اخبار
 1397/06/26  تاریخ خبر
استقبال سرد فعالان حمل‌ونقلی از جایگزینی ناوگان فرسوده با برندهای چینی
چند روز پيش اعلام شد ناوگان چيني جايگزين ناوگان سوئدي در طرح نوسازي کاميون‌ها فرسوده شده و مراحل قانوني براي ورود کاميون چيني «KX» دانگ‌فنگ به جاي کاميون‌هاي ولوو صورت گرفته است.

انتشار اين خبر در شبکه‌هاي اجتماعي با واکنش منفي رانندگان و کاميونداران مواجه شده است به طوري‌که آنان در اين زمينه عنوان کرده‌اند: تجربه صنعت حمل‌ونقل نشان داده پس از ورود کاميون‌هاي چيني از سال 1384 به چرخه ناوگان کشور، به علت کيفيت و ايمني بسيار پايين اين خودروها، تصادفات بسيار سنگين به وقوع پيوسته و خسارات جاني و مالي بسيار زيادي به رانندگان و ساير افراد جامعه تحميل شده است.

به اعتقاد آنان با تصميم اخير مبني بر جايگزيني اين کاميون‌ها با کاميون‌هاي اروپايي تحت عنوان طرح تعويض ناوگان فرسوده، ضربه سنگين و جبران ناپذيري به صنعت حمل‌ونقل وارد خواهد شد که تاوان آن‌ را رانندگان و مردم پرداخت مي‌کنند نه وارد‌کنندگان اين کاميون‌ها.

يک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌اي کالا در مورد تاثير مونتاژ ناوگان چيني در ايران به‌جاي ناوگان اروپايي بر فعاليت شرکت‌هاي خودروساز داخلي، معتقد است: اين کار سود سرشاري براي شرکت‌هاي خودروساز داخلي به همراه دارد.

يوسف منتظري با بيان اين مطلب در شبکه‌هاي اجتماعي نوشت: يکي ديگر از تاثيرات اين اقدام، دريافت ارز دولتي(4300) براي واردات کشنده‌ها و فروش کشنده‌ها با ارز آزاد 15 هزار توماني است.

وي گفت: همچنين واردات قطعات به صورت منفصله(CKD) که فقط با پرداخت 35 درصد گمرکي در اختيار خودروسازان قرار مي‌گيرد و به کاميوندار با احتساب 100 درصد گمرکي فروخته مي‌شود از ديگر امتيازاتي است که نصيب خودروسان مي‌شود.

اين راننده افزود: در کنار اين مزايا براي خودروسازان، کيفيت بسيار پايين کشنده‌هاي چيني و غير قابل اطمينان بودن آنها چه در بحث فني و چه در بحث ايمني، عدم کارايي لازم در مسافت‌هاي طولاني و يافت نشدن قطعات و عدم ارايه خدمات اين خودروها در ساير کشورها از جمله مشکلاتي است که با ورود اين خودروها به کشور براي رانندگان و کاميونداران به وجود مي‌آيد.

اين راننده تاکيد کرد: مقرون به صرفه نبودن در طولاني مدت (خرابي‌هاي متعدد و مصرف سوخت بالا)، هزينه نگهداري بالا براي مالک به علت خرابي‌هاي متعدد و کارکرد نامتعادل و غير قابل اطمينان در دماي منفي20 درجه و بالاي 40 درجه نيز از ديگر مشکلاتي است که در صورت ورود اين خودروها به ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌اي کشور گريبانگير رانندگان مي‌شود.

منتظري با بيان اين‌که قيمت‌ اين خودروها نيز به مراتب بالاتر از قيمت واقعي کشنده‌هاي اروپايي است، گفت: در بسياري از کشورها، ورود اين کشنده‌ها به علت ايمني پايين و آلايندگي بالا نسبت به کشنده‌هاي اروپايي، ممنوع است و اين خودروها فقط تا ايتاليا مي‌توانند تردد کنند.

منبع: تين نيوز