اخبار
 1397/01/27  تاریخ خبر
رانندگان بین‌المللی به‌زودی ارز 4200 تومانی می‌گیرند

رئيس سازمان راهداري از اعطاي ارز تک‌ نرخي به رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي خبر داد و گفت: درحال آناليز هزينه‌هاي مسافرت رانندگان بين‌المللي حمل و نقل کالا هستيم که ظرف چند روز آينده رقم پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي تعيين و به بانک مرکزي ارائه خواهد شد.

به گزارش تين‌نيوز، پس از تک‌ نرخي شدن ارز شبکه بانکي مکلف شد با همکاري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ارز موردنياز رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي را با نرخ اعلام‌شده، تأمين کند.

رئيس انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل بين‌المللي کالا در اين باره مي‌گويد: رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي بخش مهمي از صادرات و واردات را انجام مي‌دهند  اما هنوز رقمي براي اجراي اين مصوبه در خصوص رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي کالا تعيين نشده است

محمدجواد عطرچيان گفت: رانندگان براي هزينه‌هاي بين‌راهي و ساير هزينه‌ها نياز به ارز دارند به همين دليل اجراي تخصيص ارز به  رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي کالا  در کنار ساير گروه‌هايي که به خارج از کشور تردد دارند را از بانک مرکزي پيگيري کرده‌ايم.

او در ادامه گفت: سقف رقم ارز تخصيصي  به رانندگان با توجه به مقصد و بر اساس تن .کيلومتر مسافتي که طي مي‌کنند ارز اختصاص خواهد يافت.

او درباره تعيين  ميزان ارز گفت: انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي کالاي ايران در حال بررسي تقاضاي ارز رانندگان کاميون‌هاي بين‌المللي است تا بر اساس کشور مقصد و هزينه‌هاي آن ميزان ارز تعيين شود.

عطرچيان درباره نحوه تأمين ارز موردنياز رانندگان پيش از تک‌ نرخي شدن ارز گفت:  قبلاً رانندگان ارز موردنياز خود را از بازار آزاد تهيه مي‌کردند  اما از اين به بعد رانندگان کاميون در مرزهاي خروجي کشور با ارائه اسناد حمل‌ونقل و بارنامه، ارز را تحويل خواهند گرفت.

او گفت:  هر رقمي غير از 4 هزار و 200 تومان براي ارز، بر اساس اعلام دولت، قاچاق تلقي خواهد شد.

عطرچيان در ادامه به نرخ متفاوت ارز در مرزهاي خروجي متفاوت اشاره کرد و گفت: ارز تحويلي به رانندگان با مرز ديگر فرق دارد تا  رانندگان با ارزي که در اختياردارند، بازار سياه درست نکنند.

همچنين عبدالهاشم حسن‌نيا رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در اين باره مي‌گويد: عوارض ورود در هر کشور رقم آن متفاوت است و هزينه‌هاي جاري رانندگان در طول مسير شامل سوخت، تغذيه و استراحت، تردد از آزادراه‌ها و عوارض آزادراهي، تخليه و بارگيري کالا و نيز تعمير کاميون‌ها و قطعات يدکي خودروهاي سنگين مي‌شود.

حسن‌نيا تأکيد کرد: در روز آينده رقم پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي تعيين و به بانک مرکزي ارائه خواهد شد و اميدواريم بانک مرکزي با آن موافقت کند به‌خصوص که هزينه زندگي رانندگان کاميون در سفرهاي خارجي کمتر از ديگر مسافران است.

به گزارش مهر، حسن نيا گفت:  ارزي که رانندگان پس از تحويل کالا در خارج از کشور به‌صورت نقدي دريافت مي‌کنند، بسيار جزئي است که به‌عنوان هزينه جاري دريافت مي‌کنند که البته  تابع دستورالعملي است که سازمان راهداري با همکاري بانک مرکزي تهيه مي‌کند تا پولي که رانندگان با خود وارد کشور مي‌کنند، قاچاق محسوب نشود.