اخبار
 1397/09/13  تاریخ خبر
خود تحریمی ها، دست اندازی برای حمل و نقل برون مرزی
دبير انجمن صنفي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران، مي گويد: پيش از آنکه تحريم‌هاي خارجي بر روي حمل و نقل برون مرزي کشور تاثير بگذارد،‌ تحريم هاي داخلي براي اين بخش مشکل ساز شده است.

«محمدجواد عطرچيان» عنوان کرد: در سالهاي اعمال تحريم عليه ايران، ما به تجربه هاي ارزشمندي دست پيدا کرده ايم که اگرخود تحريمي ها کاهش پيدا کند، مي توانيم از اين تجربه ها در بخش هاي مختلف اقتصادي از جمله حمل و نقل برون مرزي استفاده کنيم.

وي درباره ميزان تاثيرگذاري تحريم‌ها بر روي حمل‌ونقل برون‌مرزي، گفت: تحريم‌هاي خارجي تاثير بسزايي بر روي صنعت حمل و نقل کشور داشته است، اما تحريم هاي داخلي نيز مشکلات زيادي را در بخش حمل و نقل بين المللي بوجود آورده است .

دبير انجمن صنفي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران با بيان اينکه شرکت هاي حمل و نقل به کار در شرايط تحريم آشناهستند، اضافه کرد: سالهاست کشور با تحريم‌هاي مختلف دست و پنجه نرم مي‌کند و شرکت‌هاي حمل و نقل تجربه آن را دارند که در شرايط تحريم چگونه به کار خود ادامه دهند.

عطرچيان تصريح کرد: با اينوجود، افزايش قيمت ارز و ابلاغ بخشنامه ها و دستورالعمل هاي غيرکارشناسي، منجر به‌‌‌‌‌‌‌‌معطلي کاميون‌ها در مبادي ورودي کشور شده است.

دبير انجمن صنفي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران با بيان اينکه معطلي کاميون ها آسيب زيادي به بخش حمل و نقل کشوروارد مي کند، افزود: در شرايطي که انتقال کالا از کشورهاي اروپايي تا مرز بازرگان يک هفته زمان مي برد، توقف کاميون در گمرکات ورودي کشور 2 هفته طول مي‌کشد.

** خطر جايگزيني ناوگان حمل و نقل خارجي

عطرچيان يکي ديگر از معضلات حمل ونقل را قيمت بالاي سوخت عنوان کرد و گفت: قيمت عرضه سوخت به کاميون‌هاي ايراني دقيقا برابر با قيمت سوخت به کاميون‌هاي خارجي محاسبه مي‌شود و دراين زمينه نيز هيچ‌گونه حمايتي از صادرکننده و حمل کننده ايراني نمي شود.

وي اظهار داشت: به اين ترتيب، ‌عملا ناوگان کشورهاي خارجي جايگزين ناوگان ايراني خواهد شد.

دبير انجمن صنفي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران ادامه داد: کاميون‌هايي که داراي باک 800 ليتري هستند نمي توانندبه قدر کفايت با قيمت جايگاه – هر ليتر 600 تومان - سوخت مورد نياز خود را تامين کنند؛ درصورتي که در کشور‌هاي خارجي، يارانه‌هايي را نيز براي حمل و نقل بين المللي در ‌نظرمي‌گيرند.

عطرچيان در رابطه با سايرمشکلات حمل ونقل کشور نيز گفت: از مشکلاتي ديگر که در اين صنعت وجود دارد مي توان به ماليات بر ارزش افزوده، مشکلات بيمه تامين اجتماعي، مشکلات بانکي، مبادلات کرايه حمل و خدمات حمل و نقل ارزي و اخذ کرايه اشاره کرد .

منبع: پايگاه خبري بازرگانان ايران