اخبار
 1397/07/23  تاریخ خبر
ارز دو نرخی عامل دلالی در بازار لاستیک است

داود کشاورزيان مشاور وزير راه و شهرسازي و رئيس سابق سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در خصوص وضعيت تامين و توزيع لاستيک در بازار توضيحاتي را ارائه داد.

وي گفت: بخشي از لاستيک موردنياز کشور قبلا از طريق کوله‌بري وارد مي‌شد؛ چراکه هم دلار ارزان بود و هم امکان تامين آن بود ضمن اين‌که بعضي از رانندگان خطوط ترانزيتي لاستيک موردنظر خود را با دلار از خارج از کشور تامين مي‌کردند.

کشاورزيان ادامه داد: اما با افزايش قيمت دلار نه براي کوله‌بر و نه براي راننده ترانزيتي نمي‌ارزد که لاستيک وارد کشور کند، اکنون با تصميم خوب دولت براي تخصيص ارز دولتي به واردات لاستيک و هم‌چنين کاهش عوارض گمرکي به 5درصد اين مشکل ممکن است حل شود.

مشاور وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با توجه به اين‌که حمل‌ونقل ارتباط مستقيمي باقيمت تمام‌شده توليد دارد لازم است که حتما ارز موردنياز از سوي دولت تامين شود تا لاستيک اتوبوس و کاميون با ارز دولتي خريداري شود و واردکننده موظف شود از طريق نمايندگي‌هاي مجاز لاستيک را بين مردم توزيع کند.

کشاورزيان در پاسخ به اين سوال که کاميون‌داران نسبت به وضعيت توزيع هم شکايت دارند و معتقدند هيچ نظارتي در توزيع لاستيک وجود ندارد، گفت: وقتي ارز دونرخي مي‌شود  و به طبع آن صاحب کالا نرخ‌گذاري مي‌کند اين مشکلات پيش مي‌آيد ولي مي‌شود از طريق نمايندگي‌ها مستقيما به دارندگان کاميون آن هم از طريق  دريافت کارت هوشمند و کدملي لاستيک داده شود.

رئيس سابق سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تاکيد کرد که طبيعي است تا زماني که شاهد ارز دونرخي باشيم شاهد دلال‌بازي و واسطه‌گري هستيم.

کشاورزيان تصريح کرد: اگر بخواهيم لاستيک را با دلار 18‌هزارتوماني خريداري کنيم خيلي گران مي‌شود؛ در اين صورت کسي بي‌دليل به دنبال خريد لاستيک نمي‌رود اما وقتي با ارز پايين‌تر وارد کشور مي‌شود اين پتانسيل هميشه وجود دارد که راه فراري وجود داشته باشد.

وي در خصوص پيشنهاد توزيع لاستيک از درب کارخانه نيز، گفت: کارخانه در يک نقطه و راننده در نقاط مختلف پخش است و طبيعتا لازم است که کارخانه لاستيک را از طريق نمايندگي توزيع کند و بعد ليست کاميون‌ها را از نمايندگي دريافت کند و دستگاه‌هاي نظارتي به‌صورت رندم بر امر توزيع نظارت داشته باشند.

منبع: تين نيوز