اخبار
 1397/07/18  تاریخ خبر
تصمیمات خلق‌الساعه صادرات را مختل می‌کند
مديرکل دفتر صادرات گمرک با بيان اينکه تصميمات خلق‌الساعه صادرات را با چالش مواجه مي‌کند، گفت:‌ بازار صادراتي منتظر مشکلات نمي‌ماند و رقبا به سرعت جايگزين مي‌شوند.

علي‌اکبر شاماني  با اشاره به وضعيت صادرات و سياست‌گذاري‌هاي اين بخش، اظهار داشت: گمرک مسئول اجراي مقرارت و مصوباتي است که از طرف دستگاه‌هاي سياست‌گذار و تصميم‌گير وضع مي‌شود.

مديرکل دفتر صادرات گمرک ايران در پاسخ به اين سؤال که شنيده شده افغانستان تعرفه واردات کالا از ايران را افزايش داده است، بيان داشت: چنين موضوعي به ما ابلاغ نشده و خبري از آن نداريم، فقط در بحث گمرک ماهي‌رود (استان خراسان جنوبي) صادرات يکسري از کالاها ممنوع شد و از آن مطلع هستيم، پيگيري اين مباحث از طريق سفارتخانه‌ها و دفتر امور بين‌الملل گمرک انجام مي‌شود.

وي افزود: صادرات کالا از ديگر مرزهاي با افغانستان در حال انجام است و به غير از سوخت رايزني‌ها به منظور تردد کالاهاي صادراتي و ترانزيتي پيگيري مي‌شود. مرز ماهي‌رود اکنون براي ديگر رويه‌ها و کالاها باز است.

شاماني در مورد آخرين وضعيت صادرات گوجه‌فرنگي تصريح کرد: طبق آخرين بخشنامه اعلامي از سوي وزير صنعت صادرات گوجه‌فرنگي به استثناي گلخانه‌اي آن ممنوع است.

وي در مورد دستگاه‌هاي تصميم‌گيرنده و تعدد بخشنامه‌هاي صادراتي يادآور شد: وقتي صادرات با هر تصميمي موقت و يا خلق‌الساعه روبه‌رو مي‌شود و در مدت کوتاه تصميمات متنوعي مشاهده مي‌کنيد فرايند صادرات با مشکل روبه‌رو شده چون بازار صادراتي و کشورهاي هدف در دنياي امروز تجارت منتظر شما و مشکلات داخلي ما نمي‌مانند و رقبا به سرعت جايگزين مي‌شوند.

مديرکل دفتر صادرات گمرک ايران افزود: مثلاً اگر صادرات به عراق به جهت صدور بخشنامه‌ها و مقررات لحظه‌اي با اختلال همراه شود، ترکيه به سرعت جايگزين شده و عملاً بازار صادراتي از بين مي‌رود.

مديرکل دفتر صادرات گمرک ايران با بيان اينکه در شرايط کنوني درگير اجراي مناسب بخشنامه‌ها و مصوبات هستيم، تصريح کرد: بايد فرايند را به گونه‌اي مديريت کنيم، تا گمرکات اجرايي با کمترين حاشيه فعاليت خود را اجرايي کنند و امور صادرات مختل نشود، زيرا در گمرکات مرزي که روزانه هزار کاميون تردد دارد، شرايط خيلي سخت است که بتوان به برخي کالاها اجازه تردد داد و برخي ديگر را متوقف کرد، بنابراين نيازمند مديريت منسجم و هماهنگي‌هاي لحظه‌اي هستيم.

شاماني يادآور شد: در شرايط ويژه کنوني بايد آسيب‌هاي صادراتي و با تنظيم بازار داخلي با کمترين خطا و آسيب مديريت شود.

منبع: گمرک نيوز