اخبار
 1397/07/25  تاریخ خبر
اصناف واردکننده لاستیک می‌شوند؟

چند هفته پس از به وجود آمدن اختلال‌هاي قيمتي در بازار لوازم يدکي کاميون و به طور خاص افزايش قيمت لاستيک براي رانندگان، وزير راه و شهرسازي پيشنهادي داده که اجراي آن مي‌تواند تغييراتي جدي در روند وارد کردن لاستيک در آينده ايجاد کند.

 بر اساس گزارش‌هاي موجود از بازار لاستيک، قيمت هر جفت لاستيک خودروهاي سنگين، در طول ماه‌هاي گذشته از حدود سه ميليون تومان به مرز 17 ميليون تومان افزايش پيدا کرده و با توجه به اينکه اين کالا در طول سال به عنوان يکي از اصلي‌ترين لوازم يدکي مورد نياز رانندگان خودروهاي سنگين مورد استفاده قرار مي‌گيرد، نپرداختن به آن مي‌تواند عملا راه را بر حرکت بسياري از اين خودروها ببندد.

هفته قبل سازمان راهداري اعلام کرد که با پيگيري‌هاي صورت گرفته در چند محور مختلف شرايط را براي کاهش قيمت به وجود آورده و در اين مسير از يک سو با موافقت وزارت صمت، نرخ لاستيک وارداتي با تخصيص ارز مورد نياز کاهش خواهد يافت و از سوي ديگر با اضافه کردن لاستيک‌هايي که در بخش‌هاي مختلف کشور انبار شده بودند، شرايط براي رساندن تعدادي لاستيک به راننده‌هاي کاميون فراهم خواهد شد.

با اين وجود طبق برآوردهاي صورت گرفته خودروهاي سنگين ايران در طول سال به حدود پنج ميليون و 500هزار حلقه لاستيک احتياج دارند که تنها حدود يک پنجم آن در داخل توليد مي‌شود از اين رو بايد برنامه‌ريزي جدي براي وارد کردن لاستيک کاميون با بهاي کمتر فراهم شود.

به دنبال به وجود آمدن اين شرايط روز گذشته وزير راه و شهرسازي پيشنهاد جديدي را ارائه کرد که در صورت اجراي آن اتحاديه‌ها و تعاوني‌هاي کاميون‌داران مي‌توانند خود رأسا نسبت به وارد کردن لاستيک‌هاي جديد اقدام کنند و آخوندي اين وعده را نيز داده که دولت در اين مسير با تخصيص ارز لازم شرايط را براي کاميون‌داران تسهيل خواهد کرد.

هر چند آخوندي توضيحي درباره چگونگي اجراي اين طرح نداده و مشخص نيست کدام نهاد مستقيما مسئوليت اين موضوع را بر عهده خواهد گرفت اما صنف اجرايي اين طرح مي‌تواند بخشي از مشکلات راننده‌هاي کاميون‌ در تامين نيازهايشان به دور از واسطه‌ها را فراهم کند.

محمدجواد عطرچيان- دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي کالا- در اين رابطه به ايسنا گفت: صرف اين پيشنهاد قطعا مثبت ارزيابي مي‌شود. زيرا اتحاديه‌ها و اصناف فعال در اين حوزه مي‌توانند با اجرايي شدن اين طرح مستقيما نسبت به دريافت نيازشان از بازارهاي بين‌المللي اقدام کنند و در مرحله اول برخي از واسطه‌ها که در هفته‌هاي گذشته از شرايط بازار سودجويي کرده‌اند، را حذف کنند.

به گفته وي، اتحاديه‌ها براي اين مسئله نياز به حمايت مستقيم دولت خواهند داشت زيرا در شرايط فعلي تامين ارز مورد نياز براي واردات اهميت کليدي دارد و دولت بايد براي اجراي اين پيشنهاد تا مرحله آخر از اتحاديه‌ها و اصناف حمايت کند.

عطرچيان با بيان اينکه براي اجرايي شدن اين پيشنهاد دولت بايد نهادي را مسئول اجراي اين موضوع کند، توضيح داد: در گذشته نيز بحث‌هايي مطرح شده که در مرحله اجرا متاسفانه راه به جايي نبرده‌اند. از اين رو براي آنکه بتوان براي بازار فعلي لاستيک راه‌حل قطعي پيدا کرد، نياز به آن وجود دارد که تمام طرف‌هاي اين ماجرا در کنار يکديگر فعاليت کنند. اتحاديه‌ها قطعا آمادگي لازم براي تامين لااقل بخشي از نيازهاي خود از طريق واردات را دارند و اگر نهادهاي مسئول دولتي شرايط را به طور دقيق رصد کرده و حمايت‌هاي لازم را در دستور کار قرار دهند، مي‌توان پيش‌بيني کرد که اين پيشنهاد لااقل بخشي از مشکلات به وجود آمده در هفته‌هاي گذشته را سامان دهد و آرامش به اين بازار باز گردد.


منبع: ايسنا