اخبار
 1397/07/17  تاریخ خبر
اعتصاب رانندگان خودروهای ترانزیتی در نزدیکی مرز ایران و افغانستان

صدها خودروي ترانزيتي در گمرک «اسلام قلعه» در نزديک مرزايران به دليل افزايش قيمت تعرفه مالياتي توسط دولت افغانستان اعتصاب کردند .

در يک ماه گذشته صدها دستگاه خودروي ترانزيتي به دليل افزايش قيمت تعرفه گمرکي توسط وزارت دارايي افغانستان در مرز «اسلام قلعه» متوقف شده‌اند و رانندگان دراعتراض به وضعيت کنوني دست به اعتراض زدند.

«محمد انوررحماني» رئيس گمرک هرات در اين باره گفت که بسياري از تجار حاضر به پرداخت ماليات کالاهاي خود نيستند.

رحماني به «راديو آزادي» گفت:دولت از يک ماه گذشته تعرفه گمرکي کالاهاي مختلف از جمله مواد خوراکي را افزايش داده است و در حالي که در گذشته از هر محموله به وزن مجاز 200 هزار افغاني ماليات اخذ مي‌شد اما اکنون براساس تصميم وزارت دارايي افغانستان براي کالاهاي مختلف و يا متفرقه چيني، ايراني و غيره تعرفه 400 تا 500 هزار افغاني تعيين شده است.

رئيس گمرک هرات ادامه داد که افزايش بيش از 2 برابري تعرفه گمرکي سبب کاهش 34 درصدي عايدات گمرکي در مرز اسلام قلعه شده است.

«خليل احمد يارمند» رئيس اجرايي رياست اتاق‌ تجارت و صنايع هرات نيز ضمن ناعادلانه خواندن تصميم وزارت دارايي براي افزايش تعرفه‌هاي مالياتي گفت که ديدارهايي با والي هرات و رئيس گمرک صورت گرفته است و از آن‌ها درخواست کرده‌اند تا اين مشکل را با پيگيري از طريق وزارت دارايي پيگيري کرده و درباره تعرفه گمرکي نيز تجديد نظر شود.

  منبع: خبرگزاري تسنيم