اخبار
 1397/07/29  تاریخ خبر
ایران، هند و روسیه در جستجوی راه های جدید همکاری در مسکو

نمايندگان کشورهاي ايران، روسيه و هند در نشستي سه جانبه که از ديروز جمعه در مسکو آغاز شده است به بررسي تهديدهاي جهان امروز و راه هاي گسترش همکاري هاي منطقه اي تهران، مسکو و هند پرداختند.
  مهدي سنايي سفير ايران در روسيه، در آغاز اين نشست خطاب به حاضران گفت: مشارکت سه کشور در طرح هاي منطقه اي و توسعه همکاري ها در چارچوب دوجانبه و سه جانبه بيش از هر زماني اهميت يافته است.
وي خاطرنشان کرد: موضوعاتي همچون سازمان همکاري شانگهاي، راهگذر بين المللي شمال-جنوب و طرح انتقال گاز ايران به هند با مشارکت پاکستان و روسيه از طرح هاي منطقه اي مهم براي سه کشور است.
سنايي افزود: طرح هايي وجود دارد که سه کشور ايران، روسيه و هند در آن مشارکت دارند.
سفير ايران يادآوري کرد: دو اجلاس سران ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان در باکو و تهران برگزار شده است که در آن راهگذر بين المللي شمال -جنوب مورد بررسي قرار گرفته است.
سنايي راهگذر شمال-جنوب را براي ايران و روسيه مهم خواند و افزود: مطمئنم که مشارکت هند در اين راهگذر نيز براي دولت اين کشور اهميت فراواني خواهد داشت.
سفير ايران در روسيه در ادامه سخنان خود به امضاي موافقتنامه هايي بين ايران و روسيه در تسهيل صدور رواديد اشاره کرد و افزود: چنين موافقتنامه هايي را هند در گذشته امضا کرده است.
وي افزود: نشست سه جانبه مي تواند فرصت مناسبي براي گفت وگو درباره همکاري هاي مشترک سه کشور در موضوعاتي همچون مبارزه با تروريسم، تبهکاري فراملي و قاچاق مواد مخدر از افغانستان باشد.
محمد کاظم سجادپور رئيس مرکز پژوهش هاي سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه ايران هم در نشست کارشناسان در مسکو گفت که تجزيه و تحليل جزء اصلي براي اقدام است و آناليز بي کيفيت منجر به سياست بد مي شود.
وي افزود: به همين دليل بحث و تبادل نظر خوب است تا تجزيه و تحليل خوب به دست آيد.
سجادپور با بيان اينکه فضاي اين بحث غيررسمي است، خاطرنشان کرد: اهدافي که از برگزاري اين نشست دنبال مي شود، غيرديپلماتيک است.
وي گفت: در بحث هاي امروز و فردا بايد نکات مشترک بين سه کشور (ايران، روسيه و هند) را بيابيم.
سجادپور همچنين به همکاري ايران و روسيه ازجمله در مساله سوريه اشاره کرد و گفت که اين همکاري نتايج مطلوبي براي دو کشور داشته است.
گفتني است، راهگذر شمال - جنوب ارتباط ترانزيتي کشورهاي شمال اروپا و روسيه را از طريق ايران و درياي خزر به کشورهاي حوزه اقيانوس هند، خليج فارس و جنوب آسيا برقرار مي‌ کند.
در اين ميان اتصال خليج فارس و بندر چابهار در ساحل شرقي درياي عمان براي مبادله کالا به شرق کشور و همسايه‌هاي شرقي و آسياي ميانه نقش مهمي ايفا مي کند.
موافقتنامه راهگذر حمل و نقل بين‌المللي شمال- جنوب نيز شهريورماه 1379 در سن پترزبورگ به امضاي وزيران حمل و نقل سه کشور ايران، هند و روسيه رسيد.
اين راهگذر مهمترين حلقه تجارت بين آسيا و اروپا به شمار مي رود که در مقايسه با مسيرهاي سنتي از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزينه تا 30 درصد ارزان تر است.
راهگذر شمال- جنوب يکي از مسيرهاي مهم ترانزيتي در آسياي ميانه است و کشورهاي واقع در مسير، با تشکيل اتحاديه و انعقاد قراردادهاي همکاري در رقابتي همه‌جانبه به توسعه و تجهيز بندرها، جاده‌ها، پايانه ها و مسيرهاي ريلي خود مي‌ پردازند.
در صورت فعال شدن همه حلقه‌هاي اين زنجيره، انتقال کانتينر از بندر بمبئي هند به مسکو در روسيه نزديک به يک ماه زمان نياز دارد، در حالي که ترانزيت کانتينري مشابه از طريق درياي بالتيک با افزايش 20 درصدي هزينه حمل و نقل همراه است.


منبع: خبرگزاري ايرنا