اخبار
 1397/08/19  تاریخ خبر
برگزاری همایش آموزشی لجستیک و حمل و نقل چند وجهی

  مديرکل توافقنامه‌ها و توسعه سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به برگزاري همايش آموزشي لجستيک و حمل و نقل چند وجهي با حضور مقامات عاليرتبه اتحاديه اروپا در هفته آينده گفت: 16 نفر از اين اتحاديه بابت موضوعات لجستيک به تهران مي‌آيند.

محمدعلي اصل سعيدي‌پور مديرکل توافقنامه ها و توسعه سازمان بنادر و دريانوردي از برگزاري همايش آموزشي لجستيک و حمل و نقل چندوجهي با حضور مقامات عاليرتبه اتحاديه اروپا در ايران خبر داد و گفت: در همه بخش‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي و همچنين بنادر کشور موضوع لجستيک و خدمات ارزش افزوده در قالب‌هاي مختلف و با تعاريف متفاوت استفاده مي‌شود.

وي ادامه داد: از طرف ديگر در دستگاه‌هاي مختلف که در بخش حمل و نقل دخيل هستند شيوه‌ها و تعابير در اين حوزه متفاوت است بنابراين براي آنکه بتوانيم به يک هم‌نواختي در حوزه لجستيک دست‌يابيم و از ادبيات مشترک استفاده کنيم از نمايندگان اتحاديه اروپا دعوت کرديم که دستاوردهاي خود را در اين زمينه به کشور ما بياورند و در قالب يک دوره آموزشي ادبيات مباحث لجستيک و حمل و نقل ترکيبي را در ايران فرهنگ‌سازي کنيم و از سوي ديگر دستگاه‌هاي دخيل در اين حوزه در کنار هم بتوانند در يک باره زماني مشخص به رويه‌اي منظم و همسو دست يابد.

مديرکل توافقنامه‌ها و توسعه سازمان بنادر و دريانوردي بيان کرد: از سوي ديگر با تطبيق خود با دستگاه‌هاي موازي در اروپا الگوبرداري در حوزه لجستيک خواهيم داشت؛ همزمان جلساتي را برقرار مي‌کنيم که بخش‌هاي مختلفي که در حوزه‌هاي محيط زيست، گمرک، بنادر و غيره از اتحاديه اروپا مي‌آيند با کانترپارت‌هاي خود در ايران جلسات هم‌انديشي داشته باشند تا هم از تجارب خود استفاده کنند و هم از وضع موجود آگاه باشند.

وي گفت: در اين راستا سمينار آموزشي لجستيک و حمل و نقل چند وجهي با حضور مقامات عالي‌رتبه اتحاديه اروپا روزهاي 21 و 22 آبان‌ماه در تهران و محل سازمان بنادر و دريانوردي برگزار مي‌شود.

سعيدي‌پور اضافه کرد: اين دوره بنيان گذاشته شد تا بتوانيم بخش‌هاي مختلف لجستيک و حمل و نقل ترکيبي را درگير کنيم و با حضور بيش از 250 نفر از فعالان اين بخش پيش‌بيني مي‌کنيم استقبال گسترده‌اي از اين سمينار در حوزه‌هاي لجستيک و حمل و نقل ترکيبي رخ دهد.

مديرکل توافقنامه‌ها و توسعه سازمان بنادر و دريانوردي ياد آور شد: نمايندگان اتحاديه اروپا 16 نفر هستند که در بخش‌هاي مختلف مرتبط فعاليت مي‌کنند..

وي اظهارداشت: در بندر شهيد رجايي به عنوان بندر الگو روزانه 10 هزار کاميون به بندر وارد و خارج مي‌شود و اين اتفاق خيلي خاصي است. اين سبب ايجاد آلودگي‌هاي خاص، چالش‌هاي ترافيکي و غيره مي‌شود و مديريت حمل و جابجايي کالا درون بندر و همچنين در جاده‌ها را مي‌طلبد.

مديرکل توافقنامه‌ها و توسعه سازمان بنادر و دريانوردي بيان کرد: علاقه‌مند هستيم سهم حمل و نقل ريلي را در بندر شهيد رجايي افزايش دهيم ضمن آنکه در موضوع حمل و نقل ترکيبي و لجستيک بايد ريل بيشتر بهره‌ور شود؛ سازمان بنادر و دريانوردي تلاش کرده است اداره‌اي با عنوان حمل و نقل ترکيبي خلق کند که بتواند اين موضوع را مديريت کند تا از ظرفيت ريل در بنادر بهتر استفاده شود.

سعيدي‌پور به فارس گفت: در حال حاضر 53 کيلومتر خط ريلي درون بندر شهيد رجايي داريم که سرمايه عظيمي محسوب مي‌شود اما بايد از آن بيشتر استفاده کرد.

مديرکل توافقنامه‌ها و توسعه سازمان بنادر و دريانوردي اظهارداشت: تلاش مي‌کنيم با افزايش چنين دوره‌هايي آگاهي‌سازي از پتانسيل‌هاي حمل و نقل ترکيبي و خدمات لجستيک ايجاد کنيم و ترمينال‌هاي موجود در بندر شهيد رجايي و الگوهاي مشابه آن در اروپا را بررسي کنيم تا مشخص شود چگونه مي‌توان لجستيک و حمل و نقل ترکيبي را در بنادر توسعه داد.

وي بيان کرد: در حوزه لجستيک و حمل و نقل ترکيبي ممکن است برخي خدمات به گونه‌اي باشد که مجموعه‌اي از شرکت‌ها با هم تکميل کننده محصولي خاص باشند بنابراين بايد به اين امر بيشتر توجه کرد.

مديرکل توافقنامه‌ها و توسعه سازمان بنادر و دريانوردي اظهارداشت: به دنبال اين هستيم که ببينيم چه پتانسيل‌هايي در بنادر ما وجود دارد و اتحاديه اروپا چگونه مي‌تواند به ما کمک کند تا از پتانسيل‌هاي لجستيک و حمل و نقل ترکيبي بنادر به خوبي استفاده کنيم.


منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي