اخبار
 1397/07/09  تاریخ خبر
صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیون دلاری با انتقال بار از جاده به ریل

  مديرعامل شرکت راه‌آهن با بيان اينکه « به راحتي مي‌توان 30 ميليارد تن بار به ريل منتقل کرد» گفت؛ اين عدد به ما نشان مي‌دهد که ما مي‌توانيم 600 ميليون دلار صرفه جويي داشته باشيم که در شرايط تحريم‌هاي ظالمانه عليه کشور بسيار موثر است.

 سعيد محمدزاده در مراسم امضا تفاهم‌نامه احداث راه‌آهن جلفا- پلدشت- چشمه ثريا اظهار داشت: مزيت‌هاي حمل‌ونقل ريلي در سراسر جهان غير قابل رقابت است اما در داخل ايران، بي توجهي به يکپارچگي بين دستگاه‌ها وعملکرد جزيره‌اي باعث تحميل هزينه‌هاي زياد به کشور مي‌شود.

وي افزود: سازمان مناطق آزاد که نقش جدي، مولد و ارزشمند در مناطق آزاد دارند همواره به حمل‌ونقل براي توسعه ارتباطات پايدارخود نيازمندند.

معاون وزير راه و شهرسازي از بعد اقتصاد ملي به حمل‌ونقل ريلي اشاره کرد و گفت: اگر هر مقدار موفق شويم بار و مسافر را به ريل منتقل کنيم براي پايداري اقتصاد در کشور به صورت جدي اثر بخش و اثر گذار خواهيم بود.

محمدزاده با توجه به اينکه فعلا دولت تصميمي براي افزايش قيمت سوخت ندارد گفت: طبيعتا اگر در طراحي کشور بتوان کاري کرد که انرژي مصرفي در کشور به حد اقل ممکن برسد، سبب کمک به اقتصاد کشور خواهد شد. زماني که يک تن‌کيلومتر بار از جاده به ريل منتقل مي‌شود از منظر صرفه جويي سوخت در اقتصاد حمل‌ونقل، حد اقل 35 سي سي صرفه جويي حاصل مي‌شود که اگر در 57 سنت قيمت گازوئيل ضرب شود 2 صدم دلار به ازاي هر تن‌کيلومتر خواهد بود.

مديرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: اگر بدانيم که حد اقل به راحتي مي‌توان 30 ميليارد تن بار به ريل منتقل کرد. اين عدد به ما نشان مي‌دهد که ما مي‌توانيم 600 ميليون دلار صرفه جويي داشته باشيم. حال حساب کنيم که اين اقدام چقدر مي‌تواند با توجه به تحريم‌هاي ظالمانه موجود عليه کشور موثر باشد.

وي با بيان اينکه «تمام هم و غم اين بوده است که انتقال بار از جاده به ريل به هر مقدار ممکن انجام شود» اظهار داشت: در کشورهايي که قيمت سوخت 1.2 يورو محاسبه مي‌شود، براي کاميون اين طور مقرر شده اگر کاميون در ماه به يک پارک لجستيک بيش از 30 مرتبه مراجعه کند از ماليات معاف مي‌شود و در مقابل به حمل‌ونقل ريلي پيشنهاد مي‌کنند حق دسترسي از 30 به 15 درصد کاهش يابد و در مقابل دولت15 درصد را تامين مي‌کند.

وي افزود: اين اقدامات به دليل صرفه جويي در اقتصاد ملي انجام مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اقدامات راه‌آهن طي چند سال اخير اظهار داشت: بسياري از اقدامات طي سال‌هاي اخير سبب توسعه حمل‌ونقل ريلي شده است اما سبب توسعه بنگاهي شرکت راه‌آهن نشده، در واقع درآمد ريلي افزايش پيدا نکرده اما در بعد ملي موثر واقع شده ايم.

وي گفت: تغيير سياست تعرفه‌اي راه‌اهن در سال گذشته باعث شد ميزان 140 ميليون دلار اضافه بر روال سال‌هاي گذشته صرفه جويي سوخت در حوزه بار انجام شود، علي رغم اينکه در حوزه اقتصادي بايد درآمد و هزينه داشته باشيم.

مديرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه بيان داشت: يکي از اقدامات عملياتي شرکت راه‌آهن، طراحي براي اتصال منطقه آزاد اروند به بندر ماهشهر بود که راه‌آهن در اين زمينه 150 ميليارد تومان براي تشکيل شرکت پروژه آورده خود را تامين کرد که اميدواريم اين کار به سر انجام برسد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در مناطقه آزاد سلفچگان و ساير نقاط نيز لازمه تدبير دبير شورايعالي مناطق آزاد و دقت بيشتر شرکت راه‌آهن هستيم تا به موفقيت‌هاي بيشتر دست يابيم.

معاون وزير راه و شهرسازي مستقل از دو منطقه ازاد ارس و ماکو تصريح کرد: اتصال ريل به چشمه ثريا از جهت استراتژيک براي کشور حائز اهميت است، زيرا از مرز رازي اگرچه به کشور ترکيه و ارووپا متصل مي‌شويم اما به دليل عبور از درياچه وان با يک گلوگاه ظرفيتي مواجه خواهيم شد به همين دليل عبور از چشمه ثريا به طور حتم سبب توسعه حمل ونقل مي‌شود.

وي تاکيد کرد: اتصال ايران و ترکيه براي هر دو کشور حائز اهميت است و اميدواريم با همت و حمايت مشاور رئيس جمهوري و دبير شورايعالي مناطق ازاد بتوانيم اين اقدام صورت بگيرد.

مديرعامل شرکت راه آهن بيان داشت: تلاش مي‌شود مدت زمان مطالعه طرح احداث راه‌آهن جلفا- پلدشت- چشمه ثريا کمتر از 9 ماه به پايان برسد.

محمدزاده با بيان اينکه «مهمترين موضوع طراحي مدل اقتصادي براي اجراي اين پروژه است» گفت: شايد مجبور به انجام پروژه به صورت مشارکتي همانند پروژه‌هاي آزادراهي و پروژه اتصال ماهشهر به منطقه ازاد اروند باشيم.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ظرفيت‌هاي قانوني راه آهن گفت: در برنامه ششم احکامي اخذ شد که سرمايه‌گذاري در حمل‌ونقل ريلي مطابق سرمايه‌گذاري در مناطق کمتر توسعه يافته باشد. همچنين صندوق توسعه ملي آماده همکاري و حمايت است و ما آمادگي داريم براي اين پروژه در صورتي که شرکت خصوصي وارد عمل شود حمايت کنيم.

وي يادآور شد: در قانون دائمي حکمي اتخاذ شده که راه‌آهن مي‌تواند براي سرمايه‌گذاري در حوزه ريلي ضمانت‌نامه منتشر کند و ما از اين ظرفيت براي دريافت وام‌هاي داخل و خارج از ايران استفاده کرده‌ايم. حتي با اين مدل در بورس اوراق منتشر کرده و راه‌آهن ضمانت را پذيرفته تا هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري کاهش يابد.


منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي