديد توسط يکي از مقامات دولتي انجام شود.

او گفت: به نظر مي‌رسد در سفر اخير واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور که در رأس يک هيئت بلندپايه سياسي و اقتصادي به ترکمنستان انجام شد، اتفاقات جديد رخ‌داده است که البته هنوز از نتايج ان به طور رسمي بي‌خبر هستيم.

به گفته او حل مشکلات ترانزيتي ايران و ترکمنستان يکي از دستور کارهاي جدي اين نشست بوده است که در عين حال دستور کاري جدي در وزارتخانه هم هست؛ اما بدون حمايت دولت و دستگاه ديپلماسي شدني نيست.

آن‌طور که گفته مي‌شود مقامات دو کشور در ديدار اخير ضمن تأکيد بر توسعه روابط راهبردي دو کشور خواستار تعميق و تسريع در روابط دو کشور در زمينه مختلف شدند و محمود واعظي با تأکيد بر راهبرد اصلي سياست خارجي ايران در توسعه روابط با همسايگان خود به هدف راهبردي ايران در تعميق روابط با همسايگان خود در توسعه روابط دوجانبه در تمامي حوزه‌ها با ترکمنستان اعلام آمادگي کرده است.

واعظي در اين ديدار با اعلام آمادگي ايران براي عملياتي کردن تمامي توافقات انجام‌شده گفته است: تهران هيچ‌گونه محدوديتي در همکارهاي دوجانبه در حوزه‌هاي مختلف نظير  انرژي، همکاري‌هاي گمرکي، خدمات فني و مهندسي، حمل‌ونقل و ترانزيت ، همکاري‌هاي دريايي در حوزه درياچه خزر و روابط تجاري با عشق‌آباد ندارد.

رئيس دفتر رئيس‌جمهور با برشمردن مزيت‌هاي اقتصادي ايران و ترکمنستان به‌عنوان دو همسايه داراي منافع مشترک منطقه‌اي گفته است: مرز مشترک و اشتراک فرهنگي دو کشور يک مزيت منحصربه‌فرد براي رونق روابط تجاري و گردشگري دو کشور است و ما خواستار رفع موانع و گسترش روابط تجاري و گردشگري دو کشور هستيم.

منبع: تين نيوز