اخبار
 1397/07/22  تاریخ خبر
توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و عمان

هياتي به سرپرستي رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عمان با سفر به مسقط شرايط حضور بيشتر تجار و سرمايه گذاران ايراني در عمان را به منظور سرمايه گذاري مشترک و صادرات مجدد بررسي کرد.

هيات اتاق مشترک ايران و عمان در اين سفر در ديدار با وزير صنعت و تجارت عمان راه هاي بهره مندي هر چه بيشتر تجار و بازرگانان و سرمايه گذاران ايراني از موافقتنامه تجارت آزاد عمان با کشورهاي مختلف، حل موانع و مسائل بانکي ،استفاده از بنادر عمان به عنوان بندر ترانزشيپ جهت ترانزيت کالاهاي ايراني و همچنين افزايش حجم  سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک را مورد بررسي قرار دادند. در اين نشست مقرر شد اتاق مشترک ايران و عمان با همراهي سفارت ايران در مسقط و مسئولان دولتي عمان تا دستيابي به يک توافق چندجانبه و حل مسائل و مشکلات، مذاکرات را پيگيري کنند.

به گفته محسن ضرابي، رئيس اتاق مشترک ايران و عمان، طي اين سفر موضوع اعطاي خط اعتباري براي صدور خدمات فني مهندسي و افزايش صادرات به عمان نيز بررسي شد و چگونگي ايجاد صندوق مشترک ميان دو کشور نيز مورد توجه قرار گرفت. فراهم آوردن راه هايي براي توسعه صادرات شيلات از ايران به عمان توسط بخش خصوصي دو کشور از ديگر موضوعاتي بود که در نشست با معاون وزير کشاورزي و شيلات و مديرعامل شرکت شيلات عمان مورد توافق قرار گرفت.

ضرابي در اين جلسه با اشاره به ظرفيت ها و پتانسيل هاي ايران در توليد شيلات و آبزيان گفت: فعالان اقتصادي ايراني اين توانمندي را دارند که در کنار پوشش بازار عمان توليدات خود را از طريق عمان به ديگر بازار ها صادر کنند.

وي افزود اين امکان براي شرکت‌هاي عماني وجود دارد که نسبت به سرمايه گذاري در ايران با هدف صادرات در حوزه شيلات اقدام  کرده و از منابع ارزان قيمت صندوق توسعه ملي استفاده کنند.

ضرابي نزديکي دوکشور را مزيتي براي آغازاقدامات هماهنگ در زمينه شيلات دانست.

سعيد العوفي معاون وزير کشاورزي و شيلات عمان نيز ضمن تاييد توانايي ايران در زمينه شيلات گفت: آماده ايم  روابط خود  را در زمينه صادرات شيلات ايران به عمان و صادرات مجدد آن به ديگر کشورها توسعه دهيم.

رئيس اتاق مشترک ايران وعمان پيشنهاد کرد در سفري که العوفي طي 2 ماه آينده به ايران خواهند داشت، همايشي با حضور ايشان و بخش خصوصي دو کشور فعال در حوزه شيلات برگزار شود و دو طرف ضمن ارايه توانمندي‌هاي خود در اين همايش، در جلسات رو در رو شرکت کنند که اين پيشنهاد مورد استقبال معاون وزير کشاورزي عمان قرار گرفت.

رايزني هيأت ايراني با مسئولان علم و فناوري عمان نيز بخش ديگري از سفر به عمان بود. رئيس اتاق مشترک ايران و عمان در ديدار با قائم مقام شوراي پژوهش هاي علمي و قائم مقام پارک علم و فناوري عمان با اشاره به  توانمندي هاي ايران در حوزه استارتاپ ها، شرکت هاي هايتک، نانوتکنولوژي، IT و ICT گفت: پيرو مذاکرات سال گذشته هيات اعزامي به عمان به سرپرستي معاون علمي و فناوري رياست جمهوري، پيگيري موارد مطروحه و درخواستي از سوي بخش خصوصي ايران به عهده اتاق مشترک ايران و عمان واگذار شده است.

محسن ضرابي با اشاره به اقداماتي که در راستاي اين مسوليت انجام شده گفت: اتاق مشترک آمادگي  دارد با اطلاع از زيرساخت‌ها و نوع تسهيلاتي که مي تواند در اختيار شرکت هاي ايراني در عمان قرار  گيرد شرکت‌هاي ايراني را ترغيب کند با همکاري اين اتاق به همکاري با طرف‌هاي عماني بپردازند.

وي همچنين پيشنهاد کرد همايشي در تهران با حضور نمايندگان شوراي پژوهش هاي علمي عمان، دانشگاه سلطان قابوس، مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات عمان و اتاق عمان برگزار شود تا تسهيلات و خدماتي که مي تواند در اختيار فعالان بخش خصوصي ايران قرارگيرد تشريح شود.

قائم مقام شوراي پژوهش هاي علمي عمان و قائم مقام پارک علم و فناوري عمان ضمن استقبال از پيشنهاد برگزاري همايش توجيهي در تهران گفت:  توسعه بخش نانو و فناوري هاي نانو زير نظر دانشگاه سلطان قابوس، بخشICT زير نظر مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات عمان و چهار حوزه غذا و تکنولوژي، آب و محيط زيست، انرژي (نفت و گاز و انرژي هاي تجديدپذير) و سلامت زير نظر شوراي پژوهش هاي علمي عمان است.

طي اين سفر  مزيت هاي بندر و منطقه آزاد صلاله عمان نيز ارزيابي شد.

محمد امين صباغي زاده نايب رييس اتاق مشترک و رئيس اتاق بندرعباس و شهلا عموري نايب رئيس اتاق مشترک و رئيس اتاق اهواز ضرابي را در اين سفر همراهي مي‌کردند.

منبع: اتاق بازرگاني ايران