اخبار
 1397/07/07  تاریخ خبر
علت تداوم اعتراضات راننده‌های کامیون چیست؟

از ماه‌هاي ابتدايي امسال که يکي از بخش‌هايي که همواره نسبت به وضعيت اقتصادي خود ناراضي بوده و براي بهبود سطح معيشتي‌شان تلاش کردند، راننده‌هاي کاميون بوده‌اند، راننده‌هايي که حالا بار ديگر گمانه‌زني‌هايي در رابطه با اعتراضات‌شان به گوش مي‌رسد.

بالارفتن قيمت تمام شده خودروهاي سنگين که در طول سال‌هاي گذشته در بازار عرضه شده‌اند، از چند سال قبل ابهام‌ها و گمانه‌زني‌هايي را درباره آينده کاميون‌هاي فعال در جاده‌هاي ايران به وجود آورده بود.

طبق برآوردهاي سازمان راهداري حدود 200 هزار کاميون نياز به نوسازي جدي داشتند و اين در حالي بود که اختلاف قيمت تمام شده خودروهاي جديد با قيمتي که خودروهاي فرسوده خريداري مي‌شد، بسيار زياد بود و همين مساله باعث شد راننده‌ها از چند سال قبل نسبت به موقعيت خود اعتراضاتي را مطرح کنند.

هرچند دولت تلاش کرد با طراحي برخي طرح‌هاي حمايتي شرايط را براي نوسازي کاميون‌ها فراهم کند، اما در ماه‌هاي ابتدايي سال 1397 برهم خوردن ديگر شرايط اقتصادي باعث شد راننده‌ها نسبت به موقعيت شغلي خود اعتراضات جديدي داشته باشند.

پايين‌ بودن نرخ کرايه جابه جايي بار، در دسترس نبودن خدمات مورد نياز بيمه‌اي و بالارفتن قيمت تمام شده لوازم يدکي اصلي‌ترين محورهايي بود که اعتراض راننده‌ها را در ماه‌هاي ابتدايي سال جاري برانگيخت.

به‌دنبال اين اعتراض‌ها وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري در جريان جلساتي مشترک با نمايندگان کاميون‌داران تلاش کردند لااقل بخشي از دغدغه‌هاي آن‌ها را پوشش دهند. تنها چند روز پس از آغاز اعتراض‌ها نرخ کرايه جابه‌جايي بار به‌طور متوسط 20 درصد افزايش يافت. سازمان راهداري اعلام کرد که شرايط بيمه راننده‌ها تسهيل خواهد شد و هم‌چنين مذاکراتي با وزارت صمت براي کاهش قيمت لازم يدکي صورت خواهد گرفت.

با وجود اين اقدامات هنوز رانندگان اعتراضاتي دارند که بخشي از آن‌ها به گذشته و بخشي ديگر به وضعيت زمان‌ حال اختصاص دارد. راننده‌ها معتقدند هنوز بخشي از وعده‌هاي ارائه شده به آن‌ها براي بهبود شرايط‌شان اجرايي نشده و البته هنوز دو دغدغه مهم ديگر نيز باقي مانده است. يکي از اين دغدغه‌ها محاسبه نرخ کرايه براساس تن – کيلومتر است.

اين شيوه که از روزهاي ابتدايي اعتراض مطرح شده بود، از سوي وزير راه و شهرسازي براي کارشناسي به سازمان راهداري ارجاع شد و هرچند اين سازمان چند روز قبل اعلام کرد که کليات اين طرح نهايي شده و براي اجرا تنها به سياست‌هاي جزئي نهايي نياز دارد، اما رانندگان معتقدند که هنوز اين خواسته مهم آن‌ها اجرايي نشده است. از سوي ديگر دغدغه‌اي که در حال حاضر مطرح بوده اما از گذشته به ارث رسيده است، بحث بالارفتن نرخ تمام شده لوازم يدکي است.

محمدجواد عطرچيان - دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران - به ايسنا مي‌گويد که در حال حاضر يک جفت لاستيک نو براي خودروهاي سنگين حدودا 15 ميليون تومان قيمت‌گذاري مي‌شود و اگر يک خودرو نياز داشته باشد که در يک زمان چند جفت از لاستيک‌هاي خود را تعويض کند، قطعا توان پرداخت مبلغ آن را نخواهد داشت. ديگر لوازم يدکي نيز در ماه‌هاي گذشته گران شده و همين مساله شرايط را براي رانندگان سخت کرده است.

به نظر مي‌رسد هرچند دولت تلاش کرده در هفته‌هاي گذشته بخشي از مشکلات راننده‌هاي کاميون را حل کند، اما هم‌چنان بخشي از دغدغه‌هاي آن‌ها بي‌پاسخ مانده و همين مساله گمانه‌زني‌هايي را در رابطه با اعتراضات آن‌ها به وجود آورده است.

هرچند دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران چند روز قبل اعلام کرده بود که اين اتحاديه قصد اعتصاب ندارد، اما امکان آن وجود دارد که با بالارفتن هزينه خودروها بسياري از راننده‌ها عملا توان فعال کردن خودروهايشان را نداشته باشند و اين مساله دشواري‌هايي را براي اقتصاد کشور ايجاد کند.

منبع: خبرگزاري ايسنا