اخبار
 1397/01/27  تاریخ خبر
تحولات ترانزیت کالا در بزرگترین پایانه ریلی کشور
فعال‌ترين کريدور ريلي ترانزيتي راه‌آهن ايران کريدور ترانزيت ريلي سرخس به بندر عباس است که در سال 96 سهم 95 درصدي ترانزيت ريلي سرخس را به خود اختصاص داده که طي 12 سال اخير رکورد بالاترين ميزان ترانزيت را دارد.
22سال از اولين بهره‌برداري از خط آهن سرخس مي‌گذرد. ايستگاه سرخس که بزرگترين ايستگاه مرزي ريلي کشور است، در 10 کيلومتري شهرستان سرخس قرار دارد و در واقع پل ارتباطي راه‌آهن اروپا و آسياي ميانه است.

به گزارش تين‌نيوز، ايستگاه سرخس بزرگترين ايستگاه مرزي ريلي کشور است که در 10 کيلومتري شهرستان سرخس قرار دارد و درواقع پل ارتباطي راه‌آهن اروپا و آسياي ميانه است؛ اين ايستگاه 49 خط نرمال، 15 خط عريض، خطوط تعويض بوژي و پارکينگ بوژي‌ها دارد که در آن درمجموع 75 کيلومتر خط و بيش از 154 دستگاه سوزن فعال است.

خطوط منتهي به اين مرز ريلي عبارت‌اند از: سرخس-بندرعباس، سرخس-مرز ترکيه وکشورهاي اروپايي، سرخس-جلفا و سرخس-بندر امام که اين محورها ترانزيت کالا را به مرزهاي ريلي منتقل مي‌کنند و نقش بسيار مهمي در تامين خوراک براي زيرساخت‌هاي ترانزيت ريلي کشور را فراهم مي‌کند.

پيوند اقيانوس هند به آسياي مرکزي

پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان -سرخس يکي از مهم‌ترين طرح‌هاي ملي ريلي است که تکميل و راه‌اندازي آن تحولات چشم‌گيري در ارتباطات تجاري کشورهاي مختلف و توسعه و پيشرفت استان‌هاي جنوب شرق کشور ايجاد مي‌کند.

اين پروژه مهم و حياتي به طول هزار و 640 کيلومتر که توسط قرارگاه خاتم‌الانبيا درحال اجرا است و 30درصد پيشرفت فيزيکي داشته، نقش مهمي در جابه‌جايي کالا از چابهار- تنها بندر اقيانوسي کشور- به ساير نقاط ايران و کشورهاي همجوار خواهد داشت.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- سرخس به شبکه ريلي کشور از سال 1389 آغاز شده ولي به دليل عدم تخصيص به‌موقع اعتبارات از پيشرفت قابل قبولي برخوردار نيست و بايد براي تخصيص اعتبارات موردنياز اين طرح ملي توجه ويژه دولت به آن معطوف شود.

رشد 14 درصدي مبادلات با آسياي ميانه

بيش از يک ميليون و 200 هزارتن کالاهاي ترانزيتي از مبادي کشورهاي آسياي ميانه با بيش از 19 هزار دستگاه واگن در سال 96 بارگيري و از طريق مرز ريلي سرخس وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 درصد رشد داشته است.

فعاليت‌هاي صورت گرفته در سال گذشته در مرز ريلي سرخس از قبيل استمرار در اعطاي تخفيفات 15 تا 50 درصدي در تعرفه حمل کالاهاي ترانزيتي مرز ريلي سرخس، رفع گلوگاه‌هاي زيرساختي ترانزيت در پايانه مرزي ريلي سرخس و همچنين کريدورهاي ترانزيتي و کاهش زمان سير کالاهاي ترانزيتي با راه‌اندازي و استمرار قطارهاي برنامه‌اي و مستقيم ترانزيتي سرخس به بندر عباس از عوامل افزايش ترانزيت ريلي مرز سرخس در سال جاري بوده است و محور ترانزيتي ريلي سرخس در اين مدت توانسته سهم 82 درصدي ترانزيت ريلي کشور را به خود اختصاص دهد.

عمده محمولات ترانزيتي حمل شده در اين مدت گوگرد ترانزيتي با  738 هزار تن بوده که 61 درصد سهم را داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 برابر شده، کود شيميايي با 277 هزار تن، 23 درصد سهم داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزايش داشته و ساير کالاهاي ترانزيتي حمل شده از مرز سرخس، پنبه، شمش و آلومينيوم و ... بوده است که عمده مبادي بارگيري کالاها کشورهاي ترکمنستان با 65 درصد، ازبکستان با 34 درصد و تاجيکستان با 10 درصد سهم بوده است.

در سال 96، 82 هزار تن کالاهاي ترانزيتي صادره با بيش از يک هزار دستگاه واگن از بندر عباس و ترکيه به مقاصد کشورهاي آسياي ميانه حمل شده که عمدتا حمل‌ونقل کانتينري بوده است.

فعال‌ترين کريدور ريلي ترانزيتي راه‌آهن ايران

فعال‌ترين کريدور ريلي ترانزيتي راه‌آهن ايران کريدور ترانزيت ريلي سرخس به بندر عباس است که در سال 96 سهم 95 درصدي ترانزيت ريلي سرخس را به خود اختصاص داده که طي 12 سال اخير رکورد بالاترين ميزان ترانزيت را دارد.