اخبار
 1397/08/12  تاریخ خبر
توقیف سه محموله مواد مخدر قبل از ترانزیت به اروپا
ماموران گمرک سه محموله مواد مخدر از نوع ترياک را قبل از ترانزيت به اروپا توقيف کردند . 
ماموران گمرک طي سه عمليات موفق به کشف بيش از 51 کيلو گرم ترياک شدند .  تيم سگهاي مواد ياب گمرک جمهوري اسلامي ايران اخباري مبني بر جاسازي مواد مخدر در چندين محموله صادراتي دريافت و براي شناسائي و کشف اين محموله ها اعزام شدند. در محموله اول 9 کيلو و 500 گرم شيره ترياک به طرز بسيار ماهرانه اي لفاف پيچ شده و با پوشش ادويه و کاربن در داخل لوله و قوطي هاي پروفيل و کف يک دستگاه ديزي ساز صادراتي جاسازي شده بود که توسط ماموران گمرک کشف و ضبط شد .

در محموله دوم 32 کيلوگرم ترياک در داخل چهار دستگاه تنور نانوايي که در حال خروج از مرز بازرگان بود شناسايي و کشف گرديد. بدنبال اين کشفيات جاسازي 10 کيلوگرم ترياک به روش مشابه در داخل لوله و پروفيل يک دستگاه پخت نان شناسائي و توقيف گرديد. مقصد اين سه محموله کشورهاي اتريش، آلمان و انگلستان بوده است .کليه مواد مخدر کشف شده در اين سه عمليات همراه با مستندات و کالاها پس از تنظيم صورتجلسه در اختيار پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا قرار گرفته است.
حسب اعلام مرکز مبارزه با جرائم سازمان يافته گمرک ايران ، موفقيت گمرک جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با قاچاق انواع مواد مخدر سنتي ، صنعتي و پيش ساز نتيجه هوشياري ماموران گمرک و احساس مسئوليت هموطناني است که به هر نحو در حوزه واردات ، صادرات و ترانزيت مشغول بوده و دغدغه سوء استفاده قاچاقچيان از جاسازي محموله هاي پستي ، مسافري و تجاري را داشته اند.

لازم به ذکر است که برخي از رانندگان محموله هاي تجاري صادراتي ، وارداتي و ترانزيتي با وجود اينکه از جاسازي انواع مواد مخدر در داخل محموله ها بي اطلاع بوده اند، در خارج از مرزها به اتهام جاسازي مواد مخدر شناسائي و به حبس هاي طولاني مدت محکوم شده اند . گمرک جمهوري اسلامي ايران از کليه اشخاص حقيقي و حقوقي که به هر نحو با حوزه صادرات، واردات و ترانزيت سر و کار دارند دعوت بعمل مي آورد که  در صورت مواجهه به موارد مشکوک مراتب را به مرکز مبارزه با جرائم سازمان يافته و يا مديران کل گمرکات اجرائي اطلاع دهند تا اقدامات قانوني بعدي صورت پذيرد.
بنابراين گزارش ؛ کشف و شناسايي انواع مواد مخدر با هوشياري و کنترل دقيق ماموران گمرک طي سالهاي اخير افزايش قابل توجهي يافته و گمرک جمهوري اسلامي ايران در سالهاي 2016 و 2017 موفق شد رتبه نخست مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم را در مبارزه با انواع قاچاق در دنيا کسب کند.

منبع: گمرک نيوز