اخبار
 1397/09/01  تاریخ خبر
خط آهن قزوین-رشت هزینه حمل بار درمسیری بین المللی را 30 درصدکاهش می دهد

مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل ونقل با اشاره به اهميت خط آهن قزوين - رشت در مسير کريدور شمال - جنوب گفت: در مسير کريدور شمال - جنوب پس از افتتاح خط آهن قزوين - رشت در صورتي که ما بتوانيم خط آهن بين رشت تا آستارا را تکميل کنيم، هزينه حمل بار در اين مسير بين المللي بين آسيا تا اروپا 30 درصد کاهش مي يابد.

خيرالله خادمي روز پنجشنبه در جريان افتتاح آزمايشي خط آهن قزوين - رشت که با حضور نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت، عنوان کرد: ارزش روز خط آهن قزوين رشت بين سه هزار و 500 تا چهار هزار ميليارد تومان برآورد مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه يک هزار و 850 ميليارد تومان براي آماده سازي اين خط آهن هزينه شده است، اظهار داشت: براي تکميل اين پروژه ملي تا سال 92 حدود 700 ميليارد تومان هزينه شد اما از سال 92 تاکنون يک هزار و 100 ميليارد تومان ديگر به اين پروژه منابع مالي اختصاص يافت اما ارزش روز اين پروژه بين سه هزار و 500 تا چهار هزار ميليارد تومان برآورد شده است.
وي يادآور شد: اين مسير ريلي پس از عبور از منطقه البرز به لحاظ مهندسي، فني و زمين شناسي يکي از زيباترين مسير ريلي است که استان گيلان و ادامه آن در جنوب استان اردبيل را به شبکه ريلي متصل مي کند.
به گزارش ايرنا، سير نخستين قطار مسافري به صورت آزمايشي در مسير راه آهن قزوين - رشت صبح پنجشنبه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه انجام شد.
خط آهن 165 کيلومتري قزوين - رشت به صورت يک خطه براي حمل بار و مسافر از ايستگاه سياه چشمه در قزوين آغاز و با عبور از منطقه کوهين، لوشان، منجيل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت مي‌رسد.
50 درصد اين خط در دشت، 10 درصد آن در تپه ماهور و 40 درصد در مناطق کوهستاني قرار گرفته و 80 پل به طول 13 هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول 22 هزار متر از مشخصات فني اين پروژه ملي است.
عمليات ريل گذاري اين محور از سال 91 آغاز شد و با تکميل آن هم اکنون اين مسير ريلي که مرکز استان گيلان را به شبکه سراسري ريلي کشور متصل مي کند، آماده بهره برداري است.
احداث اين پروژه ملي به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گيلان به شبکه ريلي و به دليل ايجاد يک کريدور ريلي بين المللي در مسير شمال به جنوب براي صادرات و ترانزيت کالا از خليج فارس به طرف روسيه کشورهاي آسياي ميانه و اروپا از اهميت زيادي براي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است.
پل شاهرود در مسير خط آهن قزوين - رشت به طول 600 متر با معماري قديمي يکي از زيباترين ابنيه هاي اين خط است که با هزينه اي معادل 140 ميليارد ريال توسط شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه راه آهن در کنار آزادراه قزويت - رشت احداث شده است.
در بازديد نوبخت از اين خط ريلي و سير آزمايشي اولين قطار مسافري در اين مسير مدير عامل راه آهن، مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل، معاونين وزيران راه شهرسازي، تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي او را همراهي مي‌کنند.

منبع: خبرگزاري ايرنا