اخبار
 1397/07/07  تاریخ خبر
مرز پرویزخان روز یکشنبه بسته می شود
مرادعلي تاتار روز شنبه عنوان کرد: مرز رسمي پرويزخان از ساعت 12 امشب (شنبه) به مدت 24 ساعت مسدود خواهد بود و تاجران و فعالان اقتصادي مي توانند از روز دوشنبه هفته جاري با مراجعه به اين مرز بين المللي همانند سابق به مبادلات مرزي بپردازند.
وي بيان کرد: عمليات گمرکي و تردد مسافران در طول اين مدت نيز در مرز رسمي پرويزخان قصرشيرين متوقف مي شود و تنها شهروندان عراقي داخل ايران يا ايراني‌هاي داخل کردستان عراق مي‌توانند از اين مرز تردد کنند.
فرماندار قصرشيرين افزود: هم اکنون مرزهاي خسروي و پرويزخان از فعالترين مرزهاي کشور هستند و روزانه 800 کاميون حامل کالاهاي صادراتي از مرز پرويزخان و 400 تا 500 کاميون کالا نيز از مرز رسمي خسروي به عراق تردد مي کنند.
به گفته تاتار ، طبق بخشنامه اي که به تازگي به گمرک ابلاغ شده ، صادرات گوجه فرنگي از مرز رسمي پرويزخان تا اطلاع بعدي ممنوع شده و هم اکنون اين محصول از ليست اقلام صادراتي اين مرز حذف شده است.
شهرستان مرزي قصرشيرين در غرب استان کرمانشاه با 186 کيلومتر مرز با عراق يکي از مهمترين شهرهاي غرب کشور براي توسعه روابط اقتصادي با اين کشور و اقليم کردستان است که با داشتن 2 مرز رسمي پرويزخان و خسروي اکنون به مرکزي براي فعاليت هاي مهم اقتصادي، صادرات و واردات کالا به اين کشور همسايه تبديل شده است.
اکنون روزانه به طور ميانگين 800 تا يک هزار دستگاه کاميون حامل کالاهاي صادراتي از جمله ميوه و تره بار ، خشکبار ، لوازم و مصالح ساختماني ، لوازم خانگي و ديگر کالاهاي مورد نياز مردم عراق و اقليم کردستان از مرز پرويزخان صادر مي شود.
همچنين در اين مرز روزانه به طور متوسط 500 دستگاه تانکر ترانزيت سوخت ايراني و عراقي از مبدا اقليم کردستان به مقصد بنادر جنوبي کشورمان وارد خاک ايران اسلامي مي شود.
بيشترين حجم مبادلات اقتصادي به کشورعراق معادل 54 درصد کالاهاي صادراتي کشورمان (يک هزار و 500 کاميون صادراتي و ترانزيتي) از مرز رسمي پرويزخان به عراق صادر مي شود ضمن اينکه اين مرز به عنوان فعال ترين مرز کشور شناخته شده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا